Gjest Memi Skrevet 8. mars 2008 #1 Skrevet 8. mars 2008 Hei! Jeg lurer på om man kan bruke BSUkontoen til å betale ned på privat lån til bolig? Jeg og samboeren min holder på å kjøpe leilighet, og foreldrene mine skal hjelpe oss med 60 000 kr til kjøpet. Jeg har en BSUkonto med rundt 50 000 kr som jeg egentlig hadde tenkt å bruke som en del av egenkapital til kjøpet, men har blitt rådet til å la BSUkontoen stå og spare til jeg har nådd maks. sparebeløp siden det er så gunstig. Foreldrene mine har gått med på å låne meg 50 000 kr til slik at jeg kan gjøre dette. Jeg tenker at jeg skal fortsette å spare til jeg når 100 000 og deretter betale tilbake til foreldrene mine det jeg har lånt. Men er dette mulig? Er det noen som vet hvordan man gjør dette formelt? Regner med at man må ha en form for bekreftelse, eller bevis for at pengene går til nedbetaling av privat lån til bolig?
Gjest Camelia Skrevet 8. mars 2008 #2 Skrevet 8. mars 2008 Spør banken om dette, hvertfall ta med de i prosessen, slik at dette kan dokumenteres den dagen dere åpner BSU kontoen og tar ut pengene.
Eplekake Skrevet 9. mars 2008 #3 Skrevet 9. mars 2008 Spør banken om dette, hvertfall ta med de i prosessen, slik at dette kan dokumenteres den dagen dere åpner BSU kontoen og tar ut pengene. [/quote Først bør du og dine foreldre sette de ned å lage et privat gjeldsbrev. Når du har spart fult i BSU og vil gjøre opp kontoen må du gå til banken din, banken vil da merke oppgjøret med en melding om at pengen går til innfrielse av lån. Hvor du gjør av pengene etter dette er i grunnen ikke banken så opptatt av, men det er derimot staten. (siden det er de som yter skattefordelen av å spare i BSU) noen ganger dobblet sjekker staten at pengene faktisk har gått til nedbetaling av lån og du bør få en kvitering på overførsel fra deg til foreldrene og underskrift på gjeldsbrevet at lånet er infridd.
t_one Skrevet 10. mars 2008 #4 Skrevet 10. mars 2008 Pengene kan brukes til nedbetaling av lån så lenge kontoene var opprettet før boligen ble kjøpt Jeg gjør det på samme måte som det, er mest gunstig for meg også. Pass på dokumentasjon på at pengene ble brukt til nedbetaling av lån, men vanligvis ikke noe problem fordi mange har BSU-konto i samme bank som de har lån.
Gjest Gjest Skrevet 17. mars 2008 #5 Skrevet 17. mars 2008 Jeg innbiller meg at man må ta opp boliglån i egen bank, for så å da betale ned dette lånet med tilgjengelige penger som ligger inne på BSU-konto. Verre er det ikke.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå