Gå til innhold

kvotering av kvinner

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

hva er kvotering av kvinner ? er du for eller mot det?

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Kvotering er når et bestemt kjønn blir foretrukket til en stilling, vanligvis for å balansere kjønnsfordelingen på arbeidsplassen, dette kan gjelde både menn og kvinner. Da står det gjerne i utlysningen: "kvinner (eller menn) oppfordres til å søke"...

Kvoteringen skal i utgangspunktet foregå på den måten at dersom det er to likt kvalifiserte mennesker (lik utdannelse og arbeidserfaring), blir kjønnet den avgjørende faktor.

Og angående min mening... jeg er delt i synet på kvotering.

Samtidig som jeg mener det er flott at menn kvoteres inn i omsorgsyrker (for eksempel i barnehager), mener jeg også at bedriftledere bør få ansette den personen de mener er mest egnet til stillingen, uavhengig av kjønn.

Det er jo noe som heter "personlig egnethet", og at personen passer inn sammen med resten av de ansatte er ikke akkurat en uvesentlig faktor.

Skrevet

Jeg er også delt i synet på kvotering, men jeg ser jo at det kan være et problem i dag at menn helst ansetter menn i enkelte stillinger. Derfor tenker jeg at en kvotering i en gitt periode kan være et gode, til det blir såpass mange kvinner (det er ofte disse det gjelder)i lederstillinger og i yrker som har vært mannsdominerte, at kvinner selv vil ha større påvirkning ved senere ansettelser, og til menn ser at kvinner faktisk ikke er annenrangs arbeidstakere.

Gjest mysselig
Skrevet
Jeg er også delt i synet på kvotering, men jeg ser jo at det kan være et problem i dag at menn helst ansetter menn i enkelte stillinger. Derfor tenker jeg at en kvotering i en gitt periode kan være et gode, til det blir såpass mange kvinner (det er ofte disse det gjelder)i lederstillinger og i yrker som har vært mannsdominerte, at kvinner selv vil ha større påvirkning ved senere ansettelser, og til menn ser at kvinner faktisk ikke er annenrangs arbeidstakere.

Ja. Det er vel å merke seg at det er ikke nok å bare være kvinnelig søker, du må også ha de kvalifikasjoner som kreves. Det er noen som later til å tro at er du kvinne så blir du kvotert uansett bakgrunn og kvalifikasjoner.

Vi trenger denne overgangstiden som Mysan så greit påpeker.

Skrevet

Radikal kjønnskvotering, som innebærer at et kjønn blir foretrukket foran et annet selv om den andre er bedre kvalifisert, praktiseres sjelden. Det er imidlertid gjort i opptak til eksempelvis sivilingienørutdanning (ift kvinner) og omsorgsrelaterte yrker (ift menn). Da er det gitt ekstrapoeng til kandidater av det aktuelle kjønn for å søke på denne utdanningen. Jeg er i utgangspunktet skeptisk til slik kvotering, men ser at det har gjort underverker i forhold til å få økt tilfang av kvinnelige søkere til naturvitenskapelige utdanninger.

Moderat kønnskvotering er noe ganske annet, og det det vanligvis henviser til når det er snakk om kvotering. Som nevnt over her innebærer dette at et kjønn blir foretrukket dersom to kandidater er like godt kvalifiserte. Dette ser jeg ikke nødvendigvis noe problematisk med, selv om jeg personlig skulle ønske at dette var unødvendig. Jeg vil ikke ha en jobb fordi jeg tilfeldigvis har innovertiss. : ) Når det er sagt, er det kanskje det som skal til for at slike vurderinger skal bli nettopp uødvendige. :)

Skrevet (endret)

.....

Endret av Abraxas
Skrevet
Jeg er delt i synet på kvotering. På den ene siden synes jeg det er viktig å få kvinner inn i ledende stillinger. På den andre siden ønsker jeg ikke en sjef fordi hun er kvinne, jeg ønsker å jobbe for den dyktigste lederen, uansett kjønn. Det samme gjelder selvfølgelig for menn i omsorgsyrker.

Men hun skal ikke få jobben fordi hun er kvinne alene, men fordi hun er like godt kvalifisert (eller bedre) enn en mann som søker på samme jobb, og som vanligvis ville fått den fordi han var mann.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...