Gjest Gjest Skrevet 7. mars 2008 #1 Skrevet 7. mars 2008 Jeg og samboer har kjøpt leilighet. Av praktiske årsaker står lånet i hans navn, men vi betaler like mye hver mnd (hadde ikke egenandel). Det vil si at vi ved et evt brudd eier like stor del av leiligheten hver. Jeg lurer på hva jeg bør gjøre i denne situasjonen? Skrive samboerkontrakt skal vi gjøre uannsett, men regulerer den leiligheten også? Eller bør man ha noe mer i tillegg, i så fall hvem skal man kontakte?
Titti72 Skrevet 7. mars 2008 #2 Skrevet 7. mars 2008 Hvilket navn står skjøtet i? Begges eller kun hans?
Noli Skrevet 7. mars 2008 #3 Skrevet 7. mars 2008 Helt nede til høyre her kan dere laste ned samboerkontrakt og gjensidig testamente, begge deler er viktig. I den samboerkontrakten regulerer dere eierforhold i boligen.
Gjest AnneShirley Skrevet 7. mars 2008 #5 Skrevet 7. mars 2008 Blir det ikke mye ryddigere om lånet står på dere begge? Jeg tenker på rentefradrag på skatten osv.
Sol79 Skrevet 7. mars 2008 #6 Skrevet 7. mars 2008 Lån og renter mellom samboere kan fordeles akkurat slik man selv vil.
Gjest krigsbarn Skrevet 7. mars 2008 #7 Skrevet 7. mars 2008 Jeg og samboer har kjøpt leilighet. Av praktiske årsaker står lånet i hans navn, men vi betaler like mye hver mnd (hadde ikke egenandel). Det vil si at vi ved et evt brudd eier like stor del av leiligheten hver. Jeg lurer på hva jeg bør gjøre i denne situasjonen? Skrive samboerkontrakt skal vi gjøre uannsett, men regulerer den leiligheten også? Eller bør man ha noe mer i tillegg, i så fall hvem skal man kontakte? Dere kan avtale eierandel i samboeravtalen, også hvordan lånet fordeler seg. Og det bør dere nok gjøre så du ikke sitter med skjegget i postkassen den dagen dere går fra hverandre. Det er lettere å være enig om fordeling om midler i fredstid enn i krigstid. Dere kan også skrive i avtalen hvordan inventar fordeles mellom dere, hvem som skal stå som eier for hva. Og for å være pirkete så kan dere også sette opp hvordan dere fordeler faste utgifter, og andre regninger, f.eks. 50 % hver eller 1/3 hver o.l.
Gjest Gjest Skrevet 7. mars 2008 #8 Skrevet 7. mars 2008 Er det en selveierbolig så få tinglyst eierandelene, f.eks. 50/50. Du må se eierskap og lån hver for seg. I forhold til din samboer så synes jeg det er viktig at dere skriver en samboeravtale siden kun han står som lånetaker. Hadde jeg vært samboer så hadde jeg nok forlangt at vi begge sto som lånetakere. Skattemessig så kan dere fordele rentekostnadene som dere ønsker. Dere kan ikke svitsje fra år til år og endringer må dokumenteres.
Trampe Skrevet 8. mars 2008 #9 Skrevet 8. mars 2008 Står leiligheten på han da? Da jeg og min mann kjøpte leilighet kjøpte vi den sammen slik at den står på oss begge, men lånet står på meg. Dette fordi jeg fikk den gunstigste renta pga førstehjemslån. Om dere betaler likt og leiligheta står på han bør dere så absolutt følge rådene overfor og skrive kontrakt. Ei leilighet stiger jo en del i verdi i løpet av noen år, og det er kjipt om du skulle gå glipp av de pengene om det skulle bli slutt mellom dere.
Gjest Gjest Skrevet 8. mars 2008 #10 Skrevet 8. mars 2008 Jeg og samboer har kjøpt leilighet. Av praktiske årsaker står lånet i hans navn, men vi betaler like mye hver mnd (hadde ikke egenandel). Det vil si at vi ved et evt brudd eier like stor del av leiligheten hver. Jeg lurer på hva jeg bør gjøre i denne situasjonen? Skrive samboerkontrakt skal vi gjøre uannsett, men regulerer den leiligheten også? Eller bør man ha noe mer i tillegg, i så fall hvem skal man kontakte? skal skrive samboerkontrakt? har du gått hen og kjøpt leilighet med samboer uten kontrakt? vet du, han kan i virkeligheten kast deg ut i morgen og du kan stå uten et rødt øre.
Gjest Gjest Skrevet 9. mars 2008 #11 Skrevet 9. mars 2008 Tusen takk for alle svarene! Jeg står som medlånetaker på boliglånet. Vi står begge oppført som eiere i boligkontrakten. Hvem skal ha kopi av samboerkontrakt? Og må man ha noen vitner når man skriver under?
Noli Skrevet 9. mars 2008 #12 Skrevet 9. mars 2008 Tusen takk for alle svarene! Jeg står som medlånetaker på boliglånet. Vi står begge oppført som eiere i boligkontrakten. Hvem skal ha kopi av samboerkontrakt? Og må man ha noen vitner når man skriver under? Nei, dere trenger ikke vitner. Dere skal ha en kopi hver, også anbefales det at en kopi oppbevares et annet sted, feks hos en av foreldrene deres. Vi har en kopi hver, også har foreldrene hans en og søsteren min en, bare sånn i tilfelle. Om dere ønsker å skrive gjensidig testamente, noe jeg virkelig anbefaler, må dere ha vitner. Om dere ikke skriver gjensidig testmanente, og en av dere dør, må den andre kjøpe ut den dødes arvinger. Å miste sin aller kjæreste er jævlig nok fra før om man ikke skal få økonomiske problemer i tillegg. Det er strenge regler for hvordan et testamente skal skrives, så enten bør dere få hjelp fra en advokt, eller så bør dere laste ned, feks fra linken jeg postet tidligere.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå