Gå til innhold

Gutte- og jenteleksikon

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Hva synes dere om bøker eller leker som helt klart har kjønnsbestemte målgrupper? Det er jo veldig lite politisk korrekt nå til dags, men på en måte synes jeg det er litt befriende at noen fortsatt tør (eller får lov til) å lage slikt. For gutter og jenter har jo ofte veldig ulike interesser, og jeg har ikke inntrykk av at det forandrer seg så veldig selv om en lar ungene få de samme lekene når de vokser opp. Hvordan ville dere reagert hvis dere hadde en jente og en gutt, og de fikk disse gutte/jentebøkene i gave? Ville dere synes det var negativt? De kan jo låne, eller til og med bytte om de skulle ønske det.

Dersom dere ser at datteren deres får typiske jenteinteresser og guttene gutteinteresser, prøver dere å motvirke det på noen måte? Bør det ikke bare gå sin gang? Og det samme dersom de ikke følger det typiske mønsteret?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det får da være måter på hvor liberale og politisk korrekte man skal være. Gutter er gutter, jenter er jenter, og det er et skille jeg syns skal forbli. Å bryte inn i en datters interesser fordi hun er typisk jentete eller en sønns interesser fordi han er typisk guttete er da bare destruktivt, fra alle mulige måter jeg kan se på det.

Hvordan i allverden kommer samfunnet til å se ut hvis vi visker ut alle kjønnsroller? Jeg syns det er ille nok som det er med min generasjon, hvor menn jevnaldrende med meg har sine største idol i figurer som Jan Thomas, til tross for at vi var oppvokst når gutter ikke gikk i kjole, og jenter ikke spilte ishockey.

Når det er sagt, jeg vil neppe forby en eventuell datter å spille ishockey, jeg vil kanskje stille meg skeptisk til en eventuell sønn som vil gå i kjole, men i utgangspunktet er jeg for å støtte avkommet i det de måtte ønske å ta seg til, det være seg maskulint eller feminint, selv om jeg nok vil lære evt. barn opp etter mine verdisett; hvor gutter er maskuline og jenter er feminine.

Skrevet (endret)
Dersom dere ser at datteren deres får typiske jenteinteresser og guttene gutteinteresser, prøver dere å motvirke det på noen måte? Bør det ikke bare gå sin gang? Og det samme dersom de ikke følger det typiske mønsteret?

Jeg ville ikke motvirket det, nei, på den måten at jeg ikke vil tvinge sønnen min til å danse ballett hvis han ikke vil.

På den andre siden tror jeg det er viktig å la barn få valget, og også et reelt valg. Alle barn kan sikkert i teorien velge aktiviteter som det passer dem, men jeg tror vi foreldre sender ut signaler vi ikke er klar over. De barna som ønsker litt uortodokse aktiviteter trenger kanskje litt ekstra støtte på det, sånn i forhold til kjønnsforventninger?

Edit: glemte hovedspørsmålet, gitt. :ler:

I utgangspunktet synes jeg gutte- og jenteleksikon høres helt greit ut. Det ER forskjell på gutter og jenter. Men jeg tar et stort forbehold i og med at jeg ikke har sett disse bøkene. Hvis jenteboka utelukkende dreier seg om klær og sminke, og guttebøkene om sport og action, gjerne med dårlig språk attpåtil- så hadde jeg ikke blitt glad for at barna fikk slike.

Endret av Nigo-san
Gjest Piper
Skrevet

Mine barn ahr fått lov til å leke med det de ville, og de har fått lov til å ha sine interesser, uten at jeg skulle blande meg så mye inn i det.

Skrevet

Jeg synes det er helt greit å si at det er forskjell på gutter og jenter. For det er det jo. De har ofte forskjellige interesser, og forskjellig væremåte. Allikevel synes jeg ikke noe særlig om slike kjønnsdelte lærebøker. Hva med de få som faller utenfor "normalen" da? Er vel ikke vits i få dem til å føle seg anda mer utenfor...

Gjest *Mim*
Skrevet

Jeg synes disse bøkene er fine, jeg. :) Men gutteleksikonet er norskprodusert, og mye bedre enn jenteleksikonet, som er oversatt -fra fransk, tror jeg.

Skrevet

Jentete jenter og guttete gutter må få være den de er, så lenge det også finnes alternativer for de som er litt midt i mellom. Det er ikke alle jenter som liker prinsesser og rosa blonder!

En ting jeg ikke vet helt hva jeg syns om, er Nidars guttepose og jentepose. Jeg skjønner ikke hvorfor de skal lørdagsgodtet i kjønnsposer..?

Gjest Gjest
Skrevet

Liker at rosa er jentefarge, blå er guttefarge, gutter skal leke med biler og jenter Barbie. Jeg liker ikke at ting skal "bare" være for jenter eller gutter.

Men om ei jente har jenteinteresser eller gutteinteresser, og samme for gutter. Det er greit det.

Mine barn skal få leke med de vil.

Gjest Gjest
Skrevet
Liker IKKE at rosa er jentefarge, blå er guttefarge, gutter skal leke med biler og jenter Barbie. Jeg liker ikke at ting skal "bare" være for jenter eller gutter.

Men om ei jente har jenteinteresser eller gutteinteresser, og samme for gutter. Det er greit det.

Mine barn skal få leke med de vil.

Måtte bare rette opp en feil.

Skrevet

Våre kjønnsroller er veldig sammensatte og de fleste av oss som har vokst opp i et samfunn der det er veldig tydelig hva som er "jentete" "jenteleker", "gutteleker" "jentefarge" "guttefarge" osv. Vi forbinder også generelt en rekke egenskaper til menn/gutter. Feks. ser vi kvinner som omsorgsfulle og følsomme, gutter som målrettede +++ (dette er del av de generelle kjønnsrollene, selvfølgelig finnes det omsorgsfulle gutter og målrettede kvinner..)

I denne tråden virker det som få skiller mellom den biologiske og den sosiale delen av kjønnsrollene. Jeg har ingen fasit på hvordan fordeligen mellom disse her. Men de fleste burde vite at det i stor grad er oppvekst, foreldre og andre menneskers holdninger, interaksjon og behandling av barnet som former deres ønsker, interesser, valg osv.

Jeg synes det er unødvendig å kle små jenter opp i masse rosa og gi dem dukker og prinsesskjoler og lekesminke, rosa lego, perlesett osvosv. Eller gutter: vannpistol, teknisk lego, leketog, lekeslim, leketraktor, biler, "lasersverd" osv.

Med alle disse lekene gir man barnet en del kjønnsrelaterte holdninger og atferd som jeg ikke synes er nødvendig. Jeg ønsker at mine barn skal få velge helt selv (uten at jeg fører de bort mot barbie-hylla og spør hva de vil ha..), og lekene jeg vil gi dem kommer i stor grad til å være leker som lærer barnet noe, gir stimuli til kognitiv utvikling og selvfølgelig samtidig er gøy. Bøker, spille, leker som oppfordrer til kreativitet ol.

Generelt synes jeg de typiske "jenteleker" er litt for stillestående, mens guttelekene oppfordrer til masse bevegelse og utelek. Jeg vil gjerne ha aktive barn, som også kan sitte stille å konsentrere seg. Dette tror jeg er gunstig for helse og senere skolegang. Selvfølgelig vet jeg at man ikke kan forme barn akkurat slik man vil, men man kan forsøke å gi de mye stimuli de kan velge mellom og leke sammen med de.

Skrevet (endret)

Jeg er veldig imot bøker av typen "eventyr for gutter/jenter", og håper ALDRI noen gir barnet vårt slikt i gave. Og nå er jeg helt seriøs.

For at barn skal ha muligheten til å velge hva de vil, må de bli introdusert for mangfold. samfunnet former dem nok som de er, om de ikke skal tres stereotyper nedover hodet hele tiden.

Endret av Donpedro
Skrevet

Jeg hadde nok i stor grad blitt småirritert hvis gutten min fikk et "gutteleksikon" i gave, ja...

For meg betyr det at den som ga gaven ikke respekterer mine verdier.

Skulle han fått et leksikon, kunne han vel fått en kjønnsnøytralt et, som forklarte både det gutter interesserte seg for, OG det jenter intereserte seg for.

Hva om vi får barn av forskjellig kjønn? Da måtte vi fått jenteleksikonet til lillesøster senere da? For hun ville jo ikke finne mye av interesse i leksikonet til storebror. (Eller, det ville hun sikkert, men i teorien skulle hun ikke det.)

Jeg syne det har blitt en sterkere og sterkere trend at alt til jenter er rosa, og alt til gutter er blått. Hverken klær, ski, sekk, leker eller noe annet lages så det kan gjenbrukes av søsken med annet kjønn.

Her i huset forsøker vi å gi lillegutten både dukke og biler, og selv om jeg ser at han liker biler bedre enn dukken, så er han aller mest glad i å kose kosedyr. Og dukken blir brukt den, helt uoppfordret. (Han skal ha muligheten til å velge selv. )

Er også bevisst når jeg kjøper klær selv, og tenker over at mesteparten skal kunne arves av en evt. lillesøster.

Gjest AnneShirley
Skrevet

Jeg reagerer også på at det lages bøker som heter "gutteleksikon" og "jenteleksikon". Oppfatter det nærmest som opplæringsbok i kjønnsrollemønstre.

At det i gjennomsnitt er forskjell på gutter og jenter betyr ikke at det enkelte barn skal påtvinges eller læres opp i slike generell mønstre.

Skrevet

Skjønner ikke hvorfor det skal være nødvendig med leksikon som er kjønnsdelte, når jeg en gang får barn så skal jeg prøve etter beste evne å boikotte slike tinger, men hvis barnet mitt får det i gave så blir det sikkert litt vanskeligere.

Skrevet
hvis barnet mitt får det i gave så blir det sikkert litt vanskeligere.

Min slagplan er å bytte, hvis det skulle skje før barnet mitt blir særlig bevisst sine gaver.

Skrevet
Jeg syne det har blitt en sterkere og sterkere trend at alt til jenter er rosa, og alt til gutter er blått. Hverken klær, ski, sekk, leker eller noe annet lages så det kan gjenbrukes av søsken med annet kjønn.

Ja - og det irriterer meg... Snart finnes det vel ikke en kjønnsnøytral blyant en gang... :sukk:

Ser bare hvor vanskelig det er for oss å kjøpe litt klær til barnet som kommer siden vi ikke vet kjønn. Vi har stort sett måttet kjøpe kjedelige, hvite bodyer... Finnes nesten ikke en kjønnsnøytral sparkebukse en gang. Helt sykt.

Skrevet
Ja - og det irriterer meg... Snart finnes det vel ikke en kjønnsnøytral blyant en gang... :sukk:

Ser bare hvor vanskelig det er for oss å kjøpe litt klær til barnet som kommer siden vi ikke vet kjønn. Vi har stort sett måttet kjøpe kjedelige, hvite bodyer... Finnes nesten ikke en kjønnsnøytral sparkebukse en gang. Helt sykt.

Synes både H&M og Cubus har veldig mye babyklær i kjønnsnøytralt for tiden, jeg...

Cubus har de søteste sparkebuksene! Gjerne med fokus på morsom design, og ikke på gutte/jentefarger. Vi har en kjempekul gul giraffsparkebukse derfra. (Nå sist så jeg panda... )

H&M har en egen nyfødtkolleksjon som gjerne går i lysegrønt, lysegult, eller brunt. I kombinasjon med hvitt.

Pleier å være omslagsbodyer, sparkebukser, bukser, jakker, smekker, luer, pysj og kosedyr, alt i samme stil. Og den erstattes med en ny serie fire ganger i året.

Var utrolig skuffet da lillegutten vokste ut av den!

Skrevet

Bare vent til barna er større enn str 86..

Min erfaring er at man da kan velge mellom flammer/dødningehode og alver/prinsesse på klærne.

Skrevet
Bare vent til barna er større enn str 86..

Min erfaring er at man da kan velge mellom flammer/dødningehode og alver/prinsesse på klærne.

Ja, det merker jeg også!

Er mye vanskeligere nå som lillegutten må over i gutteavdelingen og få klær derfra. Da er det ofte små modeller av det tenåringer går i.

Skrevet

Får dra på Cubus og se da :)

Jeg synes H&M og Lindex her stort sett hadde kjønnstypiske klær, og det lille kjønnsnøytrale var stort sett bare bodyer og truser.

Fantes ikke en kjønnsnøytral kjøredress en gang. Helt sykt...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...