Gå til innhold

Noen advokater eller advokatfullmektige her?

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Finnes det noe sted på nettet hvor jeg kan finne rettsdokumenter?

Jeg har saksnummer, navn på dommer, domsavsigelse osv, men skulle så gjerne ha hatt tilgang på referatet fra rettssaken...

Veldig takknemlig for raske svar! Dette haster...

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

På lovdata.no kan du finne den. Men, navn osv er selvsagt X`et ut.

Gjest Gjest
Skrevet
På lovdata.no kan du finne den. Men, navn osv er selvsagt X`et ut.

Tusen takk! :)

Skal se på det nå. Håper jeg finner det jeg trenger der.

Skrevet

Det er ikke alt du finner på Lovdata. Blant annet ligger kun et fåtall av tingrettsdommer ute der. Du må dessuten ha tilgang til Lovdatas betaltjeneste for å kunne se annet enn de siste HR-dommer.

Gjest Gjest_gjest_*
Skrevet

Det føres normalt ikke referat i norske rettsaler. Dommeren fører en rettsbok, den inneholder en kort oppsummering av hva som skjer i retten (hvem som er til stede, hvilke bevis som blir ført, hvilke vitner som føres, prosessuelle problemstillinger som tas opp, hvem som får ordet etc). Rettsboken legges ikke ut på lovdata.

Dersom du ønsker rettsboken (eller selve dommen) er det enkleste å ringe den domstolen som avsa dommen.

Gjest Gjest
Skrevet
Det føres normalt ikke referat i norske rettsaler. Dommeren fører en rettsbok, den inneholder en kort oppsummering av hva som skjer i retten (hvem som er til stede, hvilke bevis som blir ført, hvilke vitner som føres, prosessuelle problemstillinger som tas opp, hvem som får ordet etc). Rettsboken legges ikke ut på lovdata.

Dersom du ønsker rettsboken (eller selve dommen) er det enkleste å ringe den domstolen som avsa dommen.

Domsavsigelser i Høyesterett og lagmannsrett legges ut på Lovdata, og fungerer for de fleste supert som "referat" fra saken, selv om du ikke ønsker å kalle det det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...