lille katt Skrevet 8. mars 2008 #1 Skrevet 8. mars 2008 Har noen bodyer etc. fra Peanuts (Cubus) og Joha, i 50/50 ull/bomull. De kan vaskes på 40 grader med ullvaskemiddel. Men de blir jo overhodet ikke rene!! Er jo vanskelig å legge dem tidsnok i bløt også, når prinsessen kommer hjem fra barnehagen med ermene godt innsmurt med størknet Prim... Er det noen som har erfaringer med å vaske sånne klær på høyere temperaturer (f.eks. 60 grader) - om de tåler det og om flekker da går bort? Takknemlig for svar og/eller råd...
Gjest Familienett.Com Skrevet 8. mars 2008 #2 Skrevet 8. mars 2008 mener JOHA og janus kan vaskes på 60 grader. men jeg vet ikke om jeg hadde turt rett å slett. Jeg kjøpte et flytende vaskemiddel på Meny og det ble så rent, jeg mener skikkelig rent av det! Den heter UNIK ull&silke. Den er utrolig effektiv ift. milo etc.
venus* Skrevet 8. mars 2008 #3 Skrevet 8. mars 2008 mener JOHA og janus kan vaskes på 60 grader. men jeg vet ikke om jeg hadde turt rett å slett. Jeg kjøpte et flytende vaskemiddel på Meny og det ble så rent, jeg mener skikkelig rent av det! Den heter UNIK ull&silke. Den er utrolig effektiv ift. milo etc. Takk for tipset! Skal kjøpe UNIK jeg også. Selv om Milo endelig har kommet med parfymefri vaskemiddel..
Gjest Rosin Skrevet 8. mars 2008 #4 Skrevet 8. mars 2008 Jeg har lest at slike blandinger ikke blir anbefalt nettopp fordi tekstilene trenger så ulik temperatur for å bli rent. Ull blir rent på 30 grader og tåler dårlig svinginger i temperatur (vask og skylling har gjerne ulik temperatur i maskinvask) sammen med bevegelser. Bomull derimot må ha høyere temperatur for å bli rent. Jeg har forstått det sånn at bomull ikke reagerer på svingninger i temperatur på samme måte. Grunnen til at det blir rent på såpass ulike temperaturer skyldes visst hvor dypt inn i fibrene i tekstilene det blir skittent. Det hjelper jo ikke deg akkurat nå. Men det er iallfall noe jeg nettopp har lært og som jeg tenker på ved innkjøp av tøy.
Gjest Gjest Skrevet 9. mars 2008 #5 Skrevet 9. mars 2008 Jeg har noen ganger fått flekker på mitt ulltøy, og da har jeg rett og slett tatt litt zalo på flekken og det har gått fint.
Gjest Faerie Skrevet 9. mars 2008 #6 Skrevet 9. mars 2008 Her i huset har vi gått over til å kjøpe kun mørkeblått ulltøy. Men merker meg UNIK, - må nok en tur innom MENY neste gang jeg passerer.
lille katt Skrevet 9. mars 2008 Forfatter #7 Skrevet 9. mars 2008 Her i huset har vi gått over til å kjøpe kun mørkeblått ulltøy. Men merker meg UNIK, - må nok en tur innom MENY neste gang jeg passerer. Jeg prøver også UNIK før jeg kapitulerer og går til innkjøpt av mørkeblått tøy . Men hvor får man tak i det? Har bare sett sånn lyseblått prinseulltøy. Har sett et barn i barnehagen med en mørkeblå body (eller genser) med en liten sau på brystet, og så står det "60" under. Har tenkt at det må være en ullblanding som kan vaskes på 60 grader. Noen som vet hva slags merke dette er?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå