Gå til innhold

Steinerskolen?

Anbefalte innlegg

Gjest Steiner
Skrevet

Vurdere Steinerskolen til mitt barn. Etter er raskt søk på nettet fant jeg ikke noe om hva det koster pr semester. Noen som kan hjelpe?

Ellers vil jeg gjerne høre om andres erfaringer med Steinerskolen, barnetrinn, ungdomstrinn og vgs.

Takk!

Videoannonse
Annonse
Gjest utlogget
Skrevet

Her er tall fra Steinerskolen i trondheim. Det er forskjeller fra skole til skole etter hvor god økonomi de har.

Jeg har barn på Steinerskolens barnetrinn, og her er det ihvertfall stortrivsel.

Foreldrene er mer involvert i skolen her enn i offentlig skole. Det er ikke noe pes, men fullt overkommelig. Etter min mening er det også positivt for miljøet at foreldrene er mer engasjert.

Pedagogikken er jo litt annerledes enn i offentlig skole. Mye sang, rytme og musikk. De har et eget rytmefag, eurytmi, som jeg liker veldig godt. Rytme brukes også mye i undervisningen generelt. De spiller blokkfløyte hver dag hos oss. Elevene hevdet seg godt på nasjonale prøver, så teoriundervisningen ser også ut til å fungere bra her.

Jeg liker Steinerskolen godt. Men det er selvsagt ikke alle den passer for.

Skrevet

Jeg mener Steinerskolen i Oslo (Hovseter) har pris som avhenger av (foreldrenes) inntekt. Det er også mulig å søke friplass, dersom man har dårlig økonomi.

Skrevet
http://www.abcnyheter.no/node/60692

http://www.budstikka.no/sec_nyheter/article98768.ece

Nå kjedde jo det på to forskjellige steinerskoler, og det skjer jo ikke på alle. Det skjer i den offentlige skole også da, men det er noe alvorlig galt i det norske skolesystemet. Selv vil jeg at mine kommende barn skal gå på privatskole, men ikke steinerskolen, eller en norsk skole for den sak skyld.

For på private eller ikke-norske skoler er det helt utenkelig at noe slikt vil skje?

Den logikken stiller jeg meg tvilende til. Råtne egg er det overalt. Jeg tviler på at trakassering er normalregelen både i norsk skole generelt og på Steinerskolen spesielt. Men klart at det KAN skje. I alle institusjoner kan det finnes maktmennesker som ikke gjør jobben sin som de skal, og misbruker tilliten de har fått tildelt. Det er derfor det er viktig å følge med på hva skolen driver med og hvordan miljøet er, og ikke bare sende ungene dit og forvente at alt er bra.

Personlig er jeg litt tvilende til Steinerskolens pedagogikk, utifra det inntrykket jeg har, men jeg tror det har mer med personlighetstype å gjøre. Noen barn har det utvilsomt flott på Steinerskolen, andre passer bedre et annet sted. Uansett ville jeg ikke latt en enkeltepisode skremme meg fra å søke barnet mitt inn dit, hvis jeg hadde sansen for det pedagogiske opplegget, og ikke minst trodde at det var det riktige for barnet mitt.

(Jeg har et barn av "elsker å pugge og gjøre ting skjematisk"-typen, som antagelig ville fått lite ut av Steinerskolen. Hadde barnet vært en "kreativ sjel", ville det kanskje stilt seg annerledes. Uansett skolevalg, er det foreldrene som gjør en god del av jobben både mht å engasjere seg i skolehverdagen og følge opp barnas arbeid)

Til TS: En bekjent av meg har barn på Steinerskolen, og har nevnt at prisene er lavere enn den vi har (1150 pr mnd), men de fakturerer for alle måneder i året- også når barna har sommerferie.

Gjest Gjest
Skrevet
For på private eller ikke-norske skoler er det helt utenkelig at noe slikt vil skje?

Den logikken stiller jeg meg tvilende til. Råtne egg er det overalt. Jeg tviler på at trakassering er normalregelen både i norsk skole generelt og på Steinerskolen spesielt. Men klart at det KAN skje. I alle institusjoner kan det finnes maktmennesker som ikke gjør jobben sin som de skal, og misbruker tilliten de har fått tildelt. Det er derfor det er viktig å følge med på hva skolen driver med og hvordan miljøet er, og ikke bare sende ungene dit og forvente at alt er bra.

Personlig er jeg litt tvilende til Steinerskolens pedagogikk, utifra det inntrykket jeg har, men jeg tror det har mer med personlighetstype å gjøre. Noen barn har det utvilsomt flott på Steinerskolen, andre passer bedre et annet sted. Uansett ville jeg ikke latt en enkeltepisode skremme meg fra å søke barnet mitt inn dit, hvis jeg hadde sansen for det pedagogiske opplegget, og ikke minst trodde at det var det riktige for barnet mitt.

(Jeg har et barn av "elsker å pugge og gjøre ting skjematisk"-typen, som antagelig ville fått lite ut av Steinerskolen. Hadde barnet vært en "kreativ sjel", ville det kanskje stilt seg annerledes. Uansett skolevalg, er det foreldrene som gjør en god del av jobben både mht å engasjere seg i skolehverdagen og følge opp barnas arbeid)

Til TS: En bekjent av meg har barn på Steinerskolen, og har nevnt at prisene er lavere enn den vi har (1150 pr mnd), men de fakturerer for alle måneder i året- også når barna har sommerferie.

Du har helr rett, onskap skjer over alt. Det er bare det at jeg opplevd så utrolig mye vondt innenfor den norske skole. Har blitt mobbet uten at lærere gjør noe blant annet. Jeg har blitt sviktet av omtrent alle lærerene jeg har hett.

Jeg har på en måte lært på skolen at "det er lov å mobbe, men ikke å ta igjen". Det samme har skjedd med flere familiemedlemmer.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...