Orthia Skrevet 9. mars 2008 #1 Skrevet 9. mars 2008 Jeg lurer på å kjøpe UV-drakt til minstejenta når vi skal til varmere strøk til sommeren. Barnet vil være 18 mnd på den tiden. Har noen erfaringer med slike drakter? Jeg tenker bl.a. på -hvor kjøpe? -blir de klamme? -gir de god nok beskyttelse, eller kan man riskikere at barnet blir brent gjennom (man bruker vel ikke solkrem under drakten?) -er det en praktiskting å ha, eller er det like greit å smøre? Takk for svar!
wok Skrevet 9. mars 2008 #2 Skrevet 9. mars 2008 Jeg har ikke erfaring selv, men har hørt at det er veldig greit. Har tenkt å kjøpe selv til sommeren herfra: www.kundetbeste.no. Kan tenke meg at sportsbutikker også selger?
Gyda Skrevet 9. mars 2008 #3 Skrevet 9. mars 2008 (endret) Kjøpte til vår 2-åring i sommer - på Lindex. Faktor 40. Den er i "badedrakt-stoff" - så den blir ikke klam. Men det kan godt være at de finnes i ulike typer stoff. Vår kar er så glad i å springe naken - at vi brukte nesten ikke settet (sykkelshorts og t-shirt) i det hele tatt (syns dessuten at det er finere med vanlig t-shirt og shorts). Settet ble kun brukt et par ganger på stranda - men syns ikke det var noe særlig der heller. Det blir jo kaldt når den er våt etter et bad. Dessuten så var den ikke så fin etter en runde på stranda heller - full av sand inni stoffet som ikke gikk bort ved vanlig skylling/vask. Så det vi har brukt vår til, er egentlig som en ekstra badebukse... Vi smurte han et par ganger for dag med faktor 50 fra topp til tå - og det holdt rikelig (Gran Canaria i juli). Nå skal det sies at han får fort en fin og gyllen hud og tåler sola bra. Vi er ingen strand-elskere - så hvis man er mye inn og ut av vann må man jo smøre oftere. Hvis barnet ditt er svært lys i huden, så bør man nok være mer forsiktig og ha mere klær på barnet og smøre oftere. Barnegarderoben.no har og apoteket bruker også å selge slike drakter. Endret 9. mars 2008 av Gyda
Orthia Skrevet 9. mars 2008 Forfatter #4 Skrevet 9. mars 2008 Jeg har ikke erfaring selv, men har hørt at det er veldig greit. Har tenkt å kjøpe selv til sommeren herfra: www.kundetbeste.no. Kan tenke meg at sportsbutikker også selger? Det ser ut som draktene starter på str. 2 år, (unntatt babysettet, muligens, men det syns jeg ikke var fint), og det er nok altfor stort til datteren min. Hun er snart 15 mnd og bruker 74-80 nå. Kanskje hos sportsbutikker (som du sier), eller andre nettbutikker? Lurer forresten også på hvordan bleier sitter under draktene.. Flere?
Orthia Skrevet 9. mars 2008 Forfatter #5 Skrevet 9. mars 2008 Kjøpte til vår 2-åring i sommer - på Lindex. Faktor 40. Den er i "badedrakt-stoff" - så den blir ikke klam. Men det kan godt være at de finnes i ulike typer stoff. Vår kar er så glad i å springe naken - at vi brukte nesten ikke settet (sykkelshorts og t-shirt) i det hele tatt (syns dessuten at det er finere med vanlig t-shirt og shorts). Settet ble kun brukt et par ganger på stranda - men syns ikke det var noe særlig der heller. Det blir jo kaldt når den er våt etter et bad. Dessuten så var den ikke så fin etter en runde på stranda heller - full av sand inni stoffet som ikke gikk bort ved vanlig skylling/vask. Så det vi har brukt vår til, er egentlig som en ekstra badebukse... Vi smurte han et par ganger for dag med faktor 50 fra topp til tå - og det holdt rikelig (Gran Canaria i juli). Nå skal det sies at han får fort en fin og gyllen hud og tåler sola bra. Vi er ingen strand-elskere - så hvis man er mye inn og ut av vann må man jo smøre oftere. Hvis barnet ditt er svært lys i huden, så bør man nok være mer forsiktig og ha mere klær på barnet og smøre oftere. Barnegarderoben.no har og apoteket bruker også å selge slike drakter. Ok.. Jeg syns heller ikke draktene er fine, men vil jo beskytte barnets hud best mulig. Hun er ikke spes. lys, men skal selvfølgelig ikke eksponeres for sterk sol likevel. Jeg trodde disse draktene var tynnere enn vanlig badetøy, og dermed tørket fort slik at de ikke ble kalde etter bad? Litt av vitsen må jo være at barnet kan gå med dette "hele" dagen, uten utallige skift, nye innsmøringer osv. Solkrem og sand er jo også en heller klissete kombinasjon. Hmm. Jeg gidder ikke å kjøpe om det bare blir liggende i bagen...
tingeling Skrevet 9. mars 2008 #6 Skrevet 9. mars 2008 Vi kjøpte et sett med shorts og t-shirt i fjor, som vi kommer til å bruke i år også. Helt supert! Vi var på gran canaria og sønnen min ville gjerne så i timesvis i barnebassenget og øse med bøtter og spann :-) Han hadde da på seg settet og ble overhodet ikke solbrent/brun på den delen av kroppen som var dekket. Kan sikkert være greit å ha to sett eller annet skift slik at barnet ikke blir gående med vått tøy, men sol-drakten tørker fort :-) synes ihvertfall at det var vel verdt pengene - godt å vite at han hadde beskyttelse mot solen, og deilig å slippe all klissete solkrem (man må jo fortsatt smøre de delene av kroppen som ikke er dekket) tingeling
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå