Gjest Gjest Skrevet 7. mars 2008 #1 Skrevet 7. mars 2008 I dag gikk jeg forbi godterireolene i en stor butikkjede. Ved siden av reolene sto to bokser med blandingsgodteri, altså godteri som var plukket opp fra gulvet. Hva skjer med disse boksene etterpå? Sorterer de det og legger det tilbake igjen? Hvorfor skulle det ellers stå to velfylte bokser ved siden av? Rekner med masse godteri havner på gulvet i løpet av en dag. Så? Hva skjer?
Gjest StockDama Skrevet 7. mars 2008 #2 Skrevet 7. mars 2008 kiosken ved siden av der jeg bor kaster det...siden de antar ingen ville betalt for slikt uansett.
Gjest Gjest Skrevet 7. mars 2008 #3 Skrevet 7. mars 2008 Men det er jo ingen som merker om de børster av det og legger det tilbake i boksene... Synd å kaste fullt brukbart godteri, og hvorfor tape penger på det?
Gjest Bellatrix Skrevet 7. mars 2008 #4 Skrevet 7. mars 2008 Men det er jo ingen som merker om de børster av det og legger det tilbake i boksene... Synd å kaste fullt brukbart godteri, og hvorfor tape penger på det? Fullt brukbart godteri er det dumt å kaste, men jeg mener at godteri som har ligget på et butikkgulv ikke er fullt brukbart.
Trampe Skrevet 7. mars 2008 #5 Skrevet 7. mars 2008 Jeg synes det høres merkelig ut å ha sånne bokser stående... Å miste litt godteri på gulvet er et hendelig uhell, og ikke noe stort tap for butikken. Jeg synes ikke kunder skal være nødt til å betale for det. Men min erfaring med å ha disse boksene stående er at folk fyller en pose halvveis, ombestemmer seg, tømmer godteriet i en blandingsboks som står på gulvet og begynner å fylle posen på nytt igjen. Jeg har jobba noen år på kiosk og dagligvare, og det er utrolig mange som gjør dette. Da er det ikke uhell lenger... Og selvfølgelig kaster man godteri som har havna på gulvet. Det er ikke brukbart i det hele tatt.
Gjest StockDama Skrevet 7. mars 2008 #6 Skrevet 7. mars 2008 Men det er jo ingen som merker om de børster av det og legger det tilbake i boksene... Synd å kaste fullt brukbart godteri, og hvorfor tape penger på det? jeg håper du ikke jobber med mat. =p
SuperGjest Skrevet 7. mars 2008 #7 Skrevet 7. mars 2008 Der jeg jobbet før ble alt kastet. Selvsagt det som havnet på gulvet, men også det i poser som folk plukket, men ikke kunne betale for/ikke ville ha lenger.
2008brud Skrevet 7. mars 2008 #8 Skrevet 7. mars 2008 På rema var det en oppsamlerkant nederst som skiulle ta i mot det som ble mistet, dette ble sortert tilbake igjen. Det som faller på gulvet blir kastet. Problemet er at noen kunder kaster det som de mister på gulvet oppi denne oppsamlerkanten. Sånn sett kan man aldri være trygg på at det man kjøper ikke har vert på gulvet..
Amalie_85 Skrevet 7. mars 2008 #9 Skrevet 7. mars 2008 Begge de stedene jeg har jobbet har vi kastet det som samler seg i den kanten og det som havner på gulvet. Kunne aldri falt meg inn å legge det på plass igjen!
Meaty Skrevet 7. mars 2008 #10 Skrevet 7. mars 2008 Jeg har ikke hørt på maken, det er vel ingen som tar godteriet som har havnet på gulvet og putter oppi boksene igjen! De blandingsboksene er ganske riktig som Trampe sier fra poser som kundene ikke ville ha likevel. Egentlig er ikke dette så hygienisk heller, for man vet jo ikke hva folk har gjort med de posene før de slang dem fra seg. Der jeg jobber kaster vi disse posene, men jeg har sett flere steder at de bruker sånne blandingsbokser der posene tømmes. Jeg skjønner ikke hvorfor folk skal plukke smågodt når de ikke er sikre på at de skal kjøpe det!
Nausicaä Skrevet 8. mars 2008 #11 Skrevet 8. mars 2008 En jeg kjenner som jobber på butikk sier at de ansatte får lov til å spise godteriet i de posene som kunden glemmer igjen/ikke kan betale for.
Maneo Skrevet 8. mars 2008 #12 Skrevet 8. mars 2008 Der hvor jeg jobbet, samlet vi godteriet som var havnet på gulvet sammen og satt det på bøttekottet. Dette fordi det da så finere ut rundt godterireolen, men også fordi jeg tror de veide det og registrerte det som svinn senere.
Småkjekset Skrevet 8. mars 2008 #13 Skrevet 8. mars 2008 Jeg jobber i kiosk på en kino, og alt smågodtet som havner i oppsamlingsrenna og på gulvet plukker vi opp med jevne mellomrom i løpet av dagen og legger i en boks på lageret. I slutten av hver måned veier vi dette for å se hvor mye som har gått til spille og hvor mye vi derfor har tapt. Etter at vi har gjort dette kaster vi det.
Gjest Gjest Skrevet 8. mars 2008 #14 Skrevet 8. mars 2008 Der jeg jobbet samlet vi det opp i slike bokser og veide dem, og registrerte det som svinn senere. Etterpå ble de kastet.
Trampe Skrevet 8. mars 2008 #15 Skrevet 8. mars 2008 Den oppsamlingsrenna er ikke til for at godteriet skal sorteres tilbake igjen. Det som samler seg oppi der skal selvfølgelig kastes. Det er mange som mister noe på gulvet og kaster det i den renna fordi man ikke har lyst til å la ting ligge på gulvet. På alle stedene jeg har jobbet har vi også samlet på smågodtet, veid det og registrert svinn før vi kasta det. Det er det man skal gjøre. Vi fikk også lov til å spise det om det var noen kunder som lot poser være igjen, men jeg gjorde det aldri, hvem vet hva de har gjort med det... Jeg er veldig glad i smågodt og burde egentlig holdt meg langt unna slike tråder... for det er så mange ekle folk som kjøper smågodt. Folk som graver i boksene med hendene, folk som smaker på ting og legger tilbake, folk som mister på gulvet og legger tilbake... jeg har sett det meste. Ekkelt er det. *æsj*
Varsia Skrevet 8. mars 2008 #16 Skrevet 8. mars 2008 Må si det samme som alle andre her; den tida jeg jobbet i butikk ble sånt kastet (etter at det var regnet svinn). Godteri som var gått ut på dato/som kunder ikke ville ha ble satt i en skål på lageret og fritt for oss andre til å spise av. Godt jeg sluttet der, for det ble litt mye snop i lengden...
Gjest Gjest Skrevet 8. mars 2008 #17 Skrevet 8. mars 2008 Den oppsamlingsrenna er ikke til for at godteriet skal sorteres tilbake igjen. Det som samler seg oppi der skal selvfølgelig kastes. Det er mange som mister noe på gulvet og kaster det i den renna fordi man ikke har lyst til å la ting ligge på gulvet. På alle stedene jeg har jobbet har vi også samlet på smågodtet, veid det og registrert svinn før vi kasta det. Det er det man skal gjøre. Vi fikk også lov til å spise det om det var noen kunder som lot poser være igjen, men jeg gjorde det aldri, hvem vet hva de har gjort med det... Jeg er veldig glad i smågodt og burde egentlig holdt meg langt unna slike tråder... for det er så mange ekle folk som kjøper smågodt. Folk som graver i boksene med hendene, folk som smaker på ting og legger tilbake, folk som mister på gulvet og legger tilbake... jeg har sett det meste. Ekkelt er det. *æsj* Vet du? et burde være et helt annet system på disse boksene. Nesten som en trakt det kom godteri ut av, at man liksom måtte trykke ut den emngden man skulle ha. Da slipper man disse ekle eksemplene som du har sett.
Gjest Gjest_guro_* Skrevet 8. mars 2008 #18 Skrevet 8. mars 2008 Vet du? et burde være et helt annet system på disse boksene. Nesten som en trakt det kom godteri ut av, at man liksom måtte trykke ut den emngden man skulle ha. Da slipper man disse ekle eksemplene som du har sett. Det hadde vært lurt, synes jeg! Godteri eller "godtespader" som har vært på gulvet gir uakseptabel hygiene. At folk plukker godteriet med fingrene kan også bidra til uønsket bakterieflora. Alt dette gjør at jeg ikke kan ta sjansen på løsgodt. Det er ikke bare synlig skitt som kan være skadelig. Og - nei, jeg er ikke hysterisk, men har dessverre en sykdom som gjør at jeg kan bli ganske syk av disse bakteriene. Og jeg er ikke den eneste.
Gjest Gjest Skrevet 9. mars 2008 #19 Skrevet 9. mars 2008 I dag gikk jeg forbi godterireolene i en stor butikkjede. Ved siden av reolene sto to bokser med blandingsgodteri, altså godteri som var plukket opp fra gulvet. Hva skjer med disse boksene etterpå? Sorterer de det og legger det tilbake igjen? Hvorfor skulle det ellers stå to velfylte bokser ved siden av? Rekner med masse godteri havner på gulvet i løpet av en dag. Så? Hva skjer? Er vel en grisebonde som får det en g pr.mnd sammen med gammelt brød. Snop gjør at kjøttet på grisen blir veldig bra. Du mener vel ikke å tro at butikken selger dette+
RedFox81 Skrevet 9. mars 2008 #20 Skrevet 9. mars 2008 På rema der jeg jobbet kom det en "godterimann" fra Candy King en gang i måned, sjekket godteri, bestilte nye, telte og kastet sløseri (det som ligger på gulvet og i beholdere). Det ble ihvertfall aldri sortert og lagt på plass. Ikke bare det er dumt og ikke hygienisk, men det ville jo også vært en jobb for Askepott!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå