rakianne Skrevet 7. mars 2008 #1 Del Skrevet 7. mars 2008 jeg lurer på hvor mye det koster å ha bil. Sånn ca altså. Hvilke avgifter må betales ol. Hva er en billig forsikring? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Veronica Mars Skrevet 7. mars 2008 #2 Del Skrevet 7. mars 2008 Jeg lurer på akkurat det samme. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest _Leela_ Skrevet 7. mars 2008 #3 Del Skrevet 7. mars 2008 La meg se, de faste utgiftene jeg har er iallefall: Billån: ca 1600,- i mnd (nedbetalt om et år) Forsikring: ca 400,- i mnd tror jeg (har ikke kasko, kun delkasko) Årsavgifta: 2660,- i år Bensin: varierer litt, kanskje mellom 1000,- og 2000,- i mnd I tillegg kommer utgifter til olje og evt oljeskift, spylevæske, evt bilvask hvis jeg ikke får vasket den hjemme, forebyggende arbeid (ny registerreim kostet meg noen tusener ifjor), evt verkstedarbeid og deler hvis noe skjer + dekk (ikke hvert år dette da, men de må skiftes en gang iblant). Jeg har også utgifter til bomring og NAF medlemskap. Lurer på om jeg har husket alt nå jeg... Sukk, innser nå at bilen min ikke akkurat er billig, men da det er umulig å kjøre kollektivt så har man ikke mye valg... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Veronica Mars Skrevet 7. mars 2008 #4 Del Skrevet 7. mars 2008 Leela: hvor mye kjører du da? Og hvor mye blir det i året, medregnet alt sammen? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest kenneth Skrevet 7. mars 2008 #5 Del Skrevet 7. mars 2008 Mitt regnskap: Forsikring: 800 kr/mnd (full kasko, 30% bonus) Kjørelengde: 12000 km/år Diesel: 500 kr/mnd Årsavgift: kr 3090,- Dette er de mer eller mindre faste utgiftene. En service må til i ny og ne, så hvis jeg plusser på et par tusen i året, så stemmer vel det bra. Årssum: Nærmere 21 000 kroner. Avskrivning tar jeg ikke med. Det praktiserer jeg ikke... Har man en eldre bil og ikke trenger kasko, blir forsikringssummen fort halvert og vel så det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest _Leela_ Skrevet 7. mars 2008 #6 Del Skrevet 7. mars 2008 Hmm, kom på at 1000,- til 2000,- var litt mye. Ligger vel på +/- 1000,- tenker jeg. Kjører til og fra jobb på hverdagene, det er i overkant av 1 mil hver vei. Og en gang i blant blir det litt lengre turer for å besøke familie eller andre utflukter. Hvor mye det blir i året vet jeg ikke helt, kommer så ann på de variable kostnadene. Jeg har en gammel bil, kjøpt ifjor og med engang kostet jeg litt på den med å bytte f.eks. registerreim da det ikke var gjort og det blir dyrt hvis den først ryker ol. I år håper jeg på å slippe de store reperasjonene, men mulig jeg må ha nye sommerdekk, har ikke helt avklart dette. Ellers er jeg så heldig at jeg har folk som har peiling på bil i nær omgangskrets, man kan spare litt på det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lenestol Skrevet 7. mars 2008 #7 Del Skrevet 7. mars 2008 (endret) Mitt regnskap på min 1999-modell VW Polo som jeg kjøpte for 40 000 i november: Forsikring: 550 kr/mnd (full kasko for inntil 8000km/året. Vurderer å utvide til 16000km/året, er ikke sikker på hva forsikringen koster da) Veiavgift: 2600kr/året (ca. 220 kr/mnd) Lån på bilen: 1020 kr/mnd i 5 år Bensin: ca. 500kr/mnd...pluss, minus. ...og så er det jo olje (lite på min bil), samt evt vedlikehold-og reparasjonsutgifter da. Men hovedregelen som brukes av banker og sånn er vel at det koster ca 3000kr/mnd å ha en bil. Endret 7. mars 2008 av Lenestol Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Monica1968 Skrevet 12. mars 2008 #8 Del Skrevet 12. mars 2008 jeg lurer på hvor mye det koster å ha bil. Sånn ca altså. Hvilke avgifter må betales ol. Hva er en billig forsikring? Hvor mye forsikringen din på bilen koster, er helt avhengig av hvilken bil du har etc. så her finnes det ingen fasit svar. Det koster i bensin, men hvor mye avhenger av om du har en liten bil som bruker lite eller en stor bil som sluker bensinen. Så er det veiavgift. EU-kontroll, eventuelle skader/reperasjoner, om du har lånt penger i banken for å kjøpe den må en jo også betale på det, parkering i Parkeringshus etc. Men allikevel har jeg ikke merket noe til at det er vesentlig dyrere å ha bil enn å ta buss hver gang en skal noen steder, men det kommer selvsagt ann på hvor mye en farter rundt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 12. mars 2008 #9 Del Skrevet 12. mars 2008 Mitt regnskap: Forsikring: 800 kr/mnd (full kasko, 30% bonus) Kjørelengde: 12000 km/år Diesel: 500 kr/mnd Årsavgift: kr 3090,- Dette er de mer eller mindre faste utgiftene. En service må til i ny og ne, så hvis jeg plusser på et par tusen i året, så stemmer vel det bra. Årssum: Nærmere 21 000 kroner. Avskrivning tar jeg ikke med. Det praktiserer jeg ikke... Om du har en bil til 200.000 så vil du jo tape minst 12.000 i året i renteutgifter/tapte renteutgifter. Ellers er jo verditapet fort en 30.000. Selv om du ikke praktiserer avskrivning er jo dette en kostnad for deg, selv om verditapet ikke er en utgift. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest bil Skrevet 13. mars 2008 #10 Del Skrevet 13. mars 2008 Har en 90-mod VW Golf. Forsikring: 250 kr pr mnd (ca 3000 pr år) Årlig kjørelengde: 16000 km Bensin: 1000kr +- pr mnd EU-kontroll annet hvert år: 500 kr Service, oljeskift div: 1000 pr år. Dekkskift: Latterlig billig, 13 tommers felg:) Dvs 1600 kr pr/mnd, delt på 2 = 800 kr! Nå må det sies at jeg tar ganske godt vare på bilen til at det er en 90-modell. Tenker på service osv. Kunne sikkert brukt ennå mindre... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 15. mars 2008 #11 Del Skrevet 15. mars 2008 7.200 kroner i måneden. En ny familiebil til kr 343.000 med 15.000 kilometer i årlig kjørelengde, har en årlig bilholdskostnad på kr 86.680 http://www1.vg.no/bil-og-motor/artikkel.php?artid=512301 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå