Gå til innhold

innføring i permisjonsdebatten på 1-2-3

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Noen som vil gi en kjapp innføring i permisjonsdebatten for en som ikke er særlig oppdatert på området? Har jo skjønt at det er snakk om at far skal få mer permisjon, men utover det er det ganske blankt :sjenert:

Hva er dagens ordning, hvem må ta hva, og hvem kan ta hva?

Hva mener de ulike partiene/gruppene om en evt ny ordning?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Akkurat hvilke politikere som mener hva, har jeg ikke satt meg inn i, men det debatten går ut på er å endre reglene for hvordan man kan dele permisjonen.

Ifølge dagens ordning har man enten 44 uker med 100% lønn eller 54 uker med 80% lønn. Av dette må moren ta de 6 ukene etter fødselen, og faren må ta ut 6 uker iløpet av permisjonstiden. Resten av ukene kan fritt fordeles mellom foreldrene.

Nå foreslår politkerne at dette skal bli tredelt, altså at mor må ta en 1/3, far 1/3, og den siste tredjedelen kan man dele fritt seg imellom. Denne løsningne vil tvinge flere fedre ut i lenger permisjon, men vil fjerne mye av fleksibiliteten med dagens ordning.

Det er også kun mor som kan opptjene rett til permisjon. Hvis mor ikke har jobbet nok til å få permisjon, vil ikke far kunne ta ut permisjon i det hele tatt. Politikerne har tidligere lovet å endre på dette, men det er på mystisk vis blitt borte i debatten.

Skrevet (endret)
Det er også kun mor som kan opptjene rett til permisjon. Hvis mor ikke har jobbet nok til å få permisjon, vil ikke far kunne ta ut permisjon i det hele tatt. Politikerne har tidligere lovet å endre på dette, men det er på mystisk vis blitt borte i debatten.

Hehe....montro hvorfor???Nesten så en lurer på om en tredeling med mors inntekt lagt til grunn, har økonomiske motiver til fordel for staten.Menn tjener jo bedre enn kvinner,så en tredeling vil bli kostbart hvis far skal kunne tjene seg opp permisjonstid.

Endret av Honey Bee
Gjest Gjest
Skrevet

Husk å skill mellom permisjonspenger, og permisjon.

Ulønnet permisjon kan så vidt jeg vet alle ta i opp til et år.

Skrevet
Hehe....montro hvorfor???Nesten så en lurer på om en tredeling med mors inntekt lagt til grunn, har økonomiske motiver til fordel for staten.Menn tjener jo bedre enn kvinner,så en tredeling vil bli kostbart hvis far skal kunne tjene seg opp permisjonstid.

Ifølge denne siden: Far og Barn så vil det å gi fedre rett til egen permisjon koste ca 250-300 mill. NOK i året.

Når man er i permisjon får man sin egen lønn, med en øvre grense på 6G (tillsvarer ca 370.00 i årslønn). Hvis både mor og far tjener under dette beløpet vil det ikke slå ut på økonomien hvordan de velger å dele permisjonen. Hvis derimot den ene eller begge tjener over, så vil man ende opp med mindre penger, og det lønner seg for den som har lavest lønn å ta mest mulig av permisjonen.

Noen firmaer betaler mellomlegget i permisjonstiden, men ikke alle.

Skrevet
Ifølge denne siden: Far og Barn så vil det å gi fedre rett til egen permisjon koste ca 250-300 mill. NOK i året.

Når man er i permisjon får man sin egen lønn, med en øvre grense på 6G (tillsvarer ca 370.00 i årslønn). Hvis både mor og far tjener under dette beløpet vil det ikke slå ut på økonomien hvordan de velger å dele permisjonen. Hvis derimot den ene eller begge tjener over, så vil man ende opp med mindre penger, og det lønner seg for den som har lavest lønn å ta mest mulig av permisjonen.

Noen firmaer betaler mellomlegget i permisjonstiden, men ikke alle.

Så godt informert er ikke jeg :sjenert:

Skrevet

Dette stemmer ikke helt, riktignok faller de 6 ukene far har krav på vekk hvis mor ikke har rett til foreldrepenger, men om far selv har opptjent rett til foreldrepenger så kan han ta ut inntil 29 uker 100% eller 39 uker med 80% dekningsgrad. Dette forutsetter selvsagt at mor går ut i jobb/studier etc.

(Dessuten er det 9 uker som er forbeholdt mor, 3 uker før fødsel og 6 uker etter, 6 uker satt av til far og de resterende 29/39 ukene kan deles som man ønsker).

Ellers så står det ganske greit forklart på nav.no :)

Skrevet
(Dessuten er det 9 uker som er forbeholdt mor, 3 uker før fødsel og 6 uker etter, 6 uker satt av til far og de resterende 29/39 ukene kan deles som man ønsker).

Ellers så står det ganske greit forklart på nav.no :)

OK, takk. jeg har aldri helt klart å skjønne hvor de tre første ukene passer inn. Føler liksom at de bare er med i en bisettning hele tiden.

Gjest Gjest_Lotta_*
Skrevet

Jeg driver et enkeltmannsforetak hjemmefra. Tenkte å fortsette å drive firmaet ganske umiddelbart etter fødelen (6 uker)

Med tanke på fars selvstendige rett til permisjonspenger, regnes dette som at jeg går ut i en "vanlig" jobb?

Gjest Gjest
Skrevet

Det stemmer ikke helt.. Det er tre uker før TERMIN. Dersom barnet kommer tre uker før MISTER man de tre ukene..

Skrevet
Jeg driver et enkeltmannsforetak hjemmefra. Tenkte å fortsette å drive firmaet ganske umiddelbart etter fødelen (6 uker)

Med tanke på fars selvstendige rett til permisjonspenger, regnes dette som at jeg går ut i en "vanlig" jobb?

Jeg vil anta det, hvor du har kontor for ditt enkeltmannsforetak er vel helt opp til deg, står i hvertfall ikke noe om det på navs sider. Har tenkt å gjøre noe av det samme dersom det klaffer for oss, gå tilbake til studiene, men jobbe hjemmefra (skriver masteroppgave slik at det er mulig). Siden du har rett til foreldrepenger selv (dersom du tjener mer enn en halv G i året) så vil dere jo også få de 6 ukene som far har rett på.

For sikkerhetsskyld så kan du jo ta en telefon til NAV.

Skrevet
Det stemmer ikke helt.. Det er tre uker før TERMIN. Dersom barnet kommer tre uker før MISTER man de tre ukene..

Det er sant, det burde jeg ha påpekt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...