Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

http://www.nrk.no/kanal/programoversikt/?p...p_artikkel_id=0

Ble sittende og se på denne dokumentaren som jeg ble litt rørt/beveget av.

Handlet om et ektepar hvor mannen har moren som begynner å bli gammel boende hjemme. For moren er hun vant til atde eldre blir boende på gården og blir tatt vare på av de som tar over gården. Akkurat når det gjelder dette så er vel disse tradisjonene i ferd med å endres. Svigerdatteren slet vel litt med dette også.

Tror nok ikke moren alltid oppførte seg så veldig hensynsfullt mot svigerdatteren selv om hun nok ikke mente så vondt med det Det blir jo også en del jobb med å ha en gammel tilnærmet pleietrengende i huset.

Trist å se eldre folk som kanskje skjønner at de er en byrde - som ønsker at de skal dø for å treffe igjen ektefellen sin som allerede er gått bort.

Videoannonse
Annonse
Gjest *Mim*
Skrevet

Det var et utrolig rørende program. Godt gjort av filmskaperen å få dem til å være så til de grader seg selv.

Synes at filmen fikk godt fram at det er vanskelig å si at noe er sant og usant i relasjoner mellom mennesker. jeg fikk forståelse for dem alle sammen, men var nok litt provosert av ektemannen i huset.

Skrevet
Det var et utrolig rørende program. Godt gjort av filmskaperen å få dem til å være så til de grader seg selv.

Synes at filmen fikk godt fram at det er vanskelig å si at noe er sant og usant i relasjoner mellom mennesker. jeg fikk forståelse for dem alle sammen, men var nok litt provosert av ektemannen i huset.

Det var jo måten det ble filmet på som var litt bra - ganske lavmælt og ikke noen forsøk på å påvirke hva de skulle si. Men det gjorde at jeg ikke skjønte alt da tror jeg - men kom også inn i den etter at den hadde begynt.

Hvordan ble du provosert av ektemannen? Tror ikke han hadde så mye annet valg enn å la moren bli - det var jo uansett 'edelt' gjort av han. Men han kom jo i en vanskelig situasjon når moren og svigerdatteren ikke gikk overens. Tror vel han også var litt tradisjonens mann at han ville bli på gården og ikke slutte å jobbe.

Virket jo som de alle hadde hatt et ganske slitsomt liv med mye jobbing uten å ha fått så mye igjen for det i form av penger hvertfall.

Bare så på sluten noe om til minne om en Ola - var det en sønn i huset ? Var flere folk med i progr. men jeg kom litt sent inn og fikk ike med meg alle.

Gjest *Mim*
Skrevet

Nei, Ola hadde samme etternavn som en av filmskaperne, ikke de på gården - de het Lykken.

Jeg ble litt provosert av at han virket litt tiltaksløs - det virket som om han mente at han ikke hadde noen innflytlese over det som skjedde. Men for all det - situasjonen var vanskelig for alle.

Det var så flott å se hvor glad moren var i den tilbakestående sønnen sin, synes jeg. :)

Gjest Gjest
Skrevet

Snakk om å fange stemning på film.

Selv når de to damene satt helt stille i samme rom uten å snakke kom det frem en sterk følelse av avstand mellom disse to.

(Jeg likte egentlig ikke den gamle kjerringa. Følte hun spilte på dette med alder og alt hun i sine egne øyne så oppofrende hadde gjort for andre mennesker gjennom livet).

Svigerdatteren kom til gården da hun var 20 år, så hun hadde kanskje rett og slett fått nok nå?

PunkyB: Svigermoren hadde et barn og svigerdatteren hadde to - hvor den ene sønnen hadde overtatt gården, men jobbet som snekker og var mye borte. Den andre sønnen var funksjonshemmed og bodde ikke hjemme.

Svigerdatteren sa selv hun kanskje hadde gitt mest kjærlighet til den funksjonshemmede sønnen - og kanskje det var den eneste personen hun fikk og kunne gi kjærlighet til?

Skrevet
Nei, Ola hadde samme etternavn som en av filmskaperne, ikke de på gården - de het Lykken.

Jeg ble litt provosert av at han virket litt tiltaksløs - det virket som om han mente at han ikke hadde noen innflytlese over det som skjedde. Men for all det - situasjonen var vanskelig for alle.

Det var så flott å se hvor glad moren var i den tilbakestående sønnen sin, synes jeg. :)

Filmen viste jo veldig lite samlivet mellom Nils og Marit - så sånt sett fikk jeg oppfatning av at han ikke spilte noen rolle i 'konflikten'. Men det tenkte jeg var bevisst filming/klipping at de fokuserte på mor og svigerdatter. Men Nils virket jo veldig snill og da kan man fort bli for ill også.

Skrevet
Snakk om å fange stemning på film.

Selv når de to damene satt helt stille i samme rom uten å snakke kom det frem en sterk følelse av avstand mellom disse to.

(Jeg likte egentlig ikke den gamle kjerringa. Følte hun spilte på dette med alder og alt hun i sine egne øyne så oppofrende hadde gjort for andre mennesker gjennom livet).

Svigerdatteren kom til gården da hun var 20 år, så hun hadde kanskje rett og slett fått nok nå?

PunkyB: Svigermoren hadde et barn og svigerdatteren hadde to - hvor den ene sønnen hadde overtatt gården, men jobbet som snekker og var mye borte. Den andre sønnen var funksjonshemmed og bodde ikke hjemme.

Svigerdatteren sa selv hun kanskje hadde gitt mest kjærlighet til den funksjonshemmede sønnen - og kanskje det var den eneste personen hun fikk og kunne gi kjærlighet til?

Tror nok eldre kan være litt 'utspekulerte' ja - vet ikke om det er alderen som gjør at mange av de kan bli vel egoistiske. Men jeg tror vel rett og slett ikke de ser andre sier av saken.

Men jeg synes jo det kom veldig fram at det muligens er et slags generasjonskifte - før tbodde man hjemme til man døde og ble passet på av de yngre - nå blir de eldre plassert på gamlehjem. Jeg synes vel det er en stor belastning å skulle ha de eldre hjemme og man kan ikke forvente at noen tar på seg den oppgaven.

Man føler kanskje litt ekstra for en som er funksjonshemmet og ikke er like godt i stand til å ta vare på seg selv ?

Vanskelig skvis hun svigerdatteren var i - vil jo tro at det hadde vært lettere hvis det var hennes egen mor. Virket jo som hun trivdes veldig godt i sitt eget selskap - og gjerne sammen med blomster :)

Men jeg skjønte på etterordet at hun hadde kommet tilbake da svigermoren hadde blitt syk. Men vet ikke helt hvordan det hele endte ..... noen som vet?

Gjest Gjest
Skrevet

Vil bare gi uttrykk for dette:

Dokumentar-filmen Lykkens Grøde på NRK1 i går var en "roman" fra virkeligheten...i sin stille hverdags-lede og nydelige fotografering og stramme regi, var det en gripende roman fra tre generasjoners sameksistens i små kår. Etter min mening en dokumentar som fortjener utmerkelse.

Randi

Gjest Gjest_rine_*
Skrevet

Enig i at dette var en veldig stemningsfull og god dokumentar/film. Den fortalte veldig mye, med få ord. Eller må jeg nevne at jeg lo godt av Guri sine tanker omkring kongefamilien, og da spesielt Ari Behn :-D

Skrevet

Ble også sittende og se på dette programmet, og ble mer og mer fascinert. Så naturlige og så lite tilgjorte! Og kommentarene deres kan umulig ha vært regisserte, det virket som de kom rett fra hjertet der og da.

To generasjoner i lavmælt konflikt. Og den konflikten er ikke lett for noen.

Jeg fikk sympati for alle, egentlig. Og det var vel ikke meningen at man skulle ta parti,heller, i disse realitytider. Hadde dog sansen for gamlemor sin kongeinteresse og enkle livsfilosofi. "Det er vel kje meininga at eg skal forstå denne jævelskapen".

En utrolig god skildring av hverdagsmennesker.

(men hvordan gikk det egentlig med dem?)

Skrevet

Lurer også på hvordan det gikk med dem. Syns det var skikkelig trist at Marit flytta ut.

Har Marit flytta "hjem igjen" nå som svigermor er død? (ho døde - gjorde hun ikke?)

Håper at Marit flytta hjem igjen jeg - han Nils han virka snill og god.

Skrevet

Jeg skulle akkurat til å poste her ang den dokumentaren, for jeg så bare siste halvtimen og lurer på hva jeg gikk glipp av.

Hva var det med svigermoren som fikk Marit til å flytte? Ble hun skilt fra mannen sin eller? Han så jo ikke ut til å bry seg.

Jeg skjønte heller ikke om Marit og svigermor bodde i samme hus men at huset var inndelt i to leiligheter, og hvilken av disse mannen bodde i.

Skulle ønske programmet ble lagt ut på NRKs nett-tv, for det var virkelig fascinerende og herlig å se ekte mennesker.

Gjest Gjest
Skrevet

Leste denne tråden og sjekket telefonkatalogen. Der har Marit Og Nils samme postnummer. Hva det betyr bli bare spekulasjon, men i filmen flyttet hun hjem til hjembygda si - så da er det vel å anta at de hadde forskjellig postnummer mens hun bodde der.

Det kom ikke frem i filmen om Guri døde, det stod i tekst til slutt at hun hadde blitt syk og at Marit hjalp til med å pleie henne.

Jeg likte ikke gamlekjerringa. Hun fokuserte kun på seg selv i positive og lidende vendinger, og på alle andre i negative vendinger (med unnskyldning om at hun var så gammel at hun vel ikke forstod).

Kjenner ikke forholdene mellom disse menneskene, men det må være vondt å ha ei gammal furie rundt ørene dagen lang som skal gå og kvekke på den måten.

Virket som om Nils gikk med sov-i-ro i ørene, han har kanskje gitt opp for lengst.

Gjest Gjest_Maria_*
Skrevet

Intervju med filmskaperne i dag på frokost-TV på NRK!

Gjest *Mim*
Skrevet

Å, det skal jeg se. Jeg er nysgjerrig på hvordan de lagde filmen.

Gjest Gjest_Linda_*
Skrevet

Tenkte bare jeg kunne informere dere om at Guri lever den dag i dag.

Marit bor fortsatt for seg selv, hjembygda hennes er i samme kommune som Nils bor, derav samme postnr.

Men mener de fortsatt er gift.

Gjest Gjest
Skrevet

Filmen er nå lagt ut på NRK Nett-TV her. Tenker å se den igjen snarest.

Gjest Gjest
Skrevet
Filmen er nå lagt ut på NRK Nett-TV her. Tenker å se den igjen snarest.

Det var fint du la ut den...nå fikk jeg formidlet den til noen venner som gikk glipp av originalen.

R

• 2 måneder senere...
Gjest Gjest
Skrevet

Denne dokumentaren var helt fantastisk - jeg ble fullstendig bergtatt. Den beste jeg har sett noensinne. Dette burde skaperne lovprises for - utrolig bra regi.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...