NemiMontoya Skrevet 4. mai 2003 #1 Skrevet 4. mai 2003 Har noen her dratt til USA i det siste? Jeg skal kanskje dra over denne mnd. aleine. Aldri reist aleine før og er litt lost.. spesielt siden det er USA. Trenger jeg å søke på et turist visa eller no? All informasjon hjelper :D.
Litago Skrevet 6. mai 2003 #2 Skrevet 6. mai 2003 Du finner masse informasjon her: http://www.usa.no/services/amvisa.html#VWP God tur!
Leo Skrevet 6. mai 2003 #3 Skrevet 6. mai 2003 Hvis du er norsk statsborger og ikke f.eks. har sittet i fengsel for alvorlige forhold trenger du ikke søke visum på forhånd. Visum for 90 dager utstedes av immigrasjonsmyndighetene ved ankomst, men du må ha med deg pass som er gyldig i minst 6. måneder etter hjemkomst til Norge. På flyet får du utlevert to skjemaer som du flyller ut og leverer i passkontrollen. Disse MÅ være riktig utfyllt for gutta i den amerikanske passkontrollen er ikke akkurat kjent for sin tålmodighet og serviceinnstilling... Det er imidlertid bare å spørre flyvert(inn)en om hjelp så er ikke dette noe problem. Du kan også bli bedt om å vise frem gyldig returbillett samt dokumentere at du har penger. Dette er imidlertid vanligvis ikke noe problem for nordmenn - vi har stort sett begge deler uansett. Til og med moder'n som er 60 og aldri har flydd noen steder alene før fikset dette helt fint, så dette går så bra så!
Gjest Anonymous Skrevet 6. mai 2003 #4 Skrevet 6. mai 2003 Og husk for all del å ha adressen der du skal bo - ellers får du trøbbel!
Leo Skrevet 6. mai 2003 #5 Skrevet 6. mai 2003 Jepp, ha denne på en lapp sammen med en penn i veska. Den skal inn på det hvite skjemaet. (Et er hvitt og et er grønt). Hvis du oppgir en privatadresse kommer nok Mr. Torres (Som alle amerikanske passkontrollører kommer til å hete i min bevissthet i all fremtid ) til å spørre hvem det er og hvorfor du skal besøke vedkommende. Bare svar kort og greit som sant er, så er det ikke noe problem. Hvis du er alene og usikker kan det nok føles litt ekkelt og bli utspurt av en 150 kg's fyr som ser ut som han har spist en kasse sitroner til lunsj, men det går så greit så. (Misforstå meg rett; jeg har forståelse for at den amerikanske passkontrollen ikke er noen koseklubb. Ble bare så imponert over hvor sur det går an å se ut over lang tid. Kanskje de går på kurs? Hadde jeg vært bittelitt illegal, hadde jeg blitt vettskremt...)
NemiMontoya Skrevet 7. mai 2003 Forfatter #6 Skrevet 7. mai 2003 Gud, det hørtes skremmende ut. Håper jeg klarer det her da. Takk for all informajonen :D.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå