Gå til innhold

Truger - funker de?

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Lurer på om jeg skal kjøpe meg truger. Har en hytte som vi bruker å gå på ski til, men minstejenta klarer ikke å gå noe særlig på ski. Tenkte da å gå på truger og trekke henne i akebrettet. Pulk er ikke aktuelt. Funker det tro? Pris?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

det funker helt supert med truger...

vi har gjort det i alle år

Gjest Gjest
Skrevet
det funker helt supert med truger...

vi har gjort det i alle år

Så bra! Dette må jeg sjekke ut! :)

Brukte du det som barn? Finnes det truger for barn også?

Gjest Gjest
Skrevet

Vi har alltid måttet gå på truget for å komme oss til hytten.

Da jeg var liten hadde jeg ikke egne truger, for det var ikke behov for det når begge mine foreldre hadde gått på truger forann meg. Da var snøen i sporene deres så hardpakket at jeg helt fint kunne gå oppå snøen uten å synke nedi. (det kan jeg faktisk fremdeles, men nå har jeg truger slik at jeg kan gå først og lage spor for dem, så de kan gå uten truger i mine spor). Det kan være ganske tungt å gå på truger, så jeg vet ikke om det er noe å putte på en unge. Det er også litt tricky for et barn, siden man må passe på ikke å trakke på de store trugene, og ta bena langt ut til siden for ikke å snuble i dem hver gang man løfter foten og tar den fram. Hvis hun ikke er så flink til å gå på ski vil hun ikke klare truger så mye bedre. Helt greit for voksne, men for unger er det ikke noe gøy. Jeg for min del hadde nok lagt meg rett ned på ryggen og sprellet med bena og vrælt til mine foreldre tok dem av meg igjen :fnise: Jeg vet ikke om de lager truger for barn engang.

Truger er helt klart å foretrekke framfor bakglatte ski hvis man skal gå mye oppover...

Gjest Gjest
Skrevet

Truger er vanskeligere for barn å gå på enn ski. Men ellers fungerer de flott på korte avstander (for store barn og voksne, da)

Gjest Gjest
Skrevet
Vi har alltid måttet gå på truget for å komme oss til hytten.

Da jeg var liten hadde jeg ikke egne truger, for det var ikke behov for det når begge mine foreldre hadde gått på truger forann meg. Da var snøen i sporene deres så hardpakket at jeg helt fint kunne gå oppå snøen uten å synke nedi. (det kan jeg faktisk fremdeles, men nå har jeg truger slik at jeg kan gå først og lage spor for dem, så de kan gå uten truger i mine spor). Det kan være ganske tungt å gå på truger, så jeg vet ikke om det er noe å putte på en unge. Det er også litt tricky for et barn, siden man må passe på ikke å trakke på de store trugene, og ta bena langt ut til siden for ikke å snuble i dem hver gang man løfter foten og tar den fram. Hvis hun ikke er så flink til å gå på ski vil hun ikke klare truger så mye bedre. Helt greit for voksne, men for unger er det ikke noe gøy. Jeg for min del hadde nok lagt meg rett ned på ryggen og sprellet med bena og vrælt til mine foreldre tok dem av meg igjen :fnise: Jeg vet ikke om de lager truger for barn engang.

Truger er helt klart å foretrekke framfor bakglatte ski hvis man skal gå mye oppover...

Hehe, tror nok min jente også kan finne på å legge seg ned, med litt vræling i tillegg. Så jeg tro det holder at mor går med truger og lager spor som du sa, eller at jeg trekker henne i akebrettet. Ser det for meg; et pakkesel med enorm sekk på ryggen, gjerne bærende på en vanndunk i den ene handa, og trekkende på et akebrett i den andre... :fnise:

Skrevet

Moderne truger er både smale og lette av vekt, har gode bindinger og er lette å gå med. Oppoverbakke og i ulendt terreng er det betydelig lettere å gå med, enn ski. Jeg går like lett en hel dag i skogen på truger som på ski (selv om jeg ikke kommer like langt). Det lages så absolutt egne truger til barn.

Merk at nå snakker jeg om ordentlige truger fra skikkelige sportsbutikker, og ikke do-truger fra bensinstasjonen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...