Gjest *Gjest* Skrevet 9. mars 2008 #1 Skrevet 9. mars 2008 Hei:) Jeg er interessert i hvilke eiendomsfirma dere brukte dersom dere har solgt leilighet, og hvordan erfaring dere har med firmaet. Jeg har bestemt meg for å prøve å selge, selv om prisen jeg får er dårligere nå enn for ett år siden.. Kjipt altså! Men, uansett, jeg har snakket med flere meglere og vet ikke hvem jeg skal bestemme meg for. De som virker veldig seriøse og ordentlige har høy pris. Jeg har borettslagsleilighet på 40 kvadrat, fellesgjelden er på 800tusen og jeg regner med å få ca 5-600tusen for den. En av meglerne skulle ha 85tusen for å selge den og da sitter jeg igjen med tretti tusen. Ganske kjedelig å betale megler mer enn jeg tjener på den. Den laveste prisen for å selge den er 70tusen. Jeg syns dette er veldig dyrt, men det er vel slik? Håper på svar:)
Gjest Gjest Skrevet 9. mars 2008 #2 Skrevet 9. mars 2008 Beklager, teknisk rot. Jeg solgte nylig en leilighet på 40 m2 i Oslo, salgspris 1.700.000 (godt over takst). Betalte noe under kr 60.000. Innhentet fire tilbud, tre lå rundt denne prisen, mens en lå markant høyere. Merk jeg reklamerte ikke i Aftenposten eller andre aviser, kun Finn.no. Ta kontakt med noen meglere i ditt nærområde. Forklar at du innhenter tilbud fra flere. Gå gjennom de enkelte tilbud nøye, hva må du betale for markedsføring? Hvor mange visninger? Hva skjer dersom leiligheten ikke blir solgt etter første visningsrunde? Avslutningsvis, hvorfor skulle du få en dårligere pris nå enn for ett år siden? Hvis du sammenligner gj.boligpris i mars 2008 med mars 2007 vil du se at prisen har gått opp, ikke ned. Dette såkalte boligkrakket er betydelig overdrevet
Gjest TS Skrevet 9. mars 2008 #3 Skrevet 9. mars 2008 Beklager, teknisk rot. Jeg solgte nylig en leilighet på 40 m2 i Oslo, salgspris 1.700.000 (godt over takst). Betalte noe under kr 60.000. Innhentet fire tilbud, tre lå rundt denne prisen, mens en lå markant høyere. Merk jeg reklamerte ikke i Aftenposten eller andre aviser, kun Finn.no. Ta kontakt med noen meglere i ditt nærområde. Forklar at du innhenter tilbud fra flere. Gå gjennom de enkelte tilbud nøye, hva må du betale for markedsføring? Hvor mange visninger? Hva skjer dersom leiligheten ikke blir solgt etter første visningsrunde? Avslutningsvis, hvorfor skulle du få en dårligere pris nå enn for ett år siden? Hvis du sammenligner gj.boligpris i mars 2008 med mars 2007 vil du se at prisen har gått opp, ikke ned. Dette såkalte boligkrakket er betydelig overdrevet Tusen takk for svar! Jeg bor i Tromsø, og her har prisene gått betraktelig ned det siste året. Det er veldig mange leiligheter til salgs, spesielt borettslagsleiligheter. Da jeg tok kontakt med megler for et halvt år siden tok han 65tusen for å selge leiligheten, mens nå tar en annen, i samme firma, 70tusen. Jeg er avhengig av "ingen salg, ingen kostnad", så jeg må finne megler som har det. Jeg tenkte også å prøve å selge på egen hånd, og få en advokat til å ordne papirarbeidet. Vet ikke hvilken pris de tar, men er kanskje verdt å prøve.
Gjest Gjest Skrevet 9. mars 2008 #4 Skrevet 9. mars 2008 Hei:)Jeg er interessert i hvilke eiendomsfirma dere brukte dersom dere har solgt leilighet, og hvordan erfaring dere har med firmaet.Jeg har bestemt meg for å prøve å selge, selv om prisen jeg får er dårligere nå enn for ett år siden.. Kjipt altså! Men, uansett, jeg har snakket med flere meglere og vet ikke hvem jeg skal bestemme meg for. De som virker veldig seriøse og ordentlige har høy pris. Jeg har borettslagsleilighet på 40 kvadrat, fellesgjelden er på 800tusen og jeg regner med å få ca 5-600tusen for den. En av meglerne skulle ha 85tusen for å selge den og da sitter jeg igjen med tretti tusen. Ganske kjedelig å betale megler mer enn jeg tjener på den. Den laveste prisen for å selge den er 70tusen. Jeg syns dette er veldig dyrt, men det er vel slik? Håper på svar:) En del boligbyggelag driver også med eiendomsmegling. De er noe rimeligere enn vanlige meglere.
Gjest Gjest Skrevet 10. mars 2008 #5 Skrevet 10. mars 2008 Hei! Har ikke så mye erfaring her, men jeg skal også snart selge. Og jeg vurderer sterkt å bruke Eiendomsmegler1. På grunn av at de behandlet meg ganske dårlig da jeg var kjøper og oppdaget en defekt, som innebar en stor kostnad for meg i ettertid. Selv om selgeren visste om dette på forhånd, og unnlot å nevne noe. Jeg prøvde hardt å kommunisere, skrive brev, ringe, til Eiendomsmegler1, uten noe særlig respons, og den responsen jeg fikk overbeviste meg om at de er selgers mann, og ikke kjøpers. Aldri om jeg kjøper via dem igjen, men selge kan jeg godt.
Gjest Gjest Skrevet 10. mars 2008 #6 Skrevet 10. mars 2008 Tusen takk for svar! Jeg bor i Tromsø, og her har prisene gått betraktelig ned det siste året. Det er veldig mange leiligheter til salgs, spesielt borettslagsleiligheter. Da jeg tok kontakt med megler for et halvt år siden tok han 65tusen for å selge leiligheten, mens nå tar en annen, i samme firma, 70tusen. Jeg er avhengig av "ingen salg, ingen kostnad", så jeg må finne megler som har det. Jeg tenkte også å prøve å selge på egen hånd, og få en advokat til å ordne papirarbeidet. Vet ikke hvilken pris de tar, men er kanskje verdt å prøve. Da må du kontakte Notar. MEN: skal du ha boligsalgsrapport før du selger (noe som kreves dersom du skal få eierskifteforsikring) må du betale for takstmannen. Beregn rundt 5ooo-6000 kroner for en slik rapport
Gjest Gjest Skrevet 10. mars 2008 #7 Skrevet 10. mars 2008 De fleste meglere har vel slike avtaler at du slipper å betale dersom du ikke får solgt. Snakk med dem. Og Notar er vel nokså dyre?
Gjest Gjest Skrevet 13. mars 2008 #8 Skrevet 13. mars 2008 70-85.000!!!? Jeg har nettopp solgt min borettslagleilighet, takst 920000, fikk 1025000 for den (utenom fellesgjeld, som er lav). Megler vil vel sitte igjen med 47000 (3,2% provisjon+markedspakke og gebyrer), så kommer eierskifteforsikring og takstmann på toppen, ca 5000. Riktignok var jeg heldig, de hadde en kampanje med halv pris på markedspakken, men likevel... Dette er i en mindre by, meglerne tar høyere provisjon her enn i f.eks Oslo, trodde egentlig det samme gjalt Tromsø (altså at meglerne tar lavere provisjon da det er sterkere konkurranse og boligene generelt går for en høyere pris enn " på bygda"). Selv om markedet i Tromsø er pil råttent akkurat nå ville jeg ikke akseptert å gi så mye for å selge boligen min. Hva med å prøve å leie den ut først? Jeg brukte forøvrig Terra og er veldig fornøyd. Ellers er vel Garanti mye brukt til salg av borettslagsleiligheter. De hadde det laveste tilbudet her, men jeg likte megleren til Terra bedre, så var villig til å betale litt ekstra for å føle at salget ble professjonelt gjennomført. Hvis du velger provisjon og ikke timelønn (ikke finn på å velge timelønn, lønner seg stort sett kun for de med veldig dyre boliger som er så populære at de blir solgt etter første visning, dette i følge en meglerkompis), samt velger en markedspakke der du har ubegrenset med annonsering på finn.no og i lokalavisen kan du ha boligen din ganske lenge ute på markedet uten at det blir noe dyrere, men du vil nok måtte dekke påløpne kostnader hvis du fortsatt ikke får solgt, og det er jo sure penger. Er nok de dyreste meglerne som har salgsgaranti, men det er jo bare å ta en ringerunde (ville ringts ALLE hvis prisene er så høye som du sier). Ellers finnes det vel nettbaserte meglere som er rimelige, mot at du tar mesteparten av jobben. Kan være greit å bruke dem da privatpersoner ikke får lagt ut boligannonser på finn.no, og det er litt alfa og omega å annonsere der. Hva med å først ta et fint bilde av leiligheten og lage en annonse selv som du henger opp i nærområdet. Legg priantydning litt lavere (du sparer jo uansett meglerutgiften) og se om det er noen interesse å spore. Slik kan du i det minste få en pekepinn på om det er noen vits å legge ut for salg nå. Selv om markedet generelt er dårlig er det alltid noen typer leiligheter/noen områder av byen som blir selger uansett.
Snuselille Skrevet 14. mars 2008 #9 Skrevet 14. mars 2008 (endret) Uff Tromsø ja... Da sier jeg bare lykke til Vi følger godt med på markedet der oppe, i og med at vi flytter hjem dit neste år. Fy søren, folk med andelsleiligheter sliter. Håper du får en pris du kan være relativt fornøyd med. Endret 14. mars 2008 av Snuselille
Snuselille Skrevet 14. mars 2008 #10 Skrevet 14. mars 2008 Notar har forresten gått i fra "ingen salg, ingen kostnad" nå, såvidt jeg vet. Nå skal de ha pengene sine åkke som, og det er jo ikke så rart. Man greier ikke å gjøre seg "rik" på eiendom der oppe nå mer, sånn som før. Nå skal man nok være glad bare man blir kvitt saligheta.
Gjest Gjest Skrevet 16. mars 2008 #11 Skrevet 16. mars 2008 Notar har forresten gått i fra "ingen salg, ingen kostnad" nå, såvidt jeg vet. Dette er bare tull, gå inn på notar.no og se selv. Intet salg, ingen regning. Men dette gjelder egentlig alle meglere. Det som KOSTER er jo takstmann, og han må du betale uansett om du får solgt eller ikke, enten det er Notar eller Garanti eller andre. Når det er sagt: Notar er mye dyrere enn de andre, så det er ingen gode grunner for å velge dem. De har ogsåofte en mer kostbar takstmann og mer kostbar eierskifteforsikring enn de andre meglerne. jeg ville styrt unna NOtar.
Gjest Gjest Skrevet 21. mars 2008 #12 Skrevet 21. mars 2008 Hei:) Jeg er interessert i hvilke eiendomsfirma dere brukte dersom dere har solgt leilighet, og hvordan erfaring dere har med firmaet. Jeg har bestemt meg for å prøve å selge, selv om prisen jeg får er dårligere nå enn for ett år siden.. Kjipt altså! Men, uansett, jeg har snakket med flere meglere og vet ikke hvem jeg skal bestemme meg for. De som virker veldig seriøse og ordentlige har høy pris. Jeg har borettslagsleilighet på 40 kvadrat, fellesgjelden er på 800tusen og jeg regner med å få ca 5-600tusen for den. En av meglerne skulle ha 85tusen for å selge den og da sitter jeg igjen med tretti tusen. Ganske kjedelig å betale megler mer enn jeg tjener på den. Den laveste prisen for å selge den er 70tusen. Jeg syns dette er veldig dyrt, men det er vel slik? Håper på svar:) Jeg synes det var veldig dyrt. Du har krav på åå få et provisjonstilbud på leiligheta, og det vil maks ligge på litt over 3%. I tillegg må du betale markedsføring, takstmann og eierskifteforsikring, om du skal ha de to siste.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå