NemiMontoya Skrevet 4. mai 2003 #1 Skrevet 4. mai 2003 Har noen her dratt til USA i det siste? Jeg skal kanskje dra over denne mnd. aleine. Aldri reist aleine fÞr og er litt lost.. spesielt siden det er USA. Trenger jeg Ä sÞke pÄ et turist visa eller no? All informasjon hjelper :D.
Litago Skrevet 6. mai 2003 #2 Skrevet 6. mai 2003 Du finner masse informasjon her: http://www.usa.no/services/amvisa.html#VWP God tur!
Leo Skrevet 6. mai 2003 #3 Skrevet 6. mai 2003 Hvis du er norsk statsborger og ikke f.eks. har sittet i fengsel for alvorlige forhold trenger du ikke sÞke visum pÄ forhÄnd. Visum for 90 dager utstedes av immigrasjonsmyndighetene ved ankomst, men du mÄ ha med deg pass som er gyldig i minst 6. mÄneder etter hjemkomst til Norge. PÄ flyet fÄr du utlevert to skjemaer som du flyller ut og leverer i passkontrollen. Disse Mà vÊre riktig utfyllt for gutta i den amerikanske passkontrollen er ikke akkurat kjent for sin tÄlmodighet og serviceinnstilling... Det er imidlertid bare Ä spÞrre flyvert(inn)en om hjelp sÄ er ikke dette noe problem. Du kan ogsÄ bli bedt om Ä vise frem gyldig returbillett samt dokumentere at du har penger. Dette er imidlertid vanligvis ikke noe problem for nordmenn - vi har stort sett begge deler uansett. Til og med moder'n som er 60 og aldri har flydd noen steder alene fÞr fikset dette helt fint, sÄ dette gÄr sÄ bra sÄ!
Gjest Anonymous Skrevet 6. mai 2003 #4 Skrevet 6. mai 2003 Og husk for all del Ä ha adressen der du skal bo - ellers fÄr du trÞbbel!
Leo Skrevet 6. mai 2003 #5 Skrevet 6. mai 2003 Jepp, ha denne pÄ en lapp sammen med en penn i veska. Den skal inn pÄ det hvite skjemaet. (Et er hvitt og et er grÞnt). Hvis du oppgir en privatadresse kommer nok Mr. Torres (Som alle amerikanske passkontrollÞrer kommer til Ä hete i min bevissthet i all fremtid ) til Ä spÞrre hvem det er og hvorfor du skal besÞke vedkommende. Bare svar kort og greit som sant er, sÄ er det ikke noe problem. Hvis du er alene og usikker kan det nok fÞles litt ekkelt og bli utspurt av en 150 kg's fyr som ser ut som han har spist en kasse sitroner til lunsj, men det gÄr sÄ greit sÄ. (MisforstÄ meg rett; jeg har forstÄelse for at den amerikanske passkontrollen ikke er noen koseklubb. Ble bare sÄ imponert over hvor sur det gÄr an Ä se ut over lang tid. Kanskje de gÄr pÄ kurs? Hadde jeg vÊrt bittelitt illegal, hadde jeg blitt vettskremt...)
NemiMontoya Skrevet 7. mai 2003 Forfatter #6 Skrevet 7. mai 2003 Gud, det hÞrtes skremmende ut. HÄper jeg klarer det her da. Takk for all informajonen :D.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for Ă„ kommentere
Du mÄ vÊre et medlem for Ä kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt Ă„ melde seg inn for Ă„ starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nÄ