GĂ„ til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har noen her dratt til USA i det siste?

Jeg skal kanskje dra over denne mnd. aleine. Aldri reist aleine fĂžr og er litt lost.. spesielt siden det er USA.

Trenger jeg Ä sÞke pÄ et turist visa eller no?

All informasjon hjelper :D.

Skrevet

Hvis du er norsk statsborger og ikke f.eks. har sittet i fengsel for alvorlige forhold trenger du ikke sĂžke visum pĂ„ forhĂ„nd. Visum for 90 dager utstedes av immigrasjonsmyndighetene ved ankomst, men du mĂ„ ha med deg pass som er gyldig i minst 6. mĂ„neder etter hjemkomst til Norge. PĂ„ flyet fĂ„r du utlevert to skjemaer som du flyller ut og leverer i passkontrollen. Disse MÅ vĂŠre riktig utfyllt for gutta i den amerikanske passkontrollen er ikke akkurat kjent for sin tĂ„lmodighet og serviceinnstilling... Det er imidlertid bare Ă„ spĂžrre flyvert(inn)en om hjelp sĂ„ er ikke dette noe problem. Du kan ogsĂ„ bli bedt om Ă„ vise frem gyldig returbillett samt dokumentere at du har penger. Dette er imidlertid vanligvis ikke noe problem for nordmenn - vi har stort sett begge deler uansett.

Til og med moder'n som er 60 og aldri har flydd noen steder alene fÞr fikset dette helt fint, sÄ dette gÄr sÄ bra sÄ!

Gjest Anonymous
Skrevet

Og husk for all del Ä ha adressen der du skal bo - ellers fÄr du trÞbbel!

Skrevet

Jepp, ha denne pÄ en lapp sammen med en penn i veska. Den skal inn pÄ det hvite skjemaet. (Et er hvitt og et er grÞnt). Hvis du oppgir en privatadresse kommer nok Mr. Torres (Som alle amerikanske passkontrollÞrer kommer til Ä hete i min bevissthet i all fremtid :ler: ) til Ä spÞrre hvem det er og hvorfor du skal besÞke vedkommende. Bare svar kort og greit som sant er, sÄ er det ikke noe problem. Hvis du er alene og usikker kan det nok fÞles litt ekkelt og bli utspurt av en 150 kg's fyr som ser ut som han har spist en kasse sitroner til lunsj, men det gÄr sÄ greit sÄ. (MisforstÄ meg rett; jeg har forstÄelse for at den amerikanske passkontrollen ikke er noen koseklubb. Ble bare sÄ imponert over hvor sur det gÄr an Ä se ut over lang tid. Kanskje de gÄr pÄ kurs? Hadde jeg vÊrt bittelitt illegal, hadde jeg blitt vettskremt...)

Skrevet

Gud, det hĂžrtes skremmende ut. :(

HÄper jeg klarer det her da. Takk for all informajonen :D.

Opprett en konto eller logg inn for Ă„ kommentere

Du mÄ vÊre et medlem for Ä kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt Ă„ melde seg inn for Ă„ starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nÄ
  • Opprett ny...