Gjest undre Skrevet 7. mars 2008 #1 Skrevet 7. mars 2008 Hvorfor er det så mange av de som kaller seg krisne, som er så dømmende overfor andre mennesker? De sladrer og snakker stygt om folk, og tror de er så mye bedre enn andre. Er det kristent å oppføre seg sånn??
Gjest Valiant Skrevet 7. mars 2008 #2 Skrevet 7. mars 2008 Disse menneskene er ikke Kristne. De er falske Kristne
Gjest lurven Skrevet 8. mars 2008 #3 Skrevet 8. mars 2008 kristne er ikke noe berde enn andre, selvom de burde gå foran med et godt eksempel
Gjest Prate Skrevet 8. mars 2008 #4 Skrevet 8. mars 2008 Jeg er kristen og jeg prøver alt jeg kan å ikke være dømmende. Nå tror jeg ikke at kristne er mer dømmende enn ikke kristne, men det kan hende du har rett i at vi ikke er mindre dømmende heller. Det er ikke alle kristne som lir perfekte med engang de begynner å tro på Jesus. Jeg har brukt over åtte år på å forstå Jesus sitt budskap. Og jeg er ennå langt fra en helgen, men jeg prøver og jeg søker kjærligheten fremfor alt. Kan ikke alle bare slutte å dømme. Også de som dømmer kristne. Heia forsoning og kjærlighet
Gjest Gjest Skrevet 8. mars 2008 #5 Skrevet 8. mars 2008 Kan ikke alle bare slutte å dømme. Også de som dømmer kristne. Heia forsoning og kjærlighet Amen til det. Det er utrolig mange mennesker som fordømmer kristne, ikke bare motsatt.
KR-øst Skrevet 8. mars 2008 #6 Skrevet 8. mars 2008 Hvorfor er det så mange av de som kaller seg krisne, som er så dømmende overfor andre mennesker? De sladrer og snakker stygt om folk, og tror de er så mye bedre enn andre. Er det kristent å oppføre seg sånn?? Svaret er nei! Men kan det ikke hende at du legger bedre merke til det, om du vet at de som gjør det, er kristne?
Gjest Camelia Skrevet 8. mars 2008 #7 Skrevet 8. mars 2008 Dessverre er det mye fordømmelse blant kristne. Også ellers i samfunnet. Men nestekjærlighet er jo en veldig viktig faktor i kristendommen, så det er trist det skal være så mye fordømmelse. Det var mange fariseere på Jesu tid, og det er vel minst like mange idag.
Gjest Golden Girl Skrevet 8. mars 2008 #8 Skrevet 8. mars 2008 Problemet med kristendom (og visse andre religioner) er at de blir satt i en bås som er 'bedre' enn andre. Nettopp ved å VÆRE kristne blir de opphøyet til 'de utvalgte' som skal komme til himmelen osv. osv., men andre må brenne i Helvete til evig tid. Og Bibelen sier at de skal gå ut og forkynne det glade budskap og omvende andre. Ikke rart det blir lett å fordømme andre da.
Pastor Knut Skrevet 9. mars 2008 #9 Skrevet 9. mars 2008 Hvorfor er det så mange av de som kaller seg krisne, som er så dømmende overfor andre mennesker? De sladrer og snakker stygt om folk, og tror de er så mye bedre enn andre. Er det kristent å oppføre seg sånn?? Jeg synes du beskriver ting som dessverre skjer svært mange steder, og ikke bare blant de som kaller seg kristne. Det er antakelig et usympatisk trekk i menneskenaturen du snakker om. Du kan finne dette i like stor grad blant kristne og blant ikke-kristne. På samme måte kan du finne andre og gode trekk også blant kristne og ikke-kristne.
birgitte242 Skrevet 9. mars 2008 #10 Skrevet 9. mars 2008 Du kan finne dette i like stor grad blant kristne og blant ikke-kristne. Det er dette som forundrer meg. At man som kristen ikke verdsetter forsoning og nestekjærlighet høyere enn andre som ikke har dette som religion. Nestekjærligheten burde jo være en leveregel jfr. Jesu lære, eller? Akkurat som det forundrer meg at kristne kan være snobbete og materialistiske. Nettopp disse burde jo ha innsett at gleden er et annet sted?
