Gjest fami Skrevet 7. mars 2008 #1 Skrevet 7. mars 2008 Eller? Er den oppskrytt? Noen som skal gå i tog i morgen? Eller er alle dager kvinnedager?
Kosemose Skrevet 7. mars 2008 #2 Skrevet 7. mars 2008 Jeg går ikke i tog på kvinnedagen, men syns absolutt det er en viktig dag. Også med tanke på historien. Kvinner i norge i dag har mye å takke kvinnebevegelsen for!
Gjest Gjest-M- Skrevet 8. mars 2008 #3 Skrevet 8. mars 2008 Kvinnedagen burde markeres i større grad, med tanke på alle kvinner i verden som lever i undertrykte, totalitære samfunn. Kvinner i Norge har det godt, og burde benytte denne dagen til å stå på barrikadene for sine medsøstre som fortsatt lever i frykt, undertrykkelse og diskriminering av verste sort. Jeg går ikke i tog, og har aldri gjort det. Litt flaut å innrømme det, kanskje... Jeg prøver likevel å være en støtte i hverdagen for mine utenlandske venninner som jeg vet lever i undertrykte forhold. Solidaritet er viktig, og det er mange måter å hjelpe andre på. Historisk sett, har norske kvinner utrolig mye å takke kvinnebevegelsen for. Mye av det vi tar som en selvfølge i dag, har det tatt mange modige kvinner lang tid å jobbe for.
Honey Bee Skrevet 8. mars 2008 #4 Skrevet 8. mars 2008 Pleier ikke gå i tog,gjorde det da jeg var tenåring under parolen høyere lønn for sykeleiere Kvinnedagen syns jeg fortsatt er viktig selv om vi er priviligerte på mange måter i Norge.Likevel på verdensbasis er det mye som må gjøres for å bedre kvinners rettigheter.Bare fordi vi er heldige i Norge,må vi ikke slutte å engasjere oss.Med engasjert mener jeg i saker som vold,trafficking,lønn osv....ikke hvorvidt kvinner skal gå toppløse uten å bli beglodd
Gjest imli Skrevet 8. mars 2008 #5 Skrevet 8. mars 2008 Synes det er viktig jeg. Har vært på et 8.mars arrangement en gang som tenåring. Synes det er ting å ta tak i i Norge også, feks prostitusjon/trafficking, vold mot kvinner osv.
talin Skrevet 8. mars 2008 #6 Skrevet 8. mars 2008 Hørte på Ingun Yssen på nyheten. Hun snakket om at det fortsatt forskjell mellom rettighetene til menn og kvinner i Norge, altså at menn hadde flere rettigheter en kvinnene. Hvis noen kunne ha vært så snill å fortelle meg hvilken rettigheter hun snakker om.
Dalila Skrevet 8. mars 2008 #7 Skrevet 8. mars 2008 Joda, fremdeles mange viktige kvinnesaker. Selv kunne jeg tenkt meg å gå i tog for å få beholde fødselspermisjonen min, men det er vel ikke politisk korrekt å si.
Honey Bee Skrevet 8. mars 2008 #8 Skrevet 8. mars 2008 Joda, fremdeles mange viktige kvinnesaker. Selv kunne jeg tenkt meg å gå i tog for å få beholde fødselspermisjonen min, men det er vel ikke politisk korrekt å si. Nei det er nok ikke det,men må bli sagt høyt uansett!!!!
Gjest StockDama Skrevet 8. mars 2008 #9 Skrevet 8. mars 2008 Joda, fremdeles mange viktige kvinnesaker. Selv kunne jeg tenkt meg å gå i tog for å få beholde fødselspermisjonen min, men det er vel ikke politisk korrekt å si. Det er da helt opptil deg hva du vil stå for. Ytringsfriheten er en fin ting. Selv er jeg for at menn skal få ta en større del i det enn de gjør til dags dato.
Honey Bee Skrevet 8. mars 2008 #10 Skrevet 8. mars 2008 Det er da helt opptil deg hva du vil stå for. Ytringsfriheten er en fin ting. Selv er jeg for at menn skal få ta en større del i det enn de gjør til dags dato. Det kan de,det er bare 6 uker som er forbeholdt mor
Jalp Skrevet 8. mars 2008 #11 Skrevet 8. mars 2008 Synes det er viktig jeg. Har vært på et 8.mars arrangement en gang som tenåring. Synes det er ting å ta tak i i Norge også, feks prostitusjon/trafficking, vold mot kvinner osv. Et par tanker i forbindelse med kvinnedagen..... Når kommer det bannere og paroler mot vold...uansett hvem som rammes? Er kvinnedagen blitt en kvinne-egoistisk dag der man kun har øye for egne problemer? -Hvorfor bare markere avstand fra vold som rammer kvinner? -Hvorfor ikke markere avstand fra vold som kvinner begår? Er kvinnedagen blit et narsisistisk sirkus der man "glemmer" den urett som ikke rammer en selv? Jeg bare spør.
Kosemose Skrevet 8. mars 2008 #12 Skrevet 8. mars 2008 Et par tanker i forbindelse med kvinnedagen..... Når kommer det bannere og paroler mot vold...uansett hvem som rammes? Det hender da at det er antivoldsdemonstrasjoner? Er kvinnedagen blitt en kvinne-egoistisk dag der man kun har øye for egne problemer? Ja, på mange måter er vel kvinnedagen en dag da det settes spesielt søkelys på kvinners rettigheter rundt om i verden. Har du problem med det? -Hvorfor bare markere avstand fra vold som rammer kvinner? -Hvorfor ikke markere avstand fra vold som kvinner begår? Er kvinnedagen blit et narsisistisk sirkus der man "glemmer" den urett som ikke rammer en selv? Jeg bare spør. At det er en dag der det settes spesielt fokus på vold og urett som begås mot kvinner betyr vel ikke at samfunnet og kvinnene gir f... i vold og urett som begås mot menn? Er det virkelig så vanskelig å svelge at det er en dag i året der fokus ikke er rettet mot menn? Og "den vold som kvinner begår", jeg har ikke noe statistikk på området, men jeg vil vel tro at det er noen flere menn enn kvinner som voldtar og dreper? Ikke at det har noe med Kvinnedagen å gjøre egentlig, men siden du nevner det.
Jalp Skrevet 9. mars 2008 #13 Skrevet 9. mars 2008 Det hender da at det er antivoldsdemonstrasjoner? Ja, på mange måter er vel kvinnedagen en dag da det settes spesielt søkelys på kvinners rettigheter rundt om i verden. Har du problem med det? At det er en dag der det settes spesielt fokus på vold og urett som begås mot kvinner betyr vel ikke at samfunnet og kvinnene gir f... i vold og urett som begås mot menn? Er det virkelig så vanskelig å svelge at det er en dag i året der fokus ikke er rettet mot menn? Og "den vold som kvinner begår", jeg har ikke noe statistikk på området, men jeg vil vel tro at det er noen flere menn enn kvinner som voldtar og dreper? Ikke at det har noe med Kvinnedagen å gjøre egentlig, men siden du nevner det. Det kan godt være at jeg har misforstått, men er ikke kvinnedagen en dag der kvinner tar opp det som er viktig for kvinner? Jeg har ikke problemer med at man setter søkelys på kvinner i den 3. verdens kår. Når det gjelder vold, er det kvinner som utøver mest vold mot barn. I tillegg slår kvinner like ofte som menn i samlivsforhold. Min tanke var at dette kan kvinner gjøre noe med. Men hvorfor er da ikke dette tema på en kvinnedag all den tid kvinner opplever vold mot dem som et stort problem? Da burdte man jo forstå at den volden de selv begår er et stort problem for de som blir utsatt for den. Normalt ville det jo være snålt å kun rette fokus mot den vold man selv blir utsatt for, når man selv er en betydelig utøver av vold. Men, dette er vel ikke viktig for kvinner når det ikke er tema på kvinnedagen da....
Honey Bee Skrevet 9. mars 2008 #14 Skrevet 9. mars 2008 (endret) Når det gjelder vold, er det kvinner som utøver mest vold mot barn. I tillegg slår kvinner like ofte som menn i samlivsforhold. Min tanke var at dette kan kvinner gjøre noe med. Men hvorfor er da ikke dette tema på en kvinnedag all den tid kvinner opplever vold mot dem som et stort problem? Da burdte man jo forstå at den volden de selv begår er et stort problem for de som blir utsatt for den. Menn utøver den groveste volden og mishandler mest. Men når det bobler over i parforholdet, er det like gjerne kvinnen som slår. http://www.dagbladet.no/dinside/2003/08/14/375933.html Det handler om å velge sine kamper http://www.dagbladet.no/dinside/2003/08/14/375933.html Dette er viktig å ta tak i,men syns ikke 8 mars trenger og avlyses av den grunn. Endret 9. mars 2008 av Honey Bee
Jalp Skrevet 9. mars 2008 #15 Skrevet 9. mars 2008 Menn utøver den groveste volden og mishandler mest. Men når det bobler over i parforholdet, er det like gjerne kvinnen som slår. http://www.dagbladet.no/dinside/2003/08/14/375933.html Det handler om å velge sine kamper http://www.dagbladet.no/dinside/2003/08/14/375933.html Dette er viktig å ta tak i,men syns ikke 8 mars trenger og avlyses av den grunn. Ikke jeg heller. Men dette kan kvinner gjøre noe med uten "kamp mot menn". Man krever jo at menn gjør noe med dette, så hvorfor ikke stille de samme kravene til seg selv?
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå