Kipa Skrevet 7. mars 2008 #1 Skrevet 7. mars 2008 (endret) Helena spiser veldig godt middag, gjerne det vi spiser, men når det er det tid for kveldsmat etter noen timer er hun ikke interessert. Vi har hele tiden gitt henne brød og så etter pysj og stell l180 ml nan..hun vil ikke ha nan lenger, så det er vel på tide å slutte med det. Min svenske mann sverger til velling. Finnes det her? Og er det flasker beregnet på det ( er jo litt tykkere) Jeg ville helst gitt henne en grøt type, finnes det "god natt grøt"? Har nemlig sett god morgen grøt... ;-) Brød er nemlig heller ingen enkel sak å få i henne, ikke til kvelden hvertfall. Prøvde med jordbærsyltetøy i gårn det funket. Men hun våknet likevel 4 i natt , illsint, antakelig sulten. Det blir rett og slett for lite mat før legging...Hun har aldri fått grøt på kvelden, men dagen- bruker dere det på 1- åringer elle rhva?? Jeg er så trøtt av å være våken fra 4 og utover når jeg skal på jobb....Så jeg skjønner jo at noe må gjøres.. Må legge til at hun får ikke mat på natta altså, det er lenge siden , og denne perioden med våken fra 4 har vært noen uker, derfor tror jeg det er pga hun trenger mer mat før natta.. Endret 7. mars 2008 av Kipa
Caramba Skrevet 7. mars 2008 #2 Skrevet 7. mars 2008 (endret) Jeg gir min sønn Müsligrøt (Nestle, 12 mnd) og melk på flaske (nan 10 mnd) om kvelden. Han er ikke så glad i ku-melk enda. Grøten går ned, og han blir god og mett hele natta. Velling er en svensk greie, min svigerinne fra det landet sverger til det for god nattesøvn. Datteren får en flaske velling rett før hun skal sove, etter vanlig kveldsmat. Jeg har kjøpt velling på en Ica i Oslo, faktisk. Jeg stakk litt større hull i noen flaskesmokker til velling, men gir det bare av og til, feks på flyturer hvor grøt blir sølete. Endret 7. mars 2008 av Caramba
Furstina Skrevet 7. mars 2008 #3 Skrevet 7. mars 2008 Jag är ju också svensk och våra barn har fått välling. Jag såg välling i en norsk Coop Mega butik för en massa år sedan, men har inte hittat det sen dess. Så; nej, välling hittar ni nog inte i Norge. Välling är en berikad och osötad spannmålsdryck som man historiskt sett kokat till både barn och vuxna. Den finns både som vanlig och fullkornsvarianter. En av fördelarna med vällingen är att de enkelt kan dricka den själv. Vi har inte gett välling på tåteflaske utan använt spillfria drickmuggar med hård tut. Vår Lillasyster som nu är 16 månader är mycket mindre än vad Storebror var. Hon äter kvällsmat med stor aptit mellan fem och sex. Två timmar senare får hon sin välling och somnar vid åttatiden. Vi märkte när hon var 10-11 månader att hon trots mycket mat på dagen var hungrig när hon vaknade vid fyratiden, så jag frångick mina/våra principer och gav henne välling då också, trots att hon klarat sig utan tidigare. Då drack hon den och somnade om, sov 2-3 timmar till. Jag tror att hon växt och kräver mer energi nu än tidigare. Storebror som var mycket större fick antagligen plats med mer mat i magen så han var mätt längre? Lillasyster får fortfarande välling tidigt på morgonen men det blir senare och senare. Men nu när ni inte har välling skulle jag försöka ge henne gröt innan hon ska sova. Vällingen är mer flytande så de behöver ingen dricka till. Jag minns att vi någon gång har gjort gröt som varit drick-tunn när vällingen tagit slut på ferie i Norge.
Furstina Skrevet 7. mars 2008 #4 Skrevet 7. mars 2008 Det många svenska föräldrar gör "fel" är att skicka vällingflaskan med barnet i säng, kanske som en del gör med NAN-flaskan. Då glömmer man tandborstningen. Vi har en mysig stund på kvällen när Lillasyster sitter i pyjamas i famnen och dricker välling, sen springer runt lite innan tandborstning och sista blöjbyte och sängdags.
Kipa Skrevet 7. mars 2008 Forfatter #5 Skrevet 7. mars 2008 mulig det kan være som du sier, Furstina. Lukas han var alltid god og mett hele natta, men han kosa seg også lenger med nan..brukte vel til han var 18 mnd...Men han var også kraftigere, dette er ei lita bestemt berte :rødme: som elsker pålegg, og kaster brødet på gulvet!
Furstina Skrevet 7. mars 2008 #6 Skrevet 7. mars 2008 Det låter känt... Jag har också fått ett sånt exemplar. Mycket bestämd. 16 månader och säger tydligt NEJ och skakar på huvudet när hon inte vill, lägger sig på golvet och gråter när VI säger nej - och protestgråter och springer iväg in på rummet, som bara "andra barn" (och stora barn) gör, när mamma ropar aj efter ett kärleksfullt bett på benet. Om inte Nan eller gröt faller fröken på smaken så kanske prova med lite naturell yoghurt med krossade havregryn i? Det kan ätas med sked eller drickas ur kopp med stora hål
Orthia Skrevet 7. mars 2008 #7 Skrevet 7. mars 2008 Min lille jente (nå 14 mnd) får en flaske varm lettmelk og vanlig havregrøt til kvelds. Hun spiser ikke mye brødmat; derfor gir jeg havregrøt som gjør henne varm og mett før leggetid. Smakssetter med litt banan e.l.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå