Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg er i ferd med å selge en enebolig, for å flytte i leilighet.

Eiendomsmegleren min maser veldig på eierskifteforsikring.

(Huset jeg selger er forh.vis nytt og i god stand uten skjulte mangler)

Etter å ha søkt på nettet har jeg kommet til at dette er bare tull.

Massevis av artikler på nettet om dette.

Og for en eventuell kjøper av mitt hus er det i hvert fall ingen fordel at jeg har det.

Mye verre for en kjøper å forholde seg til et forsikringselskap og Deres fagfolk og jurister..

Dyrt er det også.

Men....

Er det noen der ute, som har erfaringer?

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet
(Huset jeg selger er forh.vis nytt og i god stand uten skjulte mangler)

Det er jo akkurat det du ikke vet............ Kjøp forsikringe, du. så slipper du å være redd for søksmål de neste fem årene. Den er god å ha om motparten kjøper boligforsikring og setter advokatene sine på saken mot deg...

Skrevet (endret)
Etter å ha søkt på nettet har jeg kommet til at dette er bare tull.

Massevis av artikler på nettet om dette.

Og for en eventuell kjøper av mitt hus er det i hvert fall ingen fordel at jeg har det.

Ja, eierskifteforsikring er i utgangspunktet litt tullete. Loven regulerer slike tilfeller greit nok som det er. Forskjellen er at du slipper å ta den fighten selv, fordi selskapet gjør det for deg.

Med andre ord: jeg vil gjerne selge bolig med eierskifteforsikring. Men jeg har ikke lyst til å kjøpe. ;)

Tillegg: For ditt tilfelle ville jeg sett på hva forsikringen koster, kontra hvor godt du kjenner huset. Hvis forsikringen er svinedyr, og du VET at bad, kjøkken osv er forskriftsmessig og forsvarlig bygget, så kan du vel droppe det med god samvittighet. Er du derimot usikker på hva som er gjort i huset og hvem som har gjort det, hvis det til tider lukter litt muggent på badet eller flisene på kjøkkenet skaller av... definitivt! Ikke bare for pengenes skyld, men for å kunne vite at i det huset er solgt, er ingenting ditt problem lenger.

Endret av Nigo-san
Skrevet

Dette var rart.

Kjøpte bolig for få dager siden og er i gang med å selge den jeg bor i nå.

Jeg er i nogenlunde samme situasjon som trådstarter.

Megleren smilte litt rart, når jeg spurte hvor mye de tjener på hver solgte eierskifteforsikring.

Jeg har også lest mye om hvor tullete dette er. I hvert fall om du selger nogenlunde ny bolig.

F eks < 30 år.

Dette er (i mitt tilfelle, hvor jeg selger bolig til ca 1,9 - 2 mill) 8 - 9000,- bortkastede kroner.

Om selger er bare normalt "oppegående", så tar vanlige lovbestemmelser seg godt nok av dette.

Spar pengene (om du selger god og forh.vis ny bolig) og benytt det til en koselig innflytningsfest.

• 2 uker senere...
Gjest Gjest
Skrevet

I et boligsalg tjener du normalt flere titusener.Da ville jeg lett brukt titusen på takstmann og eierskifteforsikring. Så slipper du å tenke mer på det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...