Gå til innhold

Personalplass i barnehage

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_usikker_*
Skrevet

Er det noen der ute som har erfaring med å ha barn i samme barnehage som de selv jobber i?

Har fått ny jobb (i en nabokommune), og med den følger tilbud om barnehageplass til 2-åringen. Har også akkurat fått tilbud om plass til lillefrøken i den barnehagen vi hadde som 1.valg her på hjemstedet. Så nå er jeg veldig i tvil: Skal jeg velge å ha henne i "min" barnehage (stor basebarnehage med mange barn), eller skal jeg velge den mindre barnehagen her hvor vi bor? Er usikker på hvordan hun takler å ha mamma i nærheten hele tiden, men ikke kunne være hos meg, da hun er veldig mammadalt. Det kan bli en lang løsrivelsesprosess, og vanskelig for mamma å konsentrere seg helt om sin jobb... (Samtidig er hun ei veldig trygg og sosial jente, så jeg tror ikke barnehagestart generelt vil by på noen store problemer for henne)

Hvis noen har positive eller negative erfaringer til dette, er jeg glad for å få høre det :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ville absolutt valgt barnehagen i hjemkommunen.

Jeg ser flere fordeler med å være adskilt

- slipper problematikken med å være mamma-datter. Kan være vanskelig å forstå for en 2-åring (spesielt om hun er mammadalt i tillegg) at ikke mamma kan være bare hos henne. Og når hun f.eks slår seg, så kan det være vanskelig å få henne til å godta at noen andre enn mamma trøster og setter på plaster.

- i barnehagen på hjemstedet, så vil hun kanskje gå sammen med noen hun skal gå på skole sammen med? Da blir det også tryggere å begynne på skolen (langt frem ja, jeg vet, men...)

Jeg har hatt to av mine i samme barnehage som jeg selv jobbet i, og jeg likte det ikke.

Nå var største min 2 da, og han var ikke noe problem (har aldri vært spesielt opptatt av mamma heller han da), mens minstemann som da var 9-12 mnd (og skikkelig mammadalt) var et større problem.

Følte nesten dårlig samvittighet over at han hylte og ville til mamma, mens jeg f.eks var opptatt med bleieskift på et annet barn, el.l...

Tror vi barn og foreldre har godt av litt separasjon også jeg... (så nå har mine startet i en annen barnehage nærmere hjemstedet)

Skrevet

Da tror jeg det er best at barnet går på en annen avdeling enn der du jobber, så kan du konsentrere deg om jobben, samtidig som du kan stikke hodet innom til henne innimellom. Det er vel også mer praktisk i forhold til henting av barn om du skal ha senvakt (til 16.30-17.00).

Skrevet

Den beste løsningen tror jeg nok er å ha barnet i en annen bhg, både for deg og henne. Det er vanskelig å ikke behandle ditt eget barn annerledes enn andre barn.

Skrevet (endret)

jeg har hele tiden hatt mine i samme bhg, men på andre avdelinger. Det går faktisk fint, også med Helena som er 1 år..de måtte bare venne seg til det. Er det en dag de er ekstra slitne er det såklart annerledes. Nå er pappa'n flink til å hente så de ikke er der på sene ettermiddager ( stenger halv seks) og det hjelper mye. Og i løpet av dagen er det ikke mye vi ser hverandre heller, ute med den eldste og om jeg skal inn på deres avd. med beskjeder eller lign

Fordelen er at du leverer på samme sted du selv skal på jobb, sparer jo tid på det..synes det går bra jeg! Men samme avdeling hadde jeg aldri valgt!

Endret av Kipa
Skrevet

Jeg har ikke egne barn, men jeg har jobbet sammen med mange som har hatt barna i samme barnehage.

Selv vil jeg aldri ha mine barn i samme barnehage som jeg jobber i, jeg ser at det fungerer veldig dårlig som regel.

Jeg har opplevd ganske mange kolleger som har hatt barna i bhg der vi jobber, og jeg har sett kun ETT tilfelle hvor det har fungert fint. (og alle har gått på annen avdeling enn der forelderen jobbet)

For all del, det kan sikkert fungere fint for noen. Men jeg har som sagt erfart mest motsatt. Til tross for at flere av disse foreldrene/ansatte har sagt at de synes det fungerer fint, så har vi andre kollegene rundt ikke vært helt enig... Fordi det ER vanskelig å skille forelder/ansatt-rollen sånn med små barn, og selv om de foreldre/ansatte tydeligvis ikke merket det selv, så ble det forskjellsbehandling mellom barna, og foreldrene/ansatte fikk ikke gjort jobben sin like godt som de vanligvis gjorde fordi barna deres ofte krevde oppmerksomhet.

I tillegg opplevde vi ofte at noen av barna kom innom avdelingen "skal bare si mamma/pappa noe" - og ble der inne i lengre tid, til tross for at vi f.eks. var midt oppi et opplegg og det ikke passet å ha andre barn der inne. Andre barn fra andre avd. ville fått beskjed om å komme tilbake senere, men barna av personalet fikk være der, fordi "de ikke var i veien". Tror ikke andre barn i bhg ville være mer i veien heller.. Så da ble det forskjellsbehandling, til tross for at forelderen/ansatte ikke så dette. Dette var bare ett eksempel.

Synes også forøvrig at Chiquita og Noli har veldig gode argumenter. Skjønner det er praktisk ift henting/levering, men synes de andre argumentene veier mer.

Lykke til!

Skrevet

Jeg ville plassert barna i den barnehagen som ligger nærmest skolen de mest sannsynligvis begynner på.

Barn er tilpasningsdyktige, men jeg har stadig sett at barn som begynner på skolen med mange fra barnehagen klarer seg så mye bedre enn barn som begynner i en klasse hvor de ikke kjenner noen.

For meg ville det vært litt rart å jobbe med mine egne barn, men jeg jobber ikke i barnehage..så jeg vet egnetlig ikke hvordan det ville vært.

Skrevet

jeg jobber jo ikke med mine egne barn da ;-) Her var det ingen spm engang, sidne jeg er førskolelærer hadde jeg førsterett på plass og da ble det sånn, og som sagt lite problemner med det. Det er mange pers. barn både der jeg jobber nå og der jeg jobbet før. Aldri opplevd det som noe problem

Skrevet

jeg jobber i samme barnehage som sønnen min går, men på en annen avdeling.. det var nok litt start vansker i begynnelsen da det ikke er så lett å forklare en 1 åring at mamma er på jobb... Men nå går det veldig greit, vi er på forskjellige avdelinger, men det er bare 2 avdelinger i barnehagen så det hender jo vi er litt sammen på morgenen eller ettermiddagen...

Tror det vil gå greit å ha barnet i samme barnehage.

Men for barnet er det vel kanskje best å gå i barnehage sammen med de barna som hun senere skal begynne på skolen sammen med?

Da er man avhengig av at far kan levere når du har tidligvakt og at han kan hente når du har senvakt... men hvis det går i orden med levering/henting ville jeg hatt barnet i barnehagen i hjem kommunen.. Da er det også lettere å bli kjent med barn i nærområdet som man kan invitere på besøk om ettermiddager og helger.... litt kjedelig å kjøre til en annen kommune for å besøke andre barn... lettere hvis man finner noen i nabolaget...

Gjest gjest-usikker
Skrevet

Tusen takk for mange svar og argumenter for og mot :)

Tror vi har bestemt oss nå. Det vil nok fungere best hvis forelder og barn er på separate avdelinger, ja. Men problemet mitt er at dette er en basebarnehage, og da er det jo meningen at barna skal gå mye mer fritt på huset, og separate avdelinger med dører i mellom finnes ikke... (Er forresten spent på hvordan det vil være å jobbe der :) Barnehagen åpner til sommeren...)

For oss var også det mest positive argumentet dette med levering og henting, da min mann har en jobb som til tider krever lange dager av han... Men siden dette er på et annet sted enn der vi og besteforeldre bor, og mannen min jobber et tredje sted, blir det vanskelig for pappa å levere og hente i det hele tatt. Da vil jo dette bety at jenta vår alltid må være der når jeg er på jobb, og aldri vil få en kort dag i barnehagen...

Dette med venner på hjemstedet er jeg også helt enig i, og tanken var vel fra begynnelsen av at vi skulle ha henne i "min" bhg til å begynne med, og så bytte når hun ble større. (Behovet for venner på hjemstedet er jo ikke så stort i alderen 2-3 år...) Men så er det jo litt dumt å måtte starte på nytt i en ny barnehage da, selv om dette gikk helt fint for storesøster da vi flyttet for et par år siden.

Derfor kommer vi til å takke ja til barnehageplass her hvor vi bor, så får Pappa heller endre litt på sine arbeidsdager ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...