Gå til innhold

Påsketradisjoner

Dalila

Anbefalte innlegg

Vi skal ha hyttepåske på egen hytte for første gang, og da lurer jeg på:

Hva gjør dere andre i påska?

Er det spesielle tradisjoner, aktiviteter, måltider og lignende som dere bare MÅ gjennomføre. Jeg har liksom aldri vært vant til å gjøre noe særlig ekstra ut av påska bortsett fra påskeegg til barna da.

Hva med dere andre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gjest

Jakter på påskeegg som påskeharen har gjemt ute.

Har "familieskirenn" med startnummer og poster.

Graver "aketuneller" i en bekkedal like ved.

Griller pølser på bål.

Går lange skiturer.

Leker og baser i snøen rett ved hytta.

Spiser sene lange middager med levende lys og vin.

Spiller yatcy og kort til vi blir drittlei.. ;)

Sitter forann peisen med hvert vårt vinglass etter at ungene har lags seg og bare snakker og nyyyter.. Det er det aller aller beste. Ingen TV, ingen telefondekning, bare oss i ro og fred.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er masse ute og renner på akebrett, står på langrennsski, slalomski, griller pølser på engangsgrill, kakao, appelsin, kvikklunsj, påskeegg, påskekrimen på tv, yatzy, kortspill, poker med sjetonger uten verdi; men taperen vasker opp), tid-tid-tid og gule duker/lys/servietter og påskeliljer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi gör ingenting i påsken. Varken i år eller andra år.

Hade vi haft tillgång till en hytte på fjellet hade vi kanske passat på att vara där och lekt i snön och åkt skidor men nu är vi kvar i stan. Min man ska dessutom jobba fredag, lördag och söndag.

Barnen får inte påskägg eftersom de inte äter godis, vi går inte i kyrkan eftersom vi inte är troende. Vi äter inte heller påskmiddag då vi inte har någon större familj här.

Jag hoppas på bra vårväder och att vi kan besöka några lekparker, gå turer i skogen eller till sjön för att mata fåglar, kanske göra ett första försök på cykling.

Barnen klär föresten ut sig till "påskkärrningar" på onsdagen eller torsdagen. De är för små för att knacka dörr och lämna påskkort, och eftersom de inte äter godis är det inte heller någon större idé (de får godis i sin korg om de lämnar kort).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi feirer heller ikke påske. Jeg ser frem til noen dager ferie hvor jeg enten er flink og gjør unna en del skolearbeid eller hvor jeg rett og slett slapper av og spiller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Varierer hve vi gjør, men vi drar alltid på starnda (vist vi ikke er på fjellet) og koker egg :) Er vi på fjellet gpr vi heller en tur å griller pølser

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Tigress

Går på lang skitur med telt.

Og så må eg ut og leite etter påskeegg på påskeaften, påskeharen hugsar meg enda, enda eg er over 30! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frk.Uhåndterlig

Vi er som regel på familiehytta på fjellet i Påsken!

I min familie er det alltid småbarn da vi er en produktiv familie hele søskenflokken.

Det er selvsagt en tradisjon at barna får påskeegg påskemorgen.Det har da påskeharen gjemt kvelden i forveien så barna står tidlig opp å leter etter påskeeggene sine.

Ellers så er det grilling av pølser og "speiderbrød" rundt et bål.

Snøhuler blir lagd.

Aking.

Basing i snøen.

Langrenn.

Slalom.

Skirenn.

Kortspill, brettspill, terningspill o.l.

Hyttegrendelaget gjør i stand "påskegøy" for barna der det er skirenn med orientering og barna har da kledd seg ut! Voksne også.

Vi voksne ser fram til koselige middagger med god vin og selvsagt påskekrimmen på tv og et spill på kvelden når barna har lagt seg!

Endret av Frk.Uhåndterlig
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest nextlife

Det er i alle fall 2 ting som er sikkert :

Jeg skal ikke på hytta, og i hvertfall ikke på ski. Dette er de to verste aktivitetene jeg vet.

Her blir det nok, som vanlig i påsken; invitere venner og famlie på gode,lange middager, turer på beina i skogen, en tur i fjæra på langfredag, lese gode bøker og ellers bare kose oss sammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er som regel hjemme i påsken,men i år skal vi på landstedet vårt.vi er kristne,vi. om vi ikke får gått i kirken så er det veldig mange gode tvprogrammer som handler om påskens budskap. i tillegg til dette får ungene påskeegg.og jeg må ha en bok på gang,og det trenger ikke være krim.vet ikke hva jeg skal lese enda denne påsken,skulle gjerne hatt Millenium trillogien til Stieg Larsson til gode...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Petronella_*

Da ungene var små så var vi alltid på hytta i påsken - enten på fjellet eller ved sjøen.

Nå er barna vokst til og vi holder oss i byen i påsken. Jeg ser fram til noen dager fri hvor jeg skal male noen møbler, lese, se TV og sove lenge om morgenen. Dessuten skal mannen og jeg ta med hunden og gå lange turer .. til bens .. jeg synes det er deilig å slippe snø og ski ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...