Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Gina_*
Skrevet

Er så glad nå! Har nettopp fått innvilget lån på 200.000 hos Citibank.

Det tok ikke lange tiden å få svar heller. Så nå blir det ny bil!

Ønsk meg lykke til.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Lykke til!

Siden du nevner Citibank - så håper jeg inderlig det er et billån og ikke et forbrukslån du har tatt opp. Forbrukslån uten pant har svært mye høyere rente enn et lån med pant i bilen.

Gjest AnneShirley
Skrevet

En annen ting å tenke på er summen.

Har du egenkapital eller skal du låne hele kjøpesummen for bilen?

Hva slags "bilbehov" har du?

Selv synes jeg 200 000 er mye å låne på en bil. Særlig om det dreier seg om hele kjøpesummen.

Skrevet

Jeg er ikke missunnerlig på lån i City bank.....

Blir vel en dyr bil,hvorfor ikke låne i vanlig bank,men mindre rente???

Gjest Petra nuddeldama som alle har en
Skrevet

Hva, har Citibank billån?

Og er det et reellt alternativ til "ekte" banker, eller er renta der også skyhøy?

Vurderer selv billån, men har aldri tenkt på Citibank når de reklamerer med 9,9% og terraskandalen.

Skrevet

Det hadde vært billigere for deg og låne i banken. Det er skyhøge rente på det lånet du har fått.

Skrevet

"ALLE" får lån i Citibank.

Gjest Lånegrøss
Skrevet

Lån i Citibank?

Gjør deg selv en tjeneste returner pengene asap.

Billån med pant i bilen er det beste, og lånet bør være i en seriøs bank.

Skrevet

Det er tull at 'alle' får lån i banker som tilbyr forbrukslån. Det blir gjort en komplisert vurdering av deg som kunde, og mener banken du ikke har råd til lånet får du det heller ikke.. De har da virkelig ikke råd til å slenge ut lån UTEN SIKKERHET til folk som ikke betaler tilbake. Selv om de ikke kan gardere seg mot dårlige betalere så prøver de å forhindre det. Man får heller ikke svar på timen..

Gjest Gjest_tina_*
Skrevet

ehmm... dersom man blir vurdert og funnet for lett for et lån på 200 000 kr av banken så hadde jeg vært særdeles skeptisk til om citibank gav lånet uten å blunke med øynene....

Spar penger (tilsvarende avdrag+renter hos citybank) i et halvt år så er jeg 99% sikker på at du stiller bra nok for å få et lån på 200 000 i en vanlig bank med reelle rentekostnader....

Gjest Gjest_Petronella_*
Skrevet

Vi lånte i Elcon Finans da vi kjøpte ny bil. Lånet var gjennom bilforhandler og billigere enn vi hadde fått i banken.

Skrevet

Men betingelsene for forbrukslån er jo omtrent lik i alle banker. En bank er ikke mer seriøs fordi den har tilbud om brukskonto og boliglån.

Gjest Gjest
Skrevet

Hvis du må ta opp lån for å kjøpe bil hadde det kanskje vært bedre å kjøpe en bil til 50 000 istedet? Prøv å unngå å ende opp med et billån som er høyere enn bilens verdi.

Skrevet

Bil til 50.000 eller 200.000... - kan være en billig bil blir litt usikker og enkel i forhold til behovet. I noen tilfeller vil en dyrere, nyere og sikrere bil også rent driftsmessig være nødvendig.

Skrevet

Hvis det er en ting jeg vet da er det at gamle biler blir fort dyre..

Gjest Gjest
Skrevet

Biler faller fort i pris. Min venninne ble fortvilet da hun måtte selge bilen etter to år og oppdaget at billånet var høyere enn bilens verdi. Hun kjøpte bilen for noe over 200 000. Ville bare gjøre deg oppmerksom på det.

Min bil er 12 år og ville kostet rundt 30 000 nå. Har aldri vært noe problemer med den. Har gått gjennom alle EU kontroller uten anmerkninger. Forsikringen er også mye billigere fordi jeg har bare ansvarsforsikring.

Skrevet

Citibank, BN-bank.. Don't go there! Skyhøy rente og mye av grunnen til at folk havner i økonomisk uføre.

Kjøp heller ikke ny bil, de faller 16% i verdi det første året, og det blir ikke bedre. Kjøp en 5 år gammel bil, evt enda eldre hvis du finner en som er pent brukt og uten mye reparasjonshistorie.

Du kommer til å ende opp med en bil som er verdt mye mindre enn det du har i lån ved å ta opp lån i Citibank og kjøpe en bil til 200 000.

Ond ond sirkel, som mange ikke kommer ut av..

Lykke til med bilkjøp, det er gøy og spennende, du finner flotte biler til 50 000 - 75 000 kr.

:)

Gjest Gjest_Vilde_*
Skrevet

Siden alle forteller skrekkhistorier ved å kjøpe nye biler så vil jeg komme med vårt regnestykke:

Ny bil sommeren 2006:

Pris: 380.000,- (ca)

Egenkapital: 60.000,-

Dvs at vi lånte 320.000 kroner sånn ca. Dette lånet var et billån gjennom Elcon Finans som vi fikk via bilforhandleren ..

Idag ser det sånn ut:

Restlån: under 250.000,-

Bilens verdi: 350.000,- (Honda CRV automat 2006 modell kjørt ca. 15.000)

Så for vårt vedkommende så har det virkelig svart seg å kjøpe ny bil.

Gjest Gjest
Skrevet

Hvor lang tid tok det å få svar Gina? Siden du nevner det mener jeg? Prøvde du å få lån andre steder siden du ble så glad for lånetilbudet i Citibank?

Skrevet (endret)
Biler faller fort i pris. Min venninne ble fortvilet da hun måtte selge bilen etter to år og oppdaget at billånet var høyere enn bilens verdi. Hun kjøpte bilen for noe over 200 000. Ville bare gjøre deg oppmerksom på det.

Min bil er 12 år og ville kostet rundt 30 000 nå. Har aldri vært noe problemer med den. Har gått gjennom alle EU kontroller uten anmerkninger. Forsikringen er også mye billigere fordi jeg har bare ansvarsforsikring.

Det var en analyse i Dine Penger en liten stund siden, om det var best å kjøpe ny eller gammel bil.

Og de fant ut at det var faktisk nesten like greit å kjøpe ny bil og beholde den lengre (8 år). Bonusen med nye biler er at mye blir dekket med garanti. Største prisfall er etter bilen har kjørt ut fra forhandleren, men med å beholde bilen over lengre periode, blir det likevel lurt med tanke over garanti og mindre verkstedsbesøk.

Nyere biler har mindre utslipp, så årsavgift er også billigere. I tillegg er nyere biler ofte mer bedre sikkerhet og mindre bensinforbruk.

Så bruktbil er ikke alltid mye billigere.

Det er faktisk billigere per år å kjøpe ny bil og beholde den for 8 år, enn å kjøpe 6 år gammel bil og beholde den for 3 år.

link

Den andre, og ennå billigere, men kanskje litt mer stressende muligheten er å kjøpe skikkelig gammel bil for 10 000 og kjøre den i stykker. Men det kan være utrolig stressende og en må være klar at det kan skje at bilen plutselig starter ikke. En kan ha flaks med en bil som bare kjører, men det kan også bety veldig mye utgifter med bil (sånn var det for oss).

Alt i alt er mye avhengig av hvor mye en kjører og hva en bruker bilen for.

Endret av mrs_bond

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...