Pastor Knut Skrevet 9. mars 2008 #11 Skrevet 9. mars 2008 Det er dette som forundrer meg. At man som kristen ikke verdsetter forsoning og nestekjærlighet høyere enn andre som ikke har dette som religion. Nestekjærligheten burde jo være en leveregel jfr. Jesu lære, eller? Akkurat som det forundrer meg at kristne kan være snobbete og materialistiske. Nettopp disse burde jo ha innsett at gleden er et annet sted? Kristne er som folk flest. Jeg har møtt kristne som virkelig har vist hva nestekjærlighet og forsoning er - og jeg har møtt kristne som rett og slett har vært onde. På samme måte har jeg møtt ikke-kristne som har virkelig har vist hva nestekjærlighet og forsoning er - og heg har møtt ikke-kristne som rett og slett har vært onde. De fleste jeg møter - kristne og ikke-krisnte - befinner seg mellom disse ytterpunktene. Dette er mennesker som gjør så godt de kan og som i det store og hele er gode mennesker selv om ingen av dem er det hele tiden. Jeg regner med at felsteparten av oss som leser denne tråden er akkurat slik: vi ønsker å verdsette forsoning og nestekjærlighet, og noen ganger får vi det til, mens andre ganger er det for vanskelig. Forsoning og nestekjærlighet er veldig vanskelig for både kristne og ikke-kristne. Derfor er tilgivelse viktigere enn å undre seg over at vi alle er som folk flest. Vi gjør så godt vi kan.
birgitte242 Skrevet 9. mars 2008 #12 Skrevet 9. mars 2008 Ja, det er dette jeg synes er rart - at kristne er som folk flest. At de som har funnet nåden i nestekjærlighetens budskap ikke har høyere standarer - og at det til tross for deres overbevisning ikke lykkes bedre enn andre å leve opp til disse.
Pastor Knut Skrevet 9. mars 2008 #13 Skrevet 9. mars 2008 Ja, det er dette jeg synes er rart - at kristne er som folk flest. At de som har funnet nåden i nestekjærlighetens budskap ikke har høyere standarer - og at det til tross for deres overbevisning ikke lykkes bedre enn andre å leve opp til disse. Jeg synes det er godt at kristne er som folk flest, for det er først når man er som folk flest man kan forstå hvordan folk flest har det. Og for å kunne hjelpe andre må man forstå hvordan andre har det. Noen kristne er meget gode her, andre er ikke det. Slik er det nå en gang. Akkurat som man kan undre seg over at noen med umoden og uvettig kjøring i det hele tatt får førerkort, kan det sikkert synes rart at noen kristne kan være direkte onde, men det er nå en gang slik. Det er ikke sikkert det er kristendommen som er årsaken, like lite som det behøver være førerkortet som er årsaken til uvettig kjøring. Jeg tror det er så enkelt at vi er alle forskjellige og forskjellen er et spekter av menneskelige holdinger og væremåter. Kort sagt, alle med førerkort er som folk flest. Og alle kristne er som folk flest. Og i disse gruppene finner vi ytterpunkter som både gleder og sjokkerer.
birgitte242 Skrevet 9. mars 2008 #14 Skrevet 9. mars 2008 Jeg er veldig enig i hva du sier men synes allikevel det er merkelig. Som du sier - alle gjør vi så godt vi kan. Men synes ikke du at din tro og overbevisning hjelper deg i å gjøre det rette - i større grad enn om du ikke hadde hatt noe slik rettesnor som jeg går ut fra at troen din er - i forhold til atferd og oppførsel? Jeg er foreksempel overbevist om at min atferd har konsekvenser - det være seg både gode og dårlige handlinger. Dette både motiverer og inspirerer meg til å gjøre godt og å dempe det mindre gode. Jeg har vel da en drivkraft som hjelper meg - i forhold til en som mener at det er likegyldig hvordan man handler? Derfor synes jeg det er rart at mennesker som har f.eks nestekjærlighet som ideal ikke er snillere enn andre.
Pastor Knut Skrevet 9. mars 2008 #15 Skrevet 9. mars 2008 Jeg er veldig enig i hva du sier men synes allikevel det er merkelig. Som du sier - alle gjør vi så godt vi kan. Men synes ikke du at din tro og overbevisning hjelper deg i å gjøre det rette - i større grad enn om du ikke hadde hatt noe slik rettesnor som jeg går ut fra at troen din er - i forhold til atferd og oppførsel? Jeg liker å mene at min kristne tro hjelper meg til å bli et bedre menneske, og jeg ser på det en religion gjør med et menneske som utslagsgivende for om man bør være medlem av religionen eller ikke. Derfor pleier jeg å si som så at hvis kristendom gjør en til et dårligere menneske, da bør man ikke være kristen. Så jo, jeg ser et praktisk moralsk veileding som viktig. Det jeg merker når det gjelder atferd og oppførsel og min kristne tro, er at så lenge jeg er fokusert på Jesu budskap og praktiserer bønn og meditasjon, da får jeg også tilbakemeldinger om gode ting. Men med hånden på hjertet, jeg klarer ikke dag ut og dag inn å holde fokus så mye som jeg vil. Det er som Paulus som sier noe slikt som: "Det gode jeg vil gjøre, det gjør jeg ikke. Men det onde som jeg ikke vil, det gjør jeg." Jeg husker ikke helt ordrett nå, men det er noe slik han sier. Så selv Paulus forteller om hvor vanskelig det er for kristne å være gode hele tiden. Slik er det også med meg. Alt i alt mener jeg at min tro gjør meg til et menneske som i alle fall forsøker å handle godt, men også jeg kan stå opp med det gale beinet om morgene, også jeg kan være urettferdig, sur og gretten og slik som alle andre kan ha det. Og akkurat som alle andre er jeg det også. Jeg gjør så godt jeg kan, men ville vært en løgner hvis jeg også sier at jeg alltid er god fordi jeg er kristen. Jeg vet meget godt at jeg også kan være ond og såre mennesker. Jeg forsøker å unngå og noen ganger hjelper troen til det. Andre ganger ikke. Og greit er det, for det gjør at jeg også forstår hvordan andre har det. Det er viktig. På den måten kan også det som ikke er så godt, snus til noe godt med tiden. Også prester er som folk flest. Noen er veldig hyggelige, andre er direkte onde.
KR-øst Skrevet 9. mars 2008 #16 Skrevet 9. mars 2008 Problemet med kristendom (og visse andre religioner) er at de blir satt i en bås som er 'bedre' enn andre. Nettopp ved å VÆRE kristne blir de opphøyet til 'de utvalgte' som skal komme til himmelen osv. osv., men andre må brenne i Helvete til evig tid. Og Bibelen sier at de skal gå ut og forkynne det glade budskap og omvende andre. Ikke rart det blir lett å fordømme andre da. Her tror jeg at du tar skammelig feil. Det er faktisk de ikke-kristne som opphøyer oss over dem, ved å tro at vi ser ned på dem. Det vil alltid være slik at man må finne noe negativt ved de kristne. Kan dette skyldes egen dårlig samvittighet? Kristne opphøyer ikke seg selv ved å tro på Bibelen. Det er ikke vi som har skrevet den. Og en liberal tro er mer uforståelig enn ingen tro.
Gjest Golden Girl Skrevet 9. mars 2008 #17 Skrevet 9. mars 2008 Her tror jeg at du tar skammelig feil. Det er faktisk de ikke-kristne som opphøyer oss over dem, ved å tro at vi ser ned på dem. Det vil alltid være slik at man må finne noe negativt ved de kristne. Kan dette skyldes egen dårlig samvittighet? Kristne opphøyer ikke seg selv ved å tro på Bibelen. Det er ikke vi som har skrevet den. Og en liberal tro er mer uforståelig enn ingen tro. Vel... BIBELEN opphever kristne. Og kristne tror på den. Ikke så stor forskjell. Dessuten... det er mer enn nok kristne som ser ned på andre. Selvsagt er det ikke bare negativt å være kristen. Himmel og hav. Det er da massevis av fantastiske mennesker som er kristne rundt omkring. Det vi snakker om her er de som IKKE er fullt så flotte. Og hvorfor i all verdens navn trekker du frem argumentet om at noen har dårlig samvittighet? Dårlig samvittighet for hva da?
KR-øst Skrevet 9. mars 2008 #18 Skrevet 9. mars 2008 Vel... BIBELEN opphever kristne. Og kristne tror på den. Ikke så stor forskjell. Dessuten... det er mer enn nok kristne som ser ned på andre. Selvsagt er det ikke bare negativt å være kristen. Himmel og hav. Det er da massevis av fantastiske mennesker som er kristne rundt omkring. Det vi snakker om her er de som IKKE er fullt så flotte. Og hvorfor i all verdens navn trekker du frem argumentet om at noen har dårlig samvittighet? Dårlig samvittighet for hva da? Vel, har du svaret for hvorfor det alltid skal hakkes på de kristne? Om du er uenig i dette, så prøv å lese aviser. Kristendommen blir sett på og handtert som om det skulle være noe livsfarlig noe, som må ut av skolene og hele samfunnet. Den rød-grønne regjeringen ser ut til å frykte for kristendomen, som er oppstått av Guds kjærlighet til menneskene, mens de duller med en religion som etterhvert vil frata dem makten.
Gjest Golden Girl Skrevet 9. mars 2008 #19 Skrevet 9. mars 2008 (endret) Vel, har du svaret for hvorfor det alltid skal hakkes på de kristne? Om du er uenig i dette, så prøv å lese aviser. Kristendommen blir sett på og handtert som om det skulle være noe livsfarlig noe, som må ut av skolene og hele samfunnet. Den rød-grønne regjeringen ser ut til å frykte for kristendomen, som er oppstått av Guds kjærlighet til menneskene, mens de duller med en religion som etterhvert vil frata dem makten. Grunnen til at man 'hakker' på kristendom, om du vil si det på den måten, er fordi kristendommen nå står i en urettmessig særstilling i forhold til andre pga statsreligionen. Og fordi mange kristne lederes moralske syn strider med hva allmennheten mener er riktig, som for eksempel menneskerettighetene (dvs retten til homofile og kvinner til å ha like rettigheter som 'normen', altså heteroseksuelle menn). Alle religiøse vil påstå at deres religion er oppstått av Guds kjærlighet til menneskene. Det er ikke noe som kristendommen kan smykke seg med. Og jeg antar det er islam du mener, når du sier at en religion vil frata demokratiet matken? Kjære deg, du snakker om ekstremistiske islamister, ikke vanlige muslimer, som det jo faktisk er mange flere av i verden. Tror du generaliserer litt for mye. Det er viktig å skille mellom skrifter og de troende, og moderate og ekstreme innenfor alle religioner. Endret 9. mars 2008 av Golden Girl
Gjest Golden Girl Skrevet 9. mars 2008 #20 Skrevet 9. mars 2008 Må jo legge til, når man ser på tittelen på denne tråden, at det finnes onde, dømmende mennesker i alle religioner. Spesielt i islam, som man jo ser i media overalt. Hvis det er noen som virkelig får pepper fra et samlet humant internasjonalt samfunn er det jo islamister. Så jeg synes det blir dumt å synes synd på kristne fordi de hele tiden liksom får så mye kjeft.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå