Gjest Gjest Skrevet 6. mars 2008 #1 Skrevet 6. mars 2008 Har en liten leilighet og dårlig økonomi. Fått tilbud om å flytte hjem en periode ( 3 år, skal ta utdanning )... Kan sikkert få en del mer for denne leiligheten enn hva jeg kjøpte, går da i pluss.. MEN så må jeg inn på boligmarkedet om 3 års tid, vil ha litt egenkapital da pluss høyere utdannelse, men er enslig da, vet derfor ikke om jeg får lån.. vil ikke leie resten av livet..
punkyB Skrevet 6. mars 2008 #2 Skrevet 6. mars 2008 Vil du kunne leie den ut og dekke utgiftene? Såfall ville jeg leid den ut. Skulle du selge bør du jo unngå å bruke så mye av det du sitter igjen med. Lån får du garantert selv om du er enslig - så lenge du har utsikter om en brukbart betalt jobb, det gjør du forh. etterå ha tatt høyere utdanning.
Gjest Gjest Skrevet 6. mars 2008 #3 Skrevet 6. mars 2008 Vil du kunne leie den ut og dekke utgiftene? Såfall ville jeg leid den ut. Skulle du selge bør du jo unngå å bruke så mye av det du sitter igjen med. Lån får du garantert selv om du er enslig - så lenge du har utsikter om en brukbart betalt jobb, det gjør du forh. etterå ha tatt høyere utdanning. Må uansett ha større leilighet enn det jeg har nå.. takker for svar:)
Noli Skrevet 6. mars 2008 #4 Skrevet 6. mars 2008 Det er jo absolutt ikke sikkert du er enslig om tre år, og det er dessuten store sjanser for at boligmarkedet er totalt forandret om tre år. Det spåes jo av mange en stor økning i rentene, så om du allerede nå ikke har råd ville jeg nok solgt.
Gjest Gjest Skrevet 6. mars 2008 #5 Skrevet 6. mars 2008 Har en liten leilighet og dårlig økonomi. Fått tilbud om å flytte hjem en periode ( 3 år, skal ta utdanning )... Kan sikkert få en del mer for denne leiligheten enn hva jeg kjøpte, går da i pluss.. MEN så må jeg inn på boligmarkedet om 3 års tid, vil ha litt egenkapital da pluss høyere utdannelse, men er enslig da, vet derfor ikke om jeg får lån.. vil ikke leie resten av livet.. vet ikke hvor gammel du er,men å flytte hjem i voksen alder? Om du ikke klarer utgifter i det hele tatt, så har jeg vilet gått for utleie og finne meg en rimelig hybel
Gjest Gjest Skrevet 7. mars 2008 #6 Skrevet 7. mars 2008 vet ikke hvor gammel du er,men å flytte hjem i voksen alder? Om du ikke klarer utgifter i det hele tatt, så har jeg vilet gått for utleie og finne meg en rimelig hybel Jeg har faktisk en leder stilling men er alene om alle utgifter, arb markedet er "tregt" her innen det som jeg er utdannet til. og hva med å flytte hjem i voksen alder? hvilke fordommer skal jeg få høre nå? før i tiden var det vanlig at familier bodde sammen. Gidd ikke basere livet mitt på en partner fordi jeg kanskje får bedre økonomi av det. hybel er ikke aktuellt, har ett barn og vi trenger uansett noe større etterhvert, prøv selv å være alene om alle utgifter;)
Tropehus Skrevet 7. mars 2008 #7 Skrevet 7. mars 2008 Har en liten leilighet og dårlig økonomi. Fått tilbud om å flytte hjem en periode ( 3 år, skal ta utdanning )... Kan sikkert få en del mer for denne leiligheten enn hva jeg kjøpte, går da i pluss.. MEN så må jeg inn på boligmarkedet om 3 års tid, vil ha litt egenkapital da pluss høyere utdannelse, men er enslig da, vet derfor ikke om jeg får lån.. vil ikke leie resten av livet.. Hva med å flytte hjem mens du leier ut?
Gjest Gjest_Mia_* Skrevet 8. mars 2008 #8 Skrevet 8. mars 2008 Har aldri hørt at enslige ikke får lån??? Jeg blir enslig mor nå, og fikk da lov til å låne opptil 1,3 mill på min inntekt på vel 400.00. Heldigvis fant jeg en rimeligere leilighet så trengte ikke låne så mye. Og litt egenkapital har jeg også med meg. Hvis jeg var deg, så ville jeg beholde leiligheten og leie den ut inntil videre. Du kan leie ut inntil 1 år og selge med gevinst uten å måtte skatte av gevinsten. Så da kan du jo se hvilken vei trenden går om ett år: 1) Går markedet oppover og du vet at du ikke blir å flytte tilbake, så er det bare å selge og spare gevinsten. 2) Går prisene nedover og du kan ende med tap, så hold på boligen og selg senere. Hvis du da taper penger på salget, så kan du trekke fra på selvangivelsen. Eller kanskje markedet snur og du kan likevel tjene på det, selv om du må betale noe i skatt.
Gjest Gjest Skrevet 8. mars 2008 #9 Skrevet 8. mars 2008 Har aldri hørt at enslige ikke får lån??? Jeg blir enslig mor nå, og fikk da lov til å låne opptil 1,3 mill på min inntekt på vel 400.00. Heldigvis fant jeg en rimeligere leilighet så trengte ikke låne så mye. Og litt egenkapital har jeg også med meg. Hvis jeg var deg, så ville jeg beholde leiligheten og leie den ut inntil videre. Du kan leie ut inntil 1 år og selge med gevinst uten å måtte skatte av gevinsten. Så da kan du jo se hvilken vei trenden går om ett år: 1) Går markedet oppover og du vet at du ikke blir å flytte tilbake, så er det bare å selge og spare gevinsten. 2) Går prisene nedover og du kan ende med tap, så hold på boligen og selg senere. Hvis du da taper penger på salget, så kan du trekke fra på selvangivelsen. Eller kanskje markedet snur og du kan likevel tjene på det, selv om du må betale noe i skatt. Tror ikke dette er så lurt, jeg har bare en 2 roms leilighet, det er alt for lite til oss, må uansett ha en tre roms, kan selge med gevinst nå... men men, takker for svar
lulle Skrevet 8. mars 2008 #10 Skrevet 8. mars 2008 Du høres ut som du har bestemt deg for å selge. Jeg personlig ville leid ut dersom det var mulig. (med mindre dette er en bbl leilighet med lavt innskudd og høy fellesgjeld) Dersom den i værste fall detter i pris, kan du trekke fra tapet på skatten det året du selger. I motsatt fall kan du tjene enda mer enn du har gjort til i dag
Gjest Gjest Skrevet 8. mars 2008 #11 Skrevet 8. mars 2008 kan få utbytte på trehundre tusen, er borettslag, tror ikke det blir mer gevinst på 3 år, renten er bundet så den er jeg ikke bekymret for, men vil så gjerne ta høyere utdanning/ jobbe litt i tilegg, mulig jeg da har egenkap på firehundre tusen pluss jeg har en utdannelse ( hvis jeg selger nå ) takker for innspill
Gjest Gjest_Mia_* Skrevet 8. mars 2008 #12 Skrevet 8. mars 2008 Du bør sjekke hva som skjer i forhold til Lånekassen dersom du selger og har penger i banken, dersom du har tenkt å finansiere studiene ved hjelp av dem. Skattemessig ellers, så er det bedre å eie leiligheten og ha lånet, enn å være gjeldfri og ha formue (penger i banken). Blir mere skatt å betale når du ikke har lån.
Gjest Gjest Skrevet 8. mars 2008 #13 Skrevet 8. mars 2008 Tenkte og begynne å betale ned på ett allerede studielån under ny studie tid, skal nemlig jobbe ved siden, og bo gratis...etablere meg på nytt om 3 års tid, har det knalltøft nå, bærer store byrder ellers privat så slippe øk bekymringer hadde vært befriende..
Monica1968 Skrevet 11. mars 2008 #14 Skrevet 11. mars 2008 Har en liten leilighet og dårlig økonomi. Fått tilbud om å flytte hjem en periode ( 3 år, skal ta utdanning )... Kan sikkert få en del mer for denne leiligheten enn hva jeg kjøpte, går da i pluss.. MEN så må jeg inn på boligmarkedet om 3 års tid, vil ha litt egenkapital da pluss høyere utdannelse, men er enslig da, vet derfor ikke om jeg får lån.. vil ikke leie resten av livet.. Å få ån som enslig er fullt mulig så lenge du har nok egenkapital. Hvor mye egenkapital antar du å ha om 3 år dersom du selger den leiligheten du nå har? Hvor gammel er du? Det er mange som må leie en periode også etter de er kommet ut i jobb, fordi det koster en del å eie hus/leilighet selv, dermed tar det fort noen år etter en er ferdig utdannet før en har råd til hus/leilighet uten at det blit synonymt med "å leie resten av livet".
Gjest Gjest Skrevet 11. mars 2008 #15 Skrevet 11. mars 2008 Å få ån som enslig er fullt mulig så lenge du har nok egenkapital. Hvor mye egenkapital antar du å ha om 3 år dersom du selger den leiligheten du nå har? Hvor gammel er du? Det er mange som må leie en periode også etter de er kommet ut i jobb, fordi det koster en del å eie hus/leilighet selv, dermed tar det fort noen år etter en er ferdig utdannet før en har råd til hus/leilighet uten at det blit synonymt med "å leie resten av livet". mulig en halv million....
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå