Pastor Knut Skrevet 7. mars 2008 #1 Skrevet 7. mars 2008 Jeg får nå og da - ganske ofte egentlig - spørsmål om hvem som kan og hvem som ikke kan gifte seg i Den norske kirke. Noen mener at alle kan, andre mener at bare kristne kan - og noen mener at de som ikke er kristne hykler ved å gifte seg i Den norske kirke. Så satt jeg her om dagen og leste i boka Evig din? Ekteskaps- og samlivstradisjoner i det flerreligiøse Norge med Berit Synøve Thorbjørnsrud som redaktør. Her har teologiprofessor Kjetil Hafstad en artikkel som svarer veldig greit på spørsmålet om hvem som kan gifte seg i Den norske kirke? Jeg siterer litt fra innledningen: Kjetli Hafstad skriver: "Alle norske statsborgere kan inngå ekteskap i Den norske kirke. Form mange kan dette fortone seg merkelig. De kan tenke at man først må være kristen og medlem av kirken for å gifte seg der. Det stemmer ikke. Den norske kirke er svært åpen og inkluderende på dette området, på grunn av en luthersk teologisk tenkning /.../ Den norske kirke er dessuten en statskirke. Dette medfører et samliv mellom stat og kirke som er forskjellig fra alle andre religiøse samfunn i Norge." Hafstad legger vel også til at den enkelte prest kan reservere seg mot å vie ikke-medlemmer og fraskilte, men at dette så og si aldri skjer i dag. Bare tenkte jeg skulle nevne dette, for jeg vet en del lurer på saken. Shabbat shalom.
Tabris Skrevet 7. mars 2008 #2 Skrevet 7. mars 2008 Det var interessant, jeg trodde at i hvertfall en av partene måtte være medlem av statskirken. Jeg kjenner ei som giftet seg siste halvdel av 90-tallet, hvor den lokale presten nektet å vie henne siden hun var skilt.
pinkybride Skrevet 8. mars 2008 #3 Skrevet 8. mars 2008 Når jeg snakket med kirkekontoret fikk jeg beskjed om at det er krav om at en av oss er medlem i statskiken .
Pastor Knut Skrevet 8. mars 2008 Forfatter #4 Skrevet 8. mars 2008 (endret) Når jeg snakket med kirkekontoret fikk jeg beskjed om at det er krav om at en av oss er medlem i statskiken . Ja, det svaret kan du få fordi enkelte menigheter har den praksis at man stiller krav til at minst én av brudefolket er medlem. Dette kravet kan stilles fordi presten har rett til å nekte å vie brudepar der ikke begge er medlem. Men menighetskontoret du kontaktet tar feil hvis det har sagt at det er et krav som gjelder uansett. Det som er saken er at brudepar der bare én eller ingen er medlem ikke har krav på vigsel i Den norske kirke. I disse tilfellene er det altså brudeparet som ikke kan kreve vigsel, men kirken kan allikevel vie dem hvis presten vil. Det er altså ingen regel som sier at kirken bare kan vie der minst én av brudefokene er medlem. Alle norske statsborgere kan vies i Den norske kirke, akkurat som teologiprofessoren skrev, men bare de som har medlemsskap kan kreve vigsel i Den norske kirke. Den norske kirke utgir en brosjyre om ekteskap. Den finnes her. Går du helt til slutten av brosjyren, da vil du finne en setning som sier at det vanligvis er nok at én av brudefolkene er medlem, men at presten kan nekte. Du vil også finne en setning som sier at dersom ingen er medlem, da har brudeparet ikke krav på vigsel. Du finner ingen setninger som sier at kirken ikke kan vie dem. Det er fordi kirken kan vie alle norske statsborgere med eller uten medlemsskap, hvis den vil. Så det kirkekontoret du kontaktet, vil ikke selv om de kan. Det synes jeg er synd. Dette er forresten også regulert i ekteskapsloven §13. Her står det at prester i Den norske kirke (og registrerte trossamfunn) har rett til å nekte å vie dersom "en av brudefolkene ikke er medlem /.../, eller ingen av dem tilhører menigheten". Denne loven som regulerer alle vigslere (prester som andre), stiller ikke krav til at brudefolket må være medlem for at vigsel skal finne sted. Den sier bare at brudefolket ikke kan kreve vigsel når de ikke er medlemmer, men presten velger selv om han eller hun vil vie allikevel. Trossamfunn og livssynsamfunn har forskjellig praksis her, noen krever medlemsskap av begge brudefolkene, noen bare av én og andre stiller ikke krav om medlemsskap. Men felles for alle tros- og livssynssamfunnene med godkjente vigslere, er at de med loven i hånd kan vie alle som oppfyller kravene til ekteskap i henhold til ekteskapsloven. Så alle norske statsborgere som fyller kravene til ekteskap, kan vies i Den norske kirke, men ikke alle kan kreve det. Forstår jeg teologiprofessoren rett så er det vanlig at ikke medlemmer får vie seg i Den norske kirke. Du var nok uheldig med kirkekontoret. Endret 8. mars 2008 av Pastor Knut
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå