treningsjenta Skrevet 8. mars 2008 #1 Del Skrevet 8. mars 2008 jada, som sikkert mange har fått meg seg har jeg gnåla fælt om denne paristuren, nå er den enedelig bestilt. og vi skal dra, og det med dette helvetes flyet da! Jeg har så flyskrekk, at ingen kan tro! jeg MÅ til paris,, så kan ikke snu meg unna. Men hadde jeg kunnet, ville jeg ha gjort det. Jeg hater rett og slett å fly!! Det er heelt for jævlig! Selv om jeg er godt dopa er jeg like redd! Får nemlig noe greier av legen, men hjelper lite! Jeg er så redd, jeg kan nesten ikke forklare det. Tårene triller, jeg er livredd, men samtidig drit sint! Vil hylskrike og bare løpe av. Værste er å ta av! Da tror jeg at jeg omtrent skal dø! Stakkars medpassasjerer, du vil ikke være en av dem! Men i en slik situasjon driter jeg langt i dem, og hva de tenker og mener. Jeg hr sikret meg plass ved siden av mitt reisefølge det hjelper noe på bekymringene. Under en tidligere flytur fikk jeg sitt i cocpiten og få forklart det meste, men det hjalp ikke. Jo der og da hjalp det, men ikke til neste flyvning!! Dessverre. Hva i all verden gjør jeg? Finnes det noe håp? Finnes det noe som heter flyskrekkkurs osm man kan melde seg på som vanlig privatperson innen en månedstid? Jeg burdte glede meg til en slik anledning, men jeg gruer meg sykt! Det ødlegger store deler av turen min, dessverre Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 9. mars 2008 #2 Del Skrevet 9. mars 2008 http://www.sas.no/no/Alt-om-reisen/Flyskrekkurs/ Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
treningsjenta Skrevet 9. mars 2008 Forfatter #3 Del Skrevet 9. mars 2008 hmmm det gikk ikke, for dte var over 6 uker;( og innen den tid er jeg allerede på et fly Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tabris Skrevet 9. mars 2008 #4 Del Skrevet 9. mars 2008 Må du fly til Paris? Hva med båt og tog? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brunhilde Skrevet 9. mars 2008 #5 Del Skrevet 9. mars 2008 Må du fly til Paris? Hva med båt og tog? Eller bil. Det er faktisk ikke så langt å kjøre til Paris. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kara W Skrevet 9. mars 2008 #6 Del Skrevet 9. mars 2008 http://www.sas.no/no/Alt-om-reisen/Flyskrekkurs/ Jeg kjenner en som gikk på det kurset, og hun var veldig fornøyd. Det er gankse lang venterliste der, så selv om du ikke rekker å ta kurset nå, så vil jeg anbefale deg å melde deg på, slik at du har tatt det til en annen gang. Siden det er ganske kort til rekker du nok ikke å melde deg opp til noen andre kurs heller, men det finnes psykologer som spesialiserer seg på forskjellige fobier. Hva med å finne en slik og ta noen timer der? Sørg for at personen du skal reise sammen med skjønner akkurat hvor ille dette er for deg. Det beste hun/han kan gjøre er å prate vennlig med deg og prøve å distrahere deg, ikke trøste og ikke prøve å bagatellisere følelsene dine heller. Si også gjerne ifra til personalet. De skal ha fått noe kursing, og har muligens noen triks å komme med. Hvis du ikke synes medisinene du får hjelper, ville jeg anbefalt å la være å ta dem. Ting kan bli mer skummelt hvis sansene blir sløvet ned, mens hjernen fortsatt er klar (vet jo ikke hva det er du får, da) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elfrida Skrevet 9. mars 2008 #7 Del Skrevet 9. mars 2008 Hvis du leser engelsk godt så anbefaler jeg disse sidene: http://www.fearofflyinghelp.com/ Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
sandra82 Skrevet 9. mars 2008 #8 Del Skrevet 9. mars 2008 jeg er som deg.. livredd for å fly, men tvinger meg selv!! som liten var jeg ikke redd, men det ble verre og verre.. jeg lærte etterhvert å kontrollere redselen min (til en hviss grad).. problemet mitt var jeg hisset meg opp... tenkte på alle de fæle tingene som kunne skje og innen flyturen kom var nervene mine helt der... jeg får også vival.. men virkningen på den er jeg nesten immun mot nå (er jo ikke det, men føles sånn ut..) så det jeg gjorde.. før jeg dro på tur fant jeg masse stoff om fly, leste dette.. musikk hjelper meg å slappe av.. jeg må sitte ytterst ved gangen for da føler jeg meg ikke klemt inne.. jeg er sånn som må få være i fred for jo mer folk duller og prater med meg jo mindre konser jeg... og mer vrak blir jeg.. Jeg er også mest redd for å ta av... og mitt tips der: ha vinduluken oppe.. så ser ut for når flyet da "detter" så ser du at magefølelsen spiller deg ett puss... det samme med å putte fingra i ørene.. vet ikke hvorfor, men da for man ikke den dette følelsen men følger de bevegelsene flyet gjør!! nå er det desverre sånn at etter at jeg fikk barn har alt blitt som før... for nå er jeg engstelig for henne når vi flyr?!?! er jo helt dumt for det er jo bare huet mitt som er på trynet!!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
minienthe Skrevet 9. mars 2008 #9 Del Skrevet 9. mars 2008 jeg er som deg, livredd for å fly. såpass ille at jeg glatt hiver i meg ti vival og ikke oppnår effekt pga adrenalinproduksjon. flyskrekkursene har null effekt på meg da de er lagt opp så man skal forstå lyder og bevegelser i flyet og dette er ikke problemet for meg... jeg er bare VELDIG klar over at jeg er høyt oppe i lufta. men... det som funker for meg er rett og slett sterkere tabletter. får valium av legen når jeg absolutt må ut og fly og de funker til en viss grad så jeg klarer å kontrollere redselen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ladylinn Skrevet 9. mars 2008 #10 Del Skrevet 9. mars 2008 jada, som sikkert mange har fått meg seg har jeg gnåla fælt om denne paristuren, nå er den enedelig bestilt. og vi skal dra, og det med dette helvetes flyet da! Jeg har så flyskrekk, at ingen kan tro! jeg MÅ til paris,, så kan ikke snu meg unna. Men hadde jeg kunnet, ville jeg ha gjort det. Jeg hater rett og slett å fly!! Det er heelt for jævlig! Selv om jeg er godt dopa er jeg like redd! Får nemlig noe greier av legen, men hjelper lite! Jeg er så redd, jeg kan nesten ikke forklare det. Tårene triller, jeg er livredd, men samtidig drit sint! Vil hylskrike og bare løpe av. Værste er å ta av! Da tror jeg at jeg omtrent skal dø! Stakkars medpassasjerer, du vil ikke være en av dem! Men i en slik situasjon driter jeg langt i dem, og hva de tenker og mener. Jeg hr sikret meg plass ved siden av mitt reisefølge det hjelper noe på bekymringene. Under en tidligere flytur fikk jeg sitt i cocpiten og få forklart det meste, men det hjalp ikke. Jo der og da hjalp det, men ikke til neste flyvning!! Dessverre. Hva i all verden gjør jeg? Finnes det noe håp? Finnes det noe som heter flyskrekkkurs osm man kan melde seg på som vanlig privatperson innen en månedstid? Jeg burdte glede meg til en slik anledning, men jeg gruer meg sykt! Det ødlegger store deler av turen min, dessverre Skjønner meg ikke på folk som har flyskrekk jeg.. å fly er noe av det deiligste jeg vet om.. Vet du den underliggende årsaken til at du har så skrekk? Er du redd? Er det ubehagelig? Hva? For å kunne bearbeide skrekken din må du vite årsaken til det... Sjansen for at det skal skje noe når du er ute og fly er så minimal at det ikke er verdt mye tanke.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest StockDama Skrevet 9. mars 2008 #11 Del Skrevet 9. mars 2008 Har ingen råd overhodet, men vil bare si du er tøff som faktisk har bestilt en flytur selv med så flyskrekk, kudos ! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
sandra82 Skrevet 9. mars 2008 #12 Del Skrevet 9. mars 2008 Skjønner meg ikke på folk som har flyskrekk jeg.. å fly er noe av det deiligste jeg vet om.. Vet du den underliggende årsaken til at du har så skrekk? Er du redd? Er det ubehagelig? Hva? For å kunne bearbeide skrekken din må du vite årsaken til det... Sjansen for at det skal skje noe når du er ute og fly er så minimal at det ikke er verdt mye tanke.. dette er ikke min tråd men må bare svare på dette!! De fleste med flyskrekk vet jo at det egentlig ikke er stor sjangs for å falle ned... hver gang jeg sier til noen at jeg er livredd for å fly så sier dem, hva? det er jo ikke farlig, er flere som dør i bilulykke og større sjangs for å bli skutt ned på gata.. poenget er jo at man er redd for det... miste kontrollen.. faktum er jo at det er helt unaturlig å sitte i ett lite rør med vinger så langt over baken.. i tillegg er det fryktelig ubehagelig og nervepirrende... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
minienthe Skrevet 9. mars 2008 #13 Del Skrevet 9. mars 2008 "et lite rør med vinger" sorry men akkurat den sammenligningen var utrolig morsom og sannferdig Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kara W Skrevet 9. mars 2008 #14 Del Skrevet 9. mars 2008 dette er ikke min tråd men må bare svare på dette!! De fleste med flyskrekk vet jo at det egentlig ikke er stor sjangs for å falle ned... hver gang jeg sier til noen at jeg er livredd for å fly så sier dem, hva? det er jo ikke farlig, er flere som dør i bilulykke og større sjangs for å bli skutt ned på gata.. poenget er jo at man er redd for det... miste kontrollen.. faktum er jo at det er helt unaturlig å sitte i ett lite rør med vinger så langt over baken.. i tillegg er det fryktelig ubehagelig og nervepirrende... Det minner meg på en samtale jeg hadde med en kaptien en gang. Han sa at det å være ute i en liten båt i full storm var bare morsomt, men å sitte i et fly som ristet bitte litte grann var kjempe skummelt. Det var nettop det å ha kontroll som det gikk på. Havet kjente han og viste akkurat hva han skulle gjøre med, men i flyet ante han ikke hva han skulle gjøre dersom noe gikk galt. Nå har jeg ikke flyskrekk selv, men jeg tror at for mange kommer skrekken av det at man ikke har kontroll, en følelse av at man er totalt hjelpesløs dersom noe skulle skje. "Tenk om alle på flyet besvimer og jeg må lande flyet selv. Da er jeg ansvarlig for livene til alle disse menneskene!" og lignende absurde tanker. Flyskrekk-kurset som veninnen min tok, tok også opp temaer som nettop dette, og de lærte litt om hva man skulle gjøre dersom man faktisk var nødt til å lande et fly selv av en eller annen umulig grunn. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
treningsjenta Skrevet 9. mars 2008 Forfatter #15 Del Skrevet 9. mars 2008 Jeg har prøvd å gå dypt i meg selv, hver eneste gang! Tenkt, hvorfor i all verden er du redd for dette.. det er større sjanse for å havne i en bilulykke en vanlig dag på vei til byen.. Men den tanken hjelper ikke! For det er som folk sier, kontrollen! Man føler at man mister fullstendig kontroll over absolutt alt! Jeg vet ikke eksakt hva jeg er redd for, bortsett fra dette med kontrollen. Jeg ser for meg en skikkelig panikksituasjon hvor alle hyler og skriker og folk er livredde, og at hele livet mitt bare raser forbi i slow motion. Men jeg vet ikke om det er det å dø jeg er så redd for! Jeg er kanskje mer redd for opplevelsen før? Nei jeg vet egentlig ikke... eneste jeg vet er at den følelsen man sitter med rett før man letter, er vond!! Veldig vond! Når jeg først kommer meg opp, ser at foll begynner å bevege på seg og alt ser greit ut, klarer jeg faktisk å roe LITT ned...men så fort det rister eller annet, da er dt i gang igjen. På vei ned, finnes jeg ikke redd! Da skal jeg trossalt ned! Rar tankegang, men...... Det er denne følelsen man får når man letter, kjenner det tunge tar av fra bakken og mister bakkefølelsen helt, også er det denne følelsen av å føle at man faller ned... jeg har som dere rådet, gått til anskaffelse av flere bøker faktisk, som jeg skal lese før jeg drar. Også blir det å komme seg til legen og få noe sterke saker... Huff...Gruer så fælt:( Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
hjertesukka Skrevet 9. mars 2008 #16 Del Skrevet 9. mars 2008 og de lærte litt om hva man skulle gjøre dersom man faktisk var nødt til å lande et fly selv av en eller annen umulig grunn. Jeg har hatt flyskrekk, og kan godt sette meg inn i din situasjon. Aner ikke hva som gjorde at jeg ble kvitt det, men jeg fortsatte å ta fly- jeg ga meg ikke. Tok ikke noe kurs, men jeg fikk en kjæreste som var flygal, og han lærte meg å like alt som hadde med fly å gjøre, og hvor fantastisk det egentlig er. Jeg simpelthen kunne ikke bli redd når jeg tok fly sammen med ham. Han hadde også en barnslig guttedrøm om at han var den eneste som kunne ta flyet ned- ved hjelp av instruksjoner fra tårnet- og vi landet trygt og godt med han som den stoooore helten. Måtte jo le litt,da. Men slike historier gjør deg vel bare enda mer skrekkslagen- var jo ikke meningen. Og jeg syns det er kjempesprekt av deg å ta denne turen. Stålsett deg, si til deg selv at dette SKAL jeg klare! Istedetfor å bruke masse energi på å sitte anspent, bruk energi på å nyte turen. Og jeg er helt sikker på at dette kommer til å gå kjempebra, dere faller IKKE ned! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ce'Nedra Skrevet 10. mars 2008 #17 Del Skrevet 10. mars 2008 Vit at flyene er laget for dårlig vær, ikke for finvær, og tenk på turbulens som en humpete vei.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 10. mars 2008 #18 Del Skrevet 10. mars 2008 Off..flyskrekk ja... Jeg har flydd masse siden jeg var liten, og var aldri redd det da.. Frem til en gang jeg skulle hjem (det blåser alltid masse på flyplassen der!) Trodde jeg skulle dø! Folk hylte og skreik, flyet ble kastet frem og tilbake, og det var bare jævlig!! Høres "enkelt" ut, men det var nok for meg. Bare den følelsen av og miste kontroll og bli kastet rundt på den måten.. Husker spes en mann som satt ved siden av meg, han ble bare likblek, og klamret seg fast i stolen. Alle andre hylte som stukne griser Har alltid synes det har vært fasinerendes med fly, min drøm når jeg var liten var å bli jagerpilot faktsik Så vet en god del om fly og vet at det er liten sjangs for at det går galt.. Men allikevel... Har prøvd beroligende uten virkning, den kom ikke før opp i lufta hehe.. Jeg hang ned dopa ut i gangen og snorksov Drikker meg halvbrisen jeg, og dritings på flyet hehe..Det funker som bare det!!! OG ta bena opp fra golvet når det er mye turbolens, slik at en sitter mest bare på rompa. Funker faktisk veldig bra, kjenner ikke at det rister på samme måte da Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tabris Skrevet 10. mars 2008 #19 Del Skrevet 10. mars 2008 Jeg har også flyskrekk, og var nær ved å få et panikkanfall forrige gang jeg var i et fly. Jeg hadde egentlig også tenkt å melde meg på et slikt kurs, men da jeg nå vet hvor forurensende fly er så dropper jeg rett og slett bare hele flyet. Det er for meg en utrolig lettelse! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
sandra82 Skrevet 10. mars 2008 #20 Del Skrevet 10. mars 2008 Jeg har prøvd å gå dypt i meg selv, hver eneste gang! Tenkt, hvorfor i all verden er du redd for dette.. det er større sjanse for å havne i en bilulykke en vanlig dag på vei til byen.. Men den tanken hjelper ikke! For det er som folk sier, kontrollen! Man føler at man mister fullstendig kontroll over absolutt alt! Jeg vet ikke eksakt hva jeg er redd for, bortsett fra dette med kontrollen. Jeg ser for meg en skikkelig panikksituasjon hvor alle hyler og skriker og folk er livredde, og at hele livet mitt bare raser forbi i slow motion. Men jeg vet ikke om det er det å dø jeg er så redd for! Jeg er kanskje mer redd for opplevelsen før? Nei jeg vet egentlig ikke... eneste jeg vet er at den følelsen man sitter med rett før man letter, er vond!! Veldig vond! Når jeg først kommer meg opp, ser at foll begynner å bevege på seg og alt ser greit ut, klarer jeg faktisk å roe LITT ned...men så fort det rister eller annet, da er dt i gang igjen. På vei ned, finnes jeg ikke redd! Da skal jeg trossalt ned! Rar tankegang, men...... Det er denne følelsen man får når man letter, kjenner det tunge tar av fra bakken og mister bakkefølelsen helt, også er det denne følelsen av å føle at man faller ned... jeg har som dere rådet, gått til anskaffelse av flere bøker faktisk, som jeg skal lese før jeg drar. Også blir det å komme seg til legen og få noe sterke saker... Huff...Gruer så fælt:( jeg er også mest redd for å ta av.. spenningen bygger seg opp til det punktet.. når man endelig er oppe og jeg hører det plinget som gjør at flyvertene kan reise seg roer jeg meg litt og når setebeltet skiltet går.. ja da kan jeg nesten slappe av.. NESTEN... sambo bare ler av meg fordi neglene mine er dypt inn i setet mitt... når vi skal lande, da er jeg ett lykkelig menneske!! humper det mye er jeg anspendt, men mest av alt er jegoverlykkelig for at vi skal ned og at jeg overlevde enda en tur til!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå