Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei ;)

Skal til Spania for å besøke noen bekjente i sommer og kunne trenge noen råd om generell skikk og bruk der... Vel jeg har vært i Spania flere ganger tidligere men alltid på typiske turist-steder med andre turister. I år skal jeg bo hos noen jeg ikke kjenner spesielt godt.. Så da blir det alle de praktiske detaljene da. Type kjønnsroller og hva gjester skal/ikke skal gjøre.

- hjelpe til med husarbeid?

- betale når man er ute og spiser? Tilby seg å betale i det hele tatt?

- hvordan vet man at man er uønsket?

- er det uhøflig å ville finne på noe alene fremfor med dem man besøker?

- noe som du absolutt ikke må finne på å gjøre som er normalt her?

- har bare vært på turiststeder og der drikker jo "alle"; hvordan er drikkekulturen (de jeg skal til har en tendens til å drikke mye, men vet lite om hvordan evt fester foregår og sånt)

- sier de ting rett ut eller er det mer en "forsiktige hint" kultur? (Jeg klarer å se hint altså, men noen ganger blir jeg overparanoid og tolker ALT.. så om de i utgangspunktet ikke pleier å hinte i det hele tatt..)

Evt noen andre tips? Blir veldig takknemlig :-D

(Er jente forresten - om det spiller stor rolle.)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tror ikke du skal tenke så voldsomt...;)

Oppfør det normalt og vær høffelig og vennlig. :)

Tilby hjelp der du føler det er naturlig, tilby heller én gang for mye enn for lite.

Tilby å betale, enten lar de deg gjøre det eller ikke.

De som skal ha deg på besøk hadde vel ikke sagt ja til deg om du var uønsket, ville jeg tenkt...;)

Når du kommer på en fest ser du hvordan de andre ter seg, og passer deg deg ter du deg slik.

Er nok ingen fasit til hvordan oppføre seg. :)

Ha en fin ferie! :vinke:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...