Gå til innhold

Sverige-tur

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skal til Sverige en tur i påskeuka (i en av de "vanlige" dagene, i år er jo faktisk polet stengt skjærtorsdag.. så alle kjeder vil jo være åpne).

Vi skal til Svinesund, Nordbysenteret og sikkert også en tur til Strømstad. Har lovet min venn som aldri har vært i Sverige før, at vi er GARANTERT å finne mye rart man ikke har i Norge, husker fra de utallige gangene jeg har vært der som yngre, nye utgaver av produkter kom ofte der først, og de hadde også flere typer. F eks Pringles med pizzasmak kom der sommeren før den kom her, mener jeg å huske.. osv osv.. mange typer av både Pringles og brus og det som er.. og prisene er jo ikke noe galt med heller ;).

Nå er det noen år siden jeg var der sist, og trenger noen tips, og svar på noen ting:

I Svinesund, er den gamle "rekka" med "bod-hytter" der ennå? Den det brant i et år? Der hvor de ihvertfall før solgte fyrverkeri og allslags greier, og også noe "normalt" som hageutstyr og fontener? (de som har vært mye i Svinesund burde vite hvor jeg mener). Isåfall, er de åpne på denne tida av året? Jeg var der sist for maaange år siden, og da var jeg der på sommeren. Siste årene jeg har vært der har jeg stort sett vært på Nordbysenteret eller en kjapp tur innom Tobakkshyttan for godis eller Eurocash. Ikke hatt tid til å surre rundt.

Men nå har vi heeele dagen på oss :) Skal vi nedom dit en tur da, om de er der. Og om de er der, er det noe igjen av all galskapen? Gidder ikke å bruke tid på noe som er bare "standard, normale" ting.

Er boda utenfor Eurocash åpen nå? Jeg har utrolig lyst innom den å kjøpe noe tøft, de har så mye fint der! Den med store vifter og figurer og greier, tror også min venn ville likt den. Men vil jo ikke skuffe både meg selv og han og se at den ikke er der, bedre å vite på forhånd ;(

Spennende merkevarer, typer av merkevarer man ikke får i Norge? Som da er å oppdrive på "vanlige" butikker, da vi nok garantert kommer til å dille rundt på det vi finner av intressante butikker i Strømstand (matbutikker er jo førsteprioritert ;) men også andre steder som selger mat eller godis osv)

Vi funderer litt på et pol-besøk, og mener å huske at det var i Sverige en venn av samboeren min hadde kjøpt blant annet indisk øl.. noe jeg aldri har sett her i landet. Er det mer spennende å se så skal vi garantert innom dit en tur. Fått ca beskrivelser av hvor polet er så vi skal nok finne det. :D

Gleder meg vilt til påskeuka, siden det er første gang jeg får besøk av venner "hjemmefra" hit jeg bor nå, og han er like glad i å "vimse rundt" og se på rar mat og rare ting som meg, sambo er fornøyd med en enkel grandis, jeg bruker evigheter på få finne en sunn og spennende middag, spesielt på butikker som større Ica og Meny som har "alt mulig rart". Så vi kommer til å bruke minst en dag i Sverige, i verstefall reise tid igjen en annen dag, hehe, kompisen min sier at han reiser hjem igjen når vi "er ferdige". Så vi ser hva vi finner på. Skal til Oslo en dag også, og surre rundt i Hønefossområdet, muligens til Drammen og garantert til Sandvika Senteret. Så mye spennende på gang :D

Videoannonse
Annonse
Skrevet

VIKTIG: Kom på noe "lurt": Sist jeg var i Strømstad for rundt 10 år siden, og vi skulle parkere, så fikk vi ikke parkert, ingen av oss hadde svenske mynter... Vi har jo visakort, men tar parkeringsautomatene der kort? Mange, om ikke alle, i Norge tar jo kort nå, men greit å vite på forhånd. Antar det er enklere å veksle i f eks Svinesund enn i Strømstad også.

I butikker osv så er vi jo ganske så garantert at man tar kort, og vi slipper og ha for mye/for lite svenskepenger, og kort er så utrolig mye enklere (antar at det koster bittelitt å bruke visa i sverige, men hei, hvor ofte er vi der..)

(hva bruker de egentlig? Svenske Kronor eller har de begynt med Euro? Wikipedia sa at de bruker fortsatt SKR så da antar jeg det stemmer).

Gjest Gjest
Skrevet

Har du vurdert å starte ei dagbok?

Det er komplett umulig å skrive så mye for et så enkelt spørsmål, men du fikk det til likevel. :ler:

Skrevet
VIKTIG: Kom på noe "lurt": Sist jeg var i Strømstad for rundt 10 år siden, og vi skulle parkere, så fikk vi ikke parkert, ingen av oss hadde svenske mynter... Vi har jo visakort, men tar parkeringsautomatene der kort? Mange, om ikke alle, i Norge tar jo kort nå, men greit å vite på forhånd. Antar det er enklere å veksle i f eks Svinesund enn i Strømstad også.

I butikker osv så er vi jo ganske så garantert at man tar kort, og vi slipper og ha for mye/for lite svenskepenger, og kort er så utrolig mye enklere (antar at det koster bittelitt å bruke visa i sverige, men hei, hvor ofte er vi der..)

(hva bruker de egentlig? Svenske Kronor eller har de begynt med Euro? Wikipedia sa at de bruker fortsatt SKR så da antar jeg det stemmer).

Ikke noe Euro i Sverige ennå nei..Betal med kort i butikkene, alltid kiipt å sitte igjen med svenskepenger dersom du ikke bruker opp alt. Der lønner seg som regel å betale med vanlig bank axept og ikke VISA. (du får som regel valget)

Når det gjelder parkering så tar automatene på Nordby kort og endel av de inne i Strømstad. Hvis du kjører til høyre over broer ved Pressbyrån og så første til venste og parkerer på nedsiden av Sykehyset tar de i alle fall kort (og det er alltid ledig plass)

Skrevet

Kan svare deg på noe av det du spør om ihvertfall :)

I Svinesund, er den gamle "rekka" med "bod-hytter" der ennå?

De har dem fremdeles, men de er nok steng på denne tiden av året. Litt kaldt for dem å være ute i snø og kald vind en hel dag :)

Er boda utenfor Eurocash åpen nå?

De har fremdeles den boden med de store viftene. Men står litt bortenfor Eurocashen. Har du inngangen rett fremfor deg må du gå mot venstre og da finner du den :)

Skrevet

Gjest: Jeg liker å skrive :) Dessuten så er det jo lettere å få et bra svar med engang om jeg skriver mest mulig, og ikke bare 1-2 setninger. Da er det ofte for lite info til å skjønne helt hva slags svar jeg ønsker, og jeg må svare i tråden på ny, istedenfor å bare skrive mest mulig med en gang og slippe det.

Tropehus: Det med å sitte igjen med penger jeg også tenke at jeg ikke gadd. Bank Axept skal huskes. (Eller betaler jeg med det der uansett? Jeg har ikke Visa som i "bruk så mye penger du vil", men bankkort som tilfeldigvis heter Visa i tillegg, om du forstår. Jeg kan ikke bruke mer enn jeg har.) Er det betaling på Nordby også? Har jeg ikke fått med meg før.. jaja vi får følge med, ikke noe vits å ta med parkeringsbot hjem.

Småkjekset: Aaaaww de er stengt nå ja? Det jeg fryktet. Men vi skal kanskje treffes i løpet av sommeren også, og da sikkert til Sverige enda en tur. Så vi får ta det igjen da. Flott hvis den andre boda er åpen nå ihvertfall! Den mener jeg å ha vært i på denne tida av året så.. Vi får se. Lov å håpe.

Skrevet
Tropehus: Er det betaling på Nordby også? Har jeg ikke fått med meg før.. jaja vi får følge med, ikke noe vits å ta med parkeringsbot hjem.

Er ikke betaling på Nordy. Jeg har vært der mange ganger de siste månedene, og har ikke sett noen betalingsautomat ihvertfall :)

Småkjekset: Aaaaww de er stengt nå ja? Det jeg fryktet. Men vi skal kanskje treffes i løpet av sommeren også, og da sikkert til Sverige enda en tur. Så vi får ta det igjen da. Flott hvis den andre boda er åpen nå ihvertfall! Den mener jeg å ha vært i på denne tida av året så.. Vi får se. Lov å håpe.

Den boden med viftene er åpen nå. Var ihvertfall det i midten av februar :) Og den boden er nok en av de som selger best av bodene, for viftene deres er jo så fine! Hver gang jeg er der borte må jeg bare rett bort å se på dem, i håp om at jeg klarer å bestemme meg for hvilken jeg liker best og vil ha med meg hjem :)

Hmm. Tror jeg må bort en tur til nå snart, for å se om de har fått noen nye :)

Skrevet

"Er ikke betaling på Nordy. Jeg har vært der mange ganger de siste månedene, og har ikke sett noen betalingsautomat ihvertfall." Det forklarer hvorfor jeg ikke har sett det selv :). Da vet vi det sikkert.

Kom på en ting, mye er ofte billigere i Sverige.. jeg ønsker meg ny mobil, og vil helst kjøpe uten binding pga jeg trives med selskapet jeg har (og de skulle begynne å tilby mobiler til en billig penge etter nyttår, men ser ut som det kan drøye til april-mai, og min mobil driver meg til vanvidd!). Får jeg en OK mobil (trenger ikke nyeste og mest fancy, men litt "bedre" enn den jeg har er jo greit nok (mangler f eks kamera), til en veldig billig penge uten binding der? Eller er prisene på sånt likt som i Norge? For da må jeg nok vente.

Skrevet
"Er ikke betaling på Nordy. Jeg har vært der mange ganger de siste månedene, og har ikke sett noen betalingsautomat ihvertfall." Det forklarer hvorfor jeg ikke har sett det selv :). Da vet vi det sikkert.

Kom på en ting, mye er ofte billigere i Sverige.. jeg ønsker meg ny mobil, og vil helst kjøpe uten binding pga jeg trives med selskapet jeg har (og de skulle begynne å tilby mobiler til en billig penge etter nyttår, men ser ut som det kan drøye til april-mai, og min mobil driver meg til vanvidd!). Får jeg en OK mobil (trenger ikke nyeste og mest fancy, men litt "bedre" enn den jeg har er jo greit nok (mangler f eks kamera), til en veldig billig penge uten binding der? Eller er prisene på sånt likt som i Norge? For da må jeg nok vente.

Er ikke helt sikker på hvordan det er med mobil, om det lønner seg å kjøpe i Norge eller Sverige. Vil tro det varierer på hvilken mobil du vil ha, og hvor du kjøper den.

Vet ihvertfall at ting som gps er billigere i Sveriege. En kompis kjøpte gps med kart over hele europa til 2-2500 kr, og hadde han kjøpt det i Norge hadde det nok kommet på dobbelt så mye.

Vil anbefale deg å se hvilken mobil du kunne tenkt deg, og sett på priser her i Norge, og så dra ogver å se på samme mobil der. Da kan du ihvertfall se hva prisforskjellen er :)

Lykke til med mobilkjøp :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...