Gjest Binta Skrevet 6. mars 2008 #1 Skrevet 6. mars 2008 Hei. Jeg og min ex har ta barn sammen på 8 og 10, vi har vært fra hverandre i snart 6 år. Vi har ingen fastsatt samværsavtale, men på sikt så blir det 50/50. Ingen av oss betaler bidrag til hverandre. På papiret har vi ansvaret for hvert vårt barn, men de er jo stort sett sammen hos den ene eller andre av oss. Pengemessig så dekker far SFO, fritidsaktiviteter ol for den ene og jeg den andre. Faren er endel på farten, men har ungene mye i perioder når han er hjemme osv. Barna er heller ikke redde for å si om de vil være her eller der en helg. Jule og andre ferier prøver vi ha ha litt system på, men nå har far hatt de to på rad (første var hans tur, og nå i julen skulle hele familien hans til Thailand og da ville de være med). Som dere skjønner så har vi et sammarbeid som fungerer supert for oss, og barna virker det som. Nå har imidlertid far fått tilbud om ett års engasjemet i utlandet, og han vil ha med barna. De vil bli gående på engelsk skole og jeg innser jo at dette kan være en opplevelse i livet for de. Og har bestemt meg for å la han ta med barna. I praksis vil det si at far har de fra august til juni/juli, men at de kommer hjem til meg i feriene samt at jeg skal prøve å få til ett besøk der nede annenhver mnd eller noe. Noen lurer på om jeg er gal som har gått med på det, føler nesten at jeg blir stemplet som en dårlig mor, som lar barna dra. Og det er jo dager jeg kjenner at jeg heller vil dø enn å skilles fra de mer en noen timer. