Gå til innhold

Hva blir følgene...

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Hva blir følgene hvis en person prøver å komme inn på utested med falskt leg? (ikke jeg som har tenkt å gjøre det, men diskuterte det med noen venninner i dag..)

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

De fleste utesteder anmelder forholdet. Da får man en plett på rullebladet, noe som kan føre til at man ikke kommer inn på visse utdanninger, og ei heller får visse jobber. Det er med andre ord ikke slik at man bare får kjeft av dørvakten og blir kastet ut.

Skrevet

Noen vil bare ta legget fra deg, andre vil kanskje tilkalle politiet som antakelig vil gi deg et forelegg. Tviler på at de lager noen stor sak ut av det.

Men det er straffbart å utgi seg for å være en annen person, og det er jo det man i realiteten gjør når man låner en annens leg.

Skrevet

Nesten alle utesteder annmelder for tiden. Blir du dømt får du bla utsettelse på lappen opp til 2 år

Gjest Been there, done that.
Skrevet

For min del ble det 3000 i bot og prikk på rullebladet.

Gjest Gjest
Skrevet

Det vanligste er faktisk at de bare tar det eller nekter å la deg komme inn...

Gjest Gjest
Skrevet
Blir du dømt får du bla utsettelse på lappen opp til 2 år

Dette har ikke de jeg vet om opplevd.

Gjest Gjest
Skrevet
Nesten alle utesteder annmelder for tiden. Blir du dømt får du bla utsettelse på lappen opp til 2 år

Dette stemmer ikke. Skal litt mer til enn et falsk leg!

Gjest Gjest
Skrevet

Altså at du får utsettelse på lappen.... (var litt rask på enterknappen :sjenert: )

Gjest Gjest
Skrevet
Det vanligste er faktisk at de bare tar det eller nekter å la deg komme inn...

Her i byn er det policy blant utestedene at -alle- blir anmeldt. Det er kanskje annerledes praksis andre steder, men her blir utestedene kontrollert ofte nok til at de tar mindreårige som sniker seg inn hardt nok til å avskrekke andre fra å prøve det samme.

Jeg synes det er temmelig tåpelig å risikere plett på rullebladet bare for å komme seg inn på et utested...

Gjest Gjest
Skrevet

Man kan bli nektet adgang i f.eks USA i ettertid.

Skrevet
Man kan bli nektet adgang i f.eks USA i ettertid.

Er du sikker, eller er det noe du tror?

Jeg trodde det måtte litt alvorligere saker til for å få en dom som gjør at du kan nektes innreise i USA.

Skrevet
Er du sikker, eller er det noe du tror?

Jeg trodde det måtte litt alvorligere saker til for å få en dom som gjør at du kan nektes innreise i USA.

Det er ikke nødvendigvis slik eller slik, men "worst case" blir man dømt for dokumentfalsk og med en slik dom på rullebladet kan man glemme innreise til USA. Iht. norsk lov blir slike dommer slettet på den alminnelige politiattesten etter fem år (Men på den spesielle vil den være synlig til evig tid... Noe å tenke på kanskje...).

Jeg tror ikke det finnes noe fasitsvar, siden det avhenger av hva man blir anmeldt for og hva det ender med, men det vel uansett litt surt å bli nektet innreise til studier i USA som 21-åring fordi man var dum som 17-åring? Eller finne ut at det studiet man drømte om er lukket fordi man har en plett på rullebladet?

Noe annet, som nærmest vil oppleves som en kuriositet for de fleste 17-åringer, er at en slik dom vil være et uoverstigelig hinder når de 20 år senere kanskje vil adoptere et barn fordi de ikke kan få sine egne....

Skrevet

Er det ikke også forskjell på hva slags type legitimasjon det gjelder?

Jeg innbilder meg at det er mer alvorlig med et falskt pass enn et visakort der fødseldato er endret..?

Gjest Frk.Uhåndterlig
Skrevet (endret)
§ 372. Med bøter eller med fengsel inntil 3 måneder straffes den, som for å føre andre bak lyset angående omstendigheter av betydning for rettsforhold eller foretagelsen av rettshandler utsteder en skriftlig bevitnelse, der inneholder usannhet.

Med bøter eller med fengsel inntil 5 måneder straffes den, som i hensikt å tilvende seg eller andre en fordel eller å skade noen, løgnaktig utgir seg eller en annen for en i en bevitnelse, et personpass eller et liknende legitimasjonspapir omhandlet person eller på annen måte benytter et slikt dokument, eller som medvirker hertil.

Den som overlater til en annen et slikt legitimasjonspapir som er utferdiget til ham, skjønt han vet eller bør forstå at det vil bli brukt uberettiget, eller som medvirker hertil, straffes med bøter eller med fengsel inntil 3 måneder.

Fra denne linken: Straffelovens paragraf 372 brytes ved bruk av falsk legitimasjon

Endret av Frk.Uhåndterlig
Gjest Gjest
Skrevet
Det er ikke nødvendigvis slik eller slik, men "worst case" blir man dømt for dokumentfalsk og med en slik dom på rullebladet kan man glemme innreise til USA.

Dette er så feil at jeg kan ikke få uttrykket det sterkt nok. Jeg har inngående kjennskap til dette, og jeg skal love deg at man ikke blir nektet innreise til USA for å ha forfalsket et ID-kort for å komme inn på et utested.

Politiet elsker å skremme lettpåvirkelig ungdom med denne trusselen, men sannheten er at det skal svært mye til før USA stenger deg ute.

Her er eksempler på saker jeg har kunnskap om hvor personene ikke ble nektet innreise til USA: Oppbevaring av mindre mengder narkotika, smugling, fyllekjøring, opphold i USA utover gyldig visumtid osv. I det hele tatt, småsaker bryr de seg overhodet ikke om. Det er grovere ting som ran, legemsfornærmelser, svindel osv de vil luke ut.

Og dette er hvis man er ærlig og søker visum på ambassaden. De som har nerver/samvittighet til det kan dra uten å søke visum og bare krysse "nei" på om de noen gang har blitt straffedømt. Imigrasjonsmyndighetene i USA har ikke tilgang til norske strafferegistre, så de vil ikke kunne se om det er sant eller ikke.

Skrevet
Dette stemmer ikke. Skal litt mer til enn et falsk leg!

I praksis skal det kanskje mere til, men falsk leg blir juridisk sett ansett som dokumenforfalskning noe som har en strafferamme på flere års fengsel.

Gjest Gjest
Skrevet

Kjenner folk som har fått utsatt lappen i to år.

Gjest Gjest
Skrevet
I praksis skal det kanskje mere til, men falsk leg blir juridisk sett ansett som dokumenforfalskning noe som har en strafferamme på flere års fengsel.

Det spiller liten rolle. Ingen blir dømt til fengselsstraff for en fillesak som det er snakk om her.

Skrevet
Kjenner folk som har fått utsatt lappen i to år.

Dette kan jo ikke stemme. Man får ikke utsettelse på lappen hvis man har forfalsket et leg. Har man derimot kjørt bil før man har fått lappen, kan det føre til utsettelse.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...