Gjest Gjest Skrevet 8. mars 2008 #21 Skrevet 8. mars 2008 Jeg forstår TS godt når det gjelder å låne bort senga. Endelig har de ny seng, men når de får sove i den første gang, så er den allerede brukt... Ja, det er kanskje litt barnslig, men jeg kan relatere hundre prosent til den følelsen. Nå skal det sies at jeg generelt ikke er særlig begeistret for å låne bort senga mi til andre. Jeg har forskjellig forhold til venner og familie, og noen av dem er det helt ok å låne bort senga mi til, mens andre føler jeg av diverse årsaker mer reservasjon overfor. Da kan det være greit å kjøre samme linje overfor alle - madrassen på gulvet i stua for alle gjester. Nei, senga mi (vår) er hellig. Jeg ønsker aldri å låne den bort, for så å måtte legge meg i den og føle at den ikke lenger er like "ren". Det er klart den ikke er ren, men da er det bare mine egne urenheter. Hysterisk? Mulig, men jeg skal nå i alle fall føle meg vel der jeg skal sove, og da blir dette en regel jeg må håndheve for min egen del.
Gjest blåmobil Skrevet 8. mars 2008 #22 Skrevet 8. mars 2008 Jeg forstår TS godt når det gjelder å låne bort senga. Endelig har de ny seng, men når de får sove i den første gang, så er den allerede brukt... Ja, det er kanskje litt barnslig, men jeg kan relatere hundre prosent til den følelsen. Nå skal det sies at jeg generelt ikke er særlig begeistret for å låne bort senga mi til andre. Jeg har forskjellig forhold til venner og familie, og noen av dem er det helt ok å låne bort senga mi til, mens andre føler jeg av diverse årsaker mer reservasjon overfor. Da kan det være greit å kjøre samme linje overfor alle - madrassen på gulvet i stua for alle gjester. Nei, senga mi (vår) er hellig. Jeg ønsker aldri å låne den bort, for så å måtte legge meg i den og føle at den ikke lenger er like "ren". Det er klart den ikke er ren, men da er det bare mine egne urenheter. Hysterisk? Mulig, men jeg skal nå i alle fall føle meg vel der jeg skal sove, og da blir dette en regel jeg må håndheve for min egen del. godt å høre noen som har samme tanker som meg med å låne bort senga si! Jeg håper jo at jeg "vokser" av meg dette, men er jo ikke sikkert.
Orthia Skrevet 8. mars 2008 #23 Skrevet 8. mars 2008 Jeg liker ikke å låne bort sengen min, og heller ikke å sove i andres seng. Gjesteseng/madrass på gulvet er ok. Unntaket ville vært om besøket pga helse ikke kan sove på madrass/gjesteseng. TS' argument om å sove første natt i den nye sengen, i det nye huset, er kanskje litt barnslig- men jeg skjønner det godt! Det er noe eget å sove første natt i nytt hus, og med mindre foreldre/svigerforeldre er skikkelig gamle og skrøplige, hadde jeg også plassert dem på madrasser.
Gjest Gjest Skrevet 8. mars 2008 #24 Skrevet 8. mars 2008 Det kan hende at foreldrene og svigereforeldrene ser på det som en selvfølge at dere skal sove i deres splitter nye seng også da
Rinjani Skrevet 8. mars 2008 #25 Skrevet 8. mars 2008 selvsagt får de låne senga mi neste gang, bare ikke før jeg har brukt den selv... Du skal "sove inn sengen", men når det er gjort så kan andre låne den ? Beklager, men dette blir barnehagementalitet. Du får be gjestene dine komme en annen gang, når du er helt sikker på at du har brukt den nok selv først
Ciara Skrevet 8. mars 2008 #26 Skrevet 8. mars 2008 selvsagt får de låne senga mi neste gang, bare ikke før jeg har brukt den selv... Forsåvidt greit at du ikke vil låne bort senga, men her mister du meg. Bruke den først selv? Hva i alle dager skjer med senga hvis noen andre bruker den først? Tror ikke senga blir evig preget av det
Gjest blåmobil Skrevet 8. mars 2008 #27 Skrevet 8. mars 2008 Forsåvidt greit at du ikke vil låne bort senga, men her mister du meg. Bruke den først selv? Hva i alle dager skjer med senga hvis noen andre bruker den først? Tror ikke senga blir evig preget av det vel, visst du leser hele innlegget hadde du sett at jeg etterhvert fakisk argumenterer med at jeg ikke liker at noen sover i sengen min-uansett, men at jeg kanskje må låne den bort etterhvert som forledre/svigers blir eldre og kanskje ikke kan sove på madrass...
Gjest blåmobil Skrevet 8. mars 2008 #28 Skrevet 8. mars 2008 Du skal "sove inn sengen", men når det er gjort så kan andre låne den ? Beklager, men dette blir barnehagementalitet. Du får be gjestene dine komme en annen gang, når du er helt sikker på at du har brukt den nok selv først vel, visst du leser hele innlegget, dvs alt jeg har skrevet i dag, hadde du sett at jeg etterhvert fakisk argumenterer med at jeg ikke liker at noen sover i sengen min-uansett, men at jeg kanskje må låne den bort etterhvert som foreldre/svigers blir eldre og kanskje ikke kan sove på madrass på gulvet...
Ciara Skrevet 8. mars 2008 #29 Skrevet 8. mars 2008 vel, visst du leser hele innlegget, dvs alt jeg har skrevet i dag, hadde du sett at jeg etterhvert fakisk argumenterer med at jeg ikke liker at noen sover i sengen min-uansett, men at jeg kanskje må låne den bort etterhvert som foreldre/svigers blir eldre og kanskje ikke kan sove på madrass på gulvet... Og det er vel og bra, det. Men det var dette med å sove inn senga som jeg synes er noe absurd. Men det behøver jo ikke du å bry deg om.
Gjest Gjest Skrevet 8. mars 2008 #30 Skrevet 8. mars 2008 nå skal vi snart flytte, og vi er så heldige å få hjelp fra foreldrene våres, begge foreldreparende bor et stykke unna og må derfor overnatte.. Vi kjøper ny seng i forbindelse med flyttingen og 1. natt i ny leilighet er også 1. natt i ny seng, og jeg vil selvsagt sove i den før noen andre! Men da må et av foreldreparene sove på madrass i stua, er dette urimelig av meg? Det synes samboeren min... dere får 4 personer til å hjelpe dere med flytting, så sutrer du over at du VIl være den FØRSTE i den nye sengen. herregud, jeg gir meg over enkelte her inne
Rinjani Skrevet 8. mars 2008 #31 Skrevet 8. mars 2008 (endret) vel, visst du leser hele innlegget, dvs alt jeg har skrevet i dag, hadde du sett at jeg etterhvert fakisk argumenterer med at jeg ikke liker at noen sover i sengen min-uansett, men at jeg kanskje må låne den bort etterhvert som foreldre/svigers blir eldre og kanskje ikke kan sove på madrass på gulvet... Er du sikker på at du egentlig vil ha besøk ? Det virker som om du er mer opptatt av å sutre over at noen kanskje kunne hatt behov for å låne sengen din enn å sette pris på hjelpen du får. Endret 8. mars 2008 av Rinjani
katla Skrevet 8. mars 2008 #32 Skrevet 8. mars 2008 Hva m å investere i en slik oppblåsbar dobbeltseng til noen hundrelapper og tilby den til dem. Da har dere jo ekstra gjesteplass til senere også og dere kan sove inn nye senga selv. En sånn oppblåsbar greie er helt ok å ligge i hvis den bare er tykk nok. Av en eller annen grunn jeg ikke greier helt å definere forstår jeg TS....
Gjest Gjest Skrevet 9. mars 2008 #33 Skrevet 9. mars 2008 Ikke sikkert at dette blir et problem i det hele tatt. Hvis jeg hadde vært foreldrene dine (eller svigers) hadde jeg heller lagt meg inn på hotell for natten! Da hadde jeg fått tatt meg en dusj, sovet godt i en god seng, og fått god frokost dagen etter... Når det gjelder å låne bort sengen sin er det noe jeg er oppvokst med. Vi gir gjestene våre det beste vi har, og det beste vi har til å sove på er sengene våre. Men de siste gangene har jeg spurt om det er greit at gjestene kan sove på de oppblåsbare madrassene vi vanligvis sover på når vi har gjester. Jeg har ennå ikke fått et nei når jeg har spurt.
Noli Skrevet 9. mars 2008 #34 Skrevet 9. mars 2008 Men de siste gangene har jeg spurt om det er greit at gjestene kan sove på de oppblåsbare madrassene vi vanligvis sover på når vi har gjester. Jeg har ennå ikke fått et nei når jeg har spurt. Man kan liksom ikke si nei til en slik forespørsel. Hadde jeg besøkt søsteren min, og de mente at vi skulle sove på deres soverom, ville jeg følt meg utrolig brydd. Jeg er vel barnslig jeg også, for jeg skjønner veldig godt greia med å ville sove første natt i ny seng selv.
Dalila Skrevet 9. mars 2008 #35 Skrevet 9. mars 2008 Jeg tilbyr gjester gjesteseng eller madrass, med mindre det er helsemessige grunner til noe annet. Da mener jeg graviditet, dårlig rygg, eller andre sånne ting. Og senga mi er ikke ny Føler meg ukomfortabel med å bli tilbudt andres soverom og seng dersom jeg overnatter hos andre. Det blir for privat for meg.
Gjest Gjest med innlegg 33 Skrevet 9. mars 2008 #36 Skrevet 9. mars 2008 Hadde jeg besøkt søsteren min, og de mente at vi skulle sove på deres soverom, ville jeg følt meg utrolig brydd. Føler meg ukomfortabel med å bli tilbudt andres soverom og seng dersom jeg overnatter hos andre. Det blir for privat for meg. Mine gjester blir i alle fall ikke brydd av å bruke vår... de forventer det! Jeg har revmatisme, og vi har en spesiell seng som kan regulere sovestillingen, og som hjelper meg opp om morgenen. I tillegg har vi en veldig god madrass. De aller fleste som skal komme på besøk sier før de kommer at de gleder seg til å ligge i sengen fordi den er så god, og de sover så godt der. Jeg tror det er bare en som ikke vil ligge i den sengen, det er min mor, og hun lar det være av hensyn til meg, og ikke fordi hun blir brydd av å å sove i en fremmed seng. Hun ligger der når hun er barnevakt, og mannen og jeg er borte. Det er som sagt først den siste tiden at jeg har spurt om de kan være så greie å sove på madrasser fordi jeg trenger sengen selv. Jeg er som sagt oppdratt slik! Men som sagt, hadde jeg vært trådstarters mor hadde jeg leid meg inn på hotell, nettopp fordi jeg vet hvor spesiell første natt i ny leilighet er.
LukaFrost Skrevet 9. mars 2008 #37 Skrevet 9. mars 2008 Fortventer folk virkelig å få låne senga til vertskapet når man er på overnattingsbesøk? For meg er soverommet og senga den mest private delen av hjemmet. Svigers skal virkelig være kranke om de skal få senga vår.
LukaFrost Skrevet 9. mars 2008 #38 Skrevet 9. mars 2008 Mine gjester blir i alle fall ikke brydd av å bruke vår... de forventer det! Jeg blir overrasket av dette når de vet at du har spesielt behov for den sengen. En ting å få prøveligge (og knapt nok det), men å forvente det! Aldri om jeg forventer å få innpass i andre menneskers soverom!
Gjest cem Skrevet 9. mars 2008 #39 Skrevet 9. mars 2008 TS; jeg forstår deg godt!! Jeg hadde kanskje tenkt det selv, men uten å gidde å spørre KG-hæren om råd... Rett og slett fordi i min familie er det vanlig at verten sover i sin seng, jeg og foreldrene mine har ofte havnet på madrass når vi er på besøk hos andre deler av familien (besteforeldre, eldre søsken, tanter, onkler osv). Det har vært en selvfølge, jeg hadde aldri forventet at noen skulle overlate senga til meg, uansett hvor mye flytting jeg har hjulpet til med. Unntaket i familien er så klart når noen trenger en god seng av helsemessige årsker, eller når huset i påska er så fullt at foreldrene mine flytter ut i bobilen og lar noen andre overta soverommet.. Og foreldrene mine har passert 60, og likevel klager de ikke når de må sove på madrass... At du vil sove i egen seng første natt forstår jeg også godt. Ærlig talt, det å la foreldrene sine sove på madrass er ikke noen big deal, og hvis foreldrene dine syns det er OK, så gjør du det. Jeg tror aldri mine foreldre hadde tillatt meg å la de sove i MIN seng i ny leilighet (når jeg har en partner, vel og merke), og ikke hadde jeg selv vært så begeistret for å sove i andres dobbelseng heller. Senga er for meg et ganske personlig og intimt sted...
Gjest Frk Åberg Skrevet 10. mars 2008 #40 Skrevet 10. mars 2008 Jeg er litt overrasket over at flere her låner bort sengene sine til gjester. Jeg har aldri fått det tilbudet når jeg har vært på besøk hos venner eller familie, og det har egentlig ikke falt meg inn å tilby det når vi har hatt besøk selv. Det føles rett og slett ikke naturlig, og jeg ville ikke følt det naturlig å sove i vertskapets seng om jeg var gjest. De eneste unntakene er når vi har hatt besøk av besteforeldre på over 80. Da føltes det rart å plassere dem på madrass på gulvet.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå