ceca Skrevet 6. mars 2008 #1 Skrevet 6. mars 2008 Jenta vår på 11 år hater å dusje. Hun trener 2 dager i uken og er så kjapt inn og ut av den dusjen at vi nesten ikke skjønner at hun har klart å både såpe seg inn, skylle seg og tørke seg. Hender jeg blir med på badet og prater mens hun dusjer, og da vasker hun seg godt, og bruker lenger tid. Men det er mas med at "nå MÅ du gå i dusjen", og ofte kan det ende i krangling. Vi forklarer og forklarer at det vil lukte vondt av henne osv. men hun blir bare grinete og sur. Det samme er med å få vasket håret. En evig kamp. Idag da jeg kom hjem, møtte jeg på veien de som hadde kjørt henne hjem fra trening. Da jeg kom inn hjemme så kom hun tuslende i pysj ut i gangen og fortalte smilende at hun allerede hadde dusjet. Hun kunne umulig ha klart det på den korte tiden - si rundt 5 minutter (hun skulle låse seg inn, ta av yttertøy, treningstøy, dusje, tørke seg, ta på deodorant og pysj.) Jeg sa at eg hadde møtt hun som kjørte henne hjem der og der, og at hun enten kun hadde tatt en kjapp skyll av kroppen, og at hun enten måtte dusje igjen eller at jeg lukte på henne (for å kjenne den nydusjete lukten) ble hun sur, trampet inn på badet, i dusjen igjen, Da jeg kom inn, helte hun såpe ut på dusj-gulvet. For om hun tømte den så ville jeg tro hun hadde såpet seg inn. Det lukter svette av henne om hun ikke vasker seg godt. Deodorant fikk hun for et års tid siden, og den bare hater hun. (selv om hun velger merke/lukt selv) Vil dette gå seg til? Hva skal vi si/gjøre? Blir fortvilet opgitt og irritert (noe som selvsagt er forferdelig dumt)
Emile Skrevet 6. mars 2008 #2 Skrevet 6. mars 2008 (endret) Ja, jeg tror faktisk det vil gå seg til! Jeg har i alle fall ikke krangler ang dusjing lenger med min tenåring, og jeg trenger heller ikke å mase. Men det var en kamp tidligere. Godt at han endelig skjønner nytteverdien av å dusje. Glemte tips..du får nok belage deg på en tid med litt mas og kjas ang dusjing. Om noen år irriterer du deg kanskje over at hun dusjer for mye! Endret 6. mars 2008 av Emile
Nigo-san Skrevet 6. mars 2008 #3 Skrevet 6. mars 2008 Det blir jo bare gjetning, men jeg tipper det vil gå seg til. Hun er 11 år. Da er det maks to år igjen før jenter (og gutter, i økende grad) pleier å bli hysterisk opptatt av å dusje, se bra ut, være fresh, lukte godt osv. Og du skal se at når venninnene begynner å mase med dette, er det tusen ganger mer effektivt enn når foreldre gjør det... og snart får du knapt tid til å dusje om morgenen selv, for du får ikke jenta di ut fra badet Jeg har sett mange barn gå igjennom den fasen der- fra å knapt ville dusje før de blir pisket inn i dusjen, til å henge der mer eller mindre døgnet rundt. Det er ikke uvanlig, i hvert fall. Men hva du skal gjøre i dag... Det er jo et problem i seg selv at hun lyver. Merkelig at hun skal være SÅ opptatt av å skulke unna dusjingen. Hun er inneforstått med at hun lukter svette, eller? Og vet hva det gjør med andres oppfatning av henne?
Gjest Frk.Uhåndterlig Skrevet 6. mars 2008 #4 Skrevet 6. mars 2008 (endret) Hender jeg blir med på badet og prater mens hun dusjer, og da vasker hun seg godt, og bruker lenger tid. Hun finner det nok veldig kjedelig å dusje ettersom hun dusjer lenger når hun kan ha noen å prate med. Hadde det samme problemet med mitt barn da han var på den alderen. Vi forklarte at det lukter svette og ekkelt av deg dersom du ikke er nøye med dusjingen men det hjalp ikke stort. Kjenner meg igjen i det evige maset med dusjing som alltid endte i krangel... Han fikk seg en støkk da vi engang satt på bussen å det kom inn en dame som "stinka" svette...da sa jeg til han at sånn lukter det av deg også om du ikke vasker deg... Etter det så gikk dusjingen knirkefritt. Tror du bare må ta tiden til hjelp og bare fortsette å fortelle henne om konsekvensene det vil få for henne sosialt dersom hun ikke vasker seg. Kanskje vise noen "skrekkbilder" av hvor godt bakterier trives i møkk Nå er han jo endel år eldre enn 11 år og dusjer ofte og ALTFOR LENGE Endret 6. mars 2008 av Frk.Uhåndterlig
kospia Skrevet 6. mars 2008 #5 Skrevet 6. mars 2008 Vi hadde noe av det samme problemet her i huset også....det var en evig kamp om å få ungene i dusjen..De prøvde lure seg unna med å si at de hadde dusjet på skolen (de gangene de hadde gym) men det var ofte ikke tilfellet. Tror gutter er værre en jenter (det er iallefall min erfaring) Vi prøvde og forklare at det luktet svette av dem og at det er viktig å passe på hygienen. Rart dette, men det virker som de har en periode rundt 11-12 års alderen (kanskje litt senere) hvor det å dusje er noe "dritt". Vi måtte virkelig være strenge mot de, ellers lurte de seg unna. Men jeg skal love deg at det forandrer seg..nå dusjer de omtrent hver dag og har godlukt/parfyme på seg så vi kjenner det i hele huset
Gjest Gjest-M- Skrevet 6. mars 2008 #6 Skrevet 6. mars 2008 Dette er et aldersbetinget problem, helt garantert. Mine barn var også sånn i den alderen. Oppførte seg som om de ble straffet for noe da jeg sendte dem i dusjen. Når de ble tenåringer, måtte jeg til slutt sette foten ned, for de dusjet jo altfor mye og altfor lenge. Fantes jo ikke varmt vann igjen til oss andre. Så jeg tror at om et par år, kommer du til å fortvile over det i stedet...
ceca Skrevet 6. mars 2008 Forfatter #7 Skrevet 6. mars 2008 Må nesten si at det er godt å lese at det ikke er unormalt. Begynte å bli litt bekymret her. Hun er klar over de sosiale konsekvensene av å luke svette. Hun har en gutt i klassen som hun bare ikke orker å sitte bak, pga lukte. Og ikke skjønner hun at noen orker å leke med han, pga lukten. Og hun vet at slik kan det lukte av henne og, og da vil andre tenke slikt om henne som hun tenker om han. Hun er også klar ove at hun kan lukte ganske så mye. Da jeg hentet hene å ferie i fjor sommer satt vi og pratet, og så sier jeg til henne at vi må flytte oss for det stinker sånn her. Hun flirer litt og sier det er henne. Og hun løfyet armen og "isj.." Hun hadde sluppet å vaske seg/dusje og de andre gjorde det ikke, så da gadd ikke hun heller... Kan hende hun kjeder seg, men av og til må tiden disponeres litt, og da smører jeg kveldsmat mens hun dusjer. Får kanskje prøve å få til at jeg er mere tilstedet for prat på badet ved dusjing...en periode ivertfall. Hun trenger fortsatt hjelp med hårvask så.. Egentlig så gleder vi oss nå til tiden hun bruker litt mere tid på badet med dusjing og greing av håret. Broren hennes på samme alder har vi nemlig ikke hatt noen probemer med der, han kan dusje opp hele varmtvannstanken, og det lukter mann lang vei når han er ferdig. Kontrasten er stor her skjønner dere. Ingen vits å lyve for den mora her, forteller jeg henne, (jeg kan alle triksene, og er slett ikke dum ! ) men hun er på vei inn i alderen hvor hun prøver seg...og hormonene har vi begynt å merke skikkelig - i temperamanget. )
Gjest Frk.Uhåndterlig Skrevet 6. mars 2008 #8 Skrevet 6. mars 2008 (endret) Tror det er mange i den alderen som føler det som et ork å dusje selvom de vet at de kan lukte! Kanskje sette inn en bærbar CD spiller som går på bateri som hun kan ha mens hun dusjer. På badebenken selvsagt, ikke inn i dusjen. (ikke strømkabel såklart,det er farlig) Det går seg til helt klart, men en ide er det jo å lære henne hvordan hun skal vaske seg mht. håret så hun kan gjøre det selv! Endret 6. mars 2008 av Frk.Uhåndterlig
ceca Skrevet 6. mars 2008 Forfatter #9 Skrevet 6. mars 2008 Vi har en liten radio der inne, men cd spiller var lurt ! Kan evt si at hun må dusje et visst antall sanger... Hun har såpass langt hår så det er foreløpig litt vanskelig for henne å klare det ordenlig alene. Hun prøver, men jeg ser at det ikke blir så bra. Jeg og har langt hår, så hun ser hvordan jeg gjør det, og jeg forklarer når jeg vasker håret hennes, så prøver hun.
Gjest Skrevet 6. mars 2008 #10 Skrevet 6. mars 2008 Nå vet jeg ikke hvor lang tid hun faktisk bruker. Men noen av oss kan være super raske i dusjen. Selv bruker jeg såpass kort tid i dusjen at sambo innimellom lurer på om jeg har glemt noe hehe.. Bruker kanskje 5 minutter maks, og det er til sammen med alt.
ceca Skrevet 6. mars 2008 Forfatter #11 Skrevet 6. mars 2008 Nå vet jeg ikke hvor lang tid hun faktisk bruker. Men noen av oss kan være super raske i dusjen. Selv bruker jeg såpass kort tid i dusjen at sambo innimellom lurer på om jeg har glemt noe hehe.. Bruker kanskje 5 minutter maks, og det er til sammen med alt. skjønner den. Kan godt være hun alltid vil være blandt de kjappe til å dusje. Men i hennes vanlige tempo, så vil hun bruke litt tid med å kle av seg, hente hånkle (det riktige) , få riktig temperatur på dusj-vannet (et kjempeproblem det), såpe seg inn og skylle det av . Tørke seg og kle på seg, henge opp hånkle. Men jeg skal ikke tvinge henne til å bli en "lang-tids-dusjer", men håper på å få slutt på å krangle med henne før hver dusj, og at hun liker å være/holde seg ren og svette-lukt-fri.
Noli Skrevet 6. mars 2008 #12 Skrevet 6. mars 2008 Dette er nok et veldig vanlig problem, og går som regel over helt av seg selv når barna blir litt eldre. Likevel kan man jo ikke bare ignorere det, barn som lukter vondt blir jo upoulære. Siden det virker som om hun liker å ha deg i rommet når du dusjer, kan du jo bare gjøre det. Det tar vel ikke så lang tid å lage istand kveldsmat etter at hun har dusjet.
ceca Skrevet 6. mars 2008 Forfatter #13 Skrevet 6. mars 2008 Tar ikke lang tid å lage kveldsmat etter dusjen nei. Og det kan virke som det å være der er den beste løsningen slik det er nå. Tar jo ikke lange tiden den dusjingen hennes heller så. Men selv om jeg er der så må det krangling til for å komme på badet. Men det har jeg i kveld -heldigvis- fått bekreftet at er ganske så normalt. *puster lettet ut*
Gjest Tara1 Skrevet 6. mars 2008 #14 Skrevet 6. mars 2008 Tror det er mange i den alderen som føler det som et ork å dusje selvom de vet at de kan lukte! Kanskje sette inn en bærbar CD spiller som går på bateri som hun kan ha mens hun dusjer. På badebenken selvsagt, ikke inn i dusjen. (ikke strømkabel såklart,det er farlig) Det går seg til helt klart, men en ide er det jo å lære henne hvordan hun skal vaske seg mht. håret så hun kan gjøre det selv! Dette er en veldig god idé. Jenta vår liker helst å bade, men uansett om hun skal dusje eller bade setter hun på musikk, eller en lyd-bok (Harry Potter er absolutt favoritten). Da blir hun "fanget" av historien, men heldigvis er vaskingen av kropp og hår blitt så rutine at det går av seg selv.
*Tausa* Skrevet 7. mars 2008 #15 Skrevet 7. mars 2008 Jeg tenkte også på radio/CD-spiller til dusjingen. I den alderen dusjet/badet jeg først og fremst til mine favoritt-radioprogram, som TOPP 20 etc. Dessuten husker jeg at jeg hatet å dusje på den alderen, men badekar var hakket bedre. Hvis dere har det, kanskje det kan prøves? (Med mindre hun for lengst har forkastet den idéen...) Man blir kanskje ikke like ren i badekaret som i dusjen, men det er da bedre enn å springe gjennom dusjstrålen én gang... I tillegg finnes det mange såper med god lukt. Jeg antar at dusjsåpene fra Body Shop med fruktlukt også faller i smak for en 11-åring. Hvis dere ikke bruker det, prøv! Jeg merker jeg såper meg ekstra lenge inn når jeg kjenner lukten av pasjonsfrukt... Og som de andre sier: Det er med stor sannsynlighet noe som vil gå over av seg selv. Lykke til enn så lenge!
Gjest milkyway Skrevet 7. mars 2008 #16 Skrevet 7. mars 2008 Nå vet jeg ikke hvor lang tid hun faktisk bruker. Men noen av oss kan være super raske i dusjen. Selv bruker jeg såpass kort tid i dusjen at sambo innimellom lurer på om jeg har glemt noe hehe.. Bruker kanskje 5 minutter maks, og det er til sammen med alt. Samme her. Hater følelsen av vann som treffer kroppen, men er avhengig av å dusje hver dag, så jeg møter meg selv på halvveien Hvor lang tid kan det ta å skylle kroppen, smøre den inn med dusjsåpe og skylle den av igjen? 1-2 min? Uansett; Jeg hatet også å dusje da jeg var i den alderen. Skjønte liksom ikke helt hva som var vitsen
Gjest Gjest Skrevet 7. mars 2008 #17 Skrevet 7. mars 2008 Jeg likte heller ikke å dusje. Nå når jeg bor alene og kan bestemme alt selv om baderitualer og slikt, liker jeg det mye bedre. Gjør dusjingen til en luksusopplevelse/knytt det til velvære, ved å bruke ting som: CD-spiller/radio på badet Kjøp noen nye håndduker, fluffye, store og myyyyke, som er bare hennes (la henne være med å velge ut evt) La henne også være med og velge ut dusjprodukter, såpe, shampo - hva hun vil, med gode lukter, gjerne Body Shop som noen over nevnte. Som er hennes egne, som bare hun bruker. Det kan hende hun vil få et mer positivt forhold til dusjing etter dette. Forklar at når man går fra å være barn til å være ungdom så er dette med velværeprodukter en bonus i hverdagen. (I min familie hadde vi harde, ru håndduker som var vasket ørti ganger og var stive og vonde, pluss en eller annen familieshampo som egnet seg til begge kjønn. Det var rett og slett kjedelig å dusje, jeg knyttet ikke noe deilig eller avslappende til det i det hele tatt.)
ceca Skrevet 7. mars 2008 Forfatter #18 Skrevet 7. mars 2008 Takk for svar. Vi har kjøpt inn store badelakener. Hun han valgt farge på "sine". Såpe har hun valgt selv, og nå er det en diddel-såpe med glitter i. Shampo og balsam ønsker hun å bruke samme som meg, og siden vi har samme hårtype, så er det ok. Når jeg spør hene sier hun det er kjedelig, og kaldt å gå ut av dusjen. Så nå slenger vi hånklet over kabinettet, og hun tørker seg inni kabinettet der varmen er. Skal ta en ny prat med henne etter alle tipsene deres. Kanskje litt nye såer ol. er tingen !
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå