Nuith Skrevet 7. mars 2008 #1 Skrevet 7. mars 2008 Hei Skal til Spania for å besøke noen bekjente i sommer og kunne trenge noen råd om generell skikk og bruk der... Vel jeg har vært i Spania flere ganger tidligere men alltid på typiske turist-steder med andre turister. I år skal jeg bo hos noen jeg ikke kjenner spesielt godt.. Så da blir det alle de praktiske detaljene da. Type kjønnsroller og hva gjester skal/ikke skal gjøre. - hjelpe til med husarbeid? - betale når man er ute og spiser? Tilby seg å betale i det hele tatt? - hvordan vet man at man er uønsket? - er det uhøflig å ville finne på noe alene fremfor med dem man besøker? - noe som du absolutt ikke må finne på å gjøre som er normalt her? - har bare vært på turiststeder og der drikker jo "alle"; hvordan er drikkekulturen (de jeg skal til har en tendens til å drikke mye, men vet lite om hvordan evt fester foregår og sånt) - sier de ting rett ut eller er det mer en "forsiktige hint" kultur? (Jeg klarer å se hint altså, men noen ganger blir jeg overparanoid og tolker ALT.. så om de i utgangspunktet ikke pleier å hinte i det hele tatt..) Evt noen andre tips? Blir veldig takknemlig :-D (Er jente forresten - om det spiller stor rolle.)
Thomasine Skrevet 9. mars 2008 #2 Skrevet 9. mars 2008 Tror ikke du skal tenke så voldsomt... Oppfør det normalt og vær høffelig og vennlig. Tilby hjelp der du føler det er naturlig, tilby heller én gang for mye enn for lite. Tilby å betale, enten lar de deg gjøre det eller ikke. De som skal ha deg på besøk hadde vel ikke sagt ja til deg om du var uønsket, ville jeg tenkt... Når du kommer på en fest ser du hvordan de andre ter seg, og passer deg deg ter du deg slik. Er nok ingen fasit til hvordan oppføre seg. Ha en fin ferie!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå