Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Kjøpte en jakke til ca. 1500 på onsdag denne uka, og brukte den en kort tur på onsdag ettermiddag. Veldig fornøyd med den. Men idag når jeg skulle ta den på, knakk glidelåsen på den ene lommen. Den skled ikke av, men selve glidelåshempen knakk! Jeg lurer på om dette kan være reklamasjonsgrunn slik at jeg kan få byttet til en ny jakke? Brukte ikke makt for å få igjen glidelåsen, men den hengte seg opp og da jeg skulle prøve gli igjen på nytt, knakk låsen..

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Ta med deg jakken til butikken sammen med kvittering og hør med dem. Man må kunne forvente at glidelåsen tåler alminnelig bruk uten å sette seg fast eller at låsen knekker.

Gjest Gjest
Skrevet

Ja, har kvitteringen så jeg får ta en tur innom butikken og høre. Håper bare de ikke avfeier det med å gjøre store øyne ala "glidelåsen KNAKK?? Da må du ha brukt makt". Men det skal vel ganske mye til for at en glidelås knekker. Dårlig kvalitet, antar jeg.

Gjest Gjest_Camilla_*
Skrevet

Heisann.

Du har reklamasjonsrett på jakken, når hanken på glidelåsen er knekt. Du trenger nødvendigvis ikke kvittering.

• 2 uker senere...
Skrevet

Er rimelig sikker på at du har krav på ny jakke. Dersom de prøver seg på at du ikke har rett på det, må du ikke bare godta det, har opplevd at ansatte har prøvd seg på dette, siden de selv ikke har helt peiling på hva som er reklamasjon og ikke reklamasjon.

Skrevet
Heisann.

Du har reklamasjonsrett på jakken, når hanken på glidelåsen er knekt. Du trenger nødvendigvis ikke kvittering.

ikke nødvendigvis, men de kan kreve kvittering så jeg ville tatt den med :)

Skrevet (endret)

...

Endret av Fren
Skrevet

Dette er en helt grei reklamasjon. Men du vil nok ikke få en ny jakke helt uten videre, butikken har rett til å forsøke å reparere jakken. Og siden det er såpass billig for butikken å sende jakken til skredder for å skifte ut glidelåsen, vil de nok helst gjøre dette. Dersom det ikke går skal du få ny jakke eller pengene tilbake. Du skal ikke godta å få tilgodelapp på samme beløp dersom de foreslår det.

Gjest Tigress
Skrevet

Eg trur butikken har lov til å prøve å reparere jakka to gonger, etter det kan du krevje omlevering, altså ny jakke. Men eg trur du har rett til å få låne eit erstatningsprodukt viss reparasjonen tek meir enn ei viss tid.

Gjest Gjest
Skrevet
Eg trur butikken har lov til å prøve å reparere jakka to gonger, etter det kan du krevje omlevering, altså ny jakke. Men eg trur du har rett til å få låne eit erstatningsprodukt viss reparasjonen tek meir enn ei viss tid.

Dette er helt riktig.

Nå, ts? Hvordan gikk det da du gikk i butikken?

Skrevet

Trodde selger hadde lov til å forsøke å reparere tre ganger, jeg. I motsatt tilfelle er jeg blitt lurt.. :kjefte:

Skrevet

Jeg fikk byttet i ny jakke med en gang. Ekspeditøren var ung og alene i butikken så det virket som han ikke visste annen råd enn å gi meg en ny jakke. :)

Skrevet
Dersom det ikke går skal du få ny jakke eller pengene tilbake. Du skal ikke godta å få tilgodelapp på samme beløp dersom de foreslår det.

Jeg lurer på hva som virkelig er reglene omkring dette?

Jeg jobber selv i butikk, og støter titt og ofte på reklamasjonsproblemer der jeg ikke alltid synes at sjefen gir meg et godt nok svar.

Vi gir nemlig aldri pengene tilbake. Vel, ok, hvis det gjelder dyrt hardware som vi ikke får fikset innen rimelig tid får de hevet kjøpet, men hvis en kunde klager på f.eks et spill, og vi ikke har flere igjen av samme typen, må kunden ta til takke med en tilgodelapp eller å bytte produktet i noe annet. Det sier seg selv at ikke alle kundene synes dette er riktig, og de krever å få pengene tilbake (og en sjelden gang hjelper kranglinga). Jeg syns det er vanskelig å stå på "mitt" når jeg strengt tatt ikke vet hva loven sier...? Har de krav på å få pengene tilbake når de ikke vil ha tilgodelapp når en vare er ødelagt?

Selv synes jeg det er litt kjipt å måtte være vrang med kundene og tvinge de til å finne seg noe annet fordi de har vært så uheldige å få med seg noe som ikke fungerer... :sjenert: Men jeg har jo ikke noe jeg skulle ha sagt når jeg ikke kan loven ut og inn.

Gjest spinnvil_utlogget
Skrevet

Jeg jobber selv i butikk, og støter titt og ofte på reklamasjonsproblemer der jeg ikke alltid synes at sjefen gir meg et godt nok svar.

Vi gir nemlig aldri pengene tilbake. Vel, ok, hvis det gjelder dyrt hardware som vi ikke får fikset innen rimelig tid får de hevet kjøpet, men hvis en kunde klager på f.eks et spill, og vi ikke har flere igjen av samme typen, må kunden ta til takke med en tilgodelapp eller å bytte produktet i noe annet. Det sier seg selv at ikke alle kundene synes dette er riktig, og de krever å få pengene tilbake (og en sjelden gang hjelper kranglinga). Jeg syns det er vanskelig å stå på "mitt" når jeg strengt tatt ikke vet hva loven sier...? Har de krav på å få pengene tilbake når de ikke vil ha tilgodelapp når en vare er ødelagt?

Selv synes jeg det er litt kjipt å måtte være vrang med kundene og tvinge de til å finne seg noe annet fordi de har vært så uheldige å få med seg noe som ikke fungerer... :sjenert: Men jeg har jo ikke noe jeg skulle ha sagt når jeg ikke kan loven ut og inn.

Fra forbrukerkjøpsloven:

Dersom du velger at selgeren skal reparere, eller at selgeren har krav på å få reparere, har du som hovedregel krav på en lånegjenstand, dersom det tar mer enn en uke å få rettet mangelen. Merk deg også at selgeren etter forbrukerkjøpsloven kun har to sjanser til å rette samme feilen. Mislykkes dette, kan du kreve prisavslag eller heving av kjøpet.

Skrevet

Er ikke så rart at kundene dine blir kranglete når du tvinger dem til å ta tilgodelapp når de har krav på å få pengene tilbake, jeg hadde blitt forbanna, hehe. (Jeg veit at det sannsynligvis er sjefen dins feil som ikke har gtt deg bra nok opplæring, og ikke din da ;))

Det sier seg jo ganske selv at hvis jeg kjøper noe som er ødelagt, og jeg gjerne vil ha ny, men dere ikke kan gi meg det, så må jeg få pengene tilbake, det er jo ikke min feil at tingen er ødelagt, heller ikke at dere ikke kan reparere den eller gi meg ny, så det hadde jo vært helt hårreisende om jeg skulle bli tvunget til å bruke de pengene på noe annet i deres butikk da.

Skrevet
Det sier seg jo ganske selv at hvis jeg kjøper noe som er ødelagt, og jeg gjerne vil ha ny, men dere ikke kan gi meg det, så må jeg få pengene tilbake, det er jo ikke min feil at tingen er ødelagt, heller ikke at dere ikke kan reparere den eller gi meg ny, så det hadde jo vært helt hårreisende om jeg skulle bli tvunget til å bruke de pengene på noe annet i deres butikk da.

Jeg er helt enig, men må nesten ha den konkrete lovteksten hvis jeg skal konfrontere noen med dette... :P Problemet er at det står i personalhåndboken vår at vi under ingen omstendigheter får lov til å gi en kunde pengene tilbake ved bytting/reklamasjon med mindre regionssjefen har gitt tillatelse til det, og da er det litt vanskelig for meg å krangle på det når jeg ikke vet helt konkret hva loven sier. Hva som er logisk er ikke alltid det samme med hva som står i loven... ;) Nå skal vi heldigvis i ny kjede da, så jeg håper rutinene blir bedre da, men det er greit å sitte inne med litt kunnskap likevel... :sjenert:

Hva når kunden har fått et produkt som ikke fungerer (nå høres det ut som vi kun selger ting som ikke virker, men så ille er det ikke ;) ), og jeg tilbyr å gi han et nytt, helt likt produkt, men han ikke vil ha det? Kan han da stå og kjefte og smelle og kreve pengene tilbake? Vel, han KAN jo så klart, men i følge reglene? Det er jo ikke butikkens feil at han har ombestemt seg og ikke vil få et nytt, fungerende produkt?

Tror jeg skal pugge forbrukerkjøpsloven jeg...;)

Skrevet

Skjønner godt at kundene blir forbanna jeg... Du får vise sjefen forbrukerkjøpslovens kap. 6.

Kjøperen kan i utgangspunktet velge mellom retting eller omlevering (altså ny vare). Se mer i § 29.

Hvis mangelen ikke kan rettes og tingen ikke kan omleveres, kan kjøper kreve prisavslag eller heving (så lenge mangelen ikke er uvesentlig). Se §§ 31 og 32. Ved heving skal begge parter levere tilbake det de har mottatt, altså må kunden gi tilbake varen og butikken gi tilbake pengene.

Hva når kunden har fått et produkt som ikke fungerer (nå høres det ut som vi kun selger ting som ikke virker, men så ille er det ikke ;) ), og jeg tilbyr å gi han et nytt, helt likt produkt, men han ikke vil ha det? Kan han da stå og kjefte og smelle og kreve pengene tilbake? Vel, han KAN jo så klart, men i følge reglene? Det er jo ikke butikkens feil at han har ombestemt seg og ikke vil få et nytt, fungerende produkt?

Tror jeg skal pugge forbrukerkjøpsloven jeg...;)

I dette tilfellet har dere rett til å gi kunden et nytt produkt ja. Hvis dere sørger for retting eller omlevering i samsvar med loven, kan forbrukeren ikke kreve prisavslag eller heving.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...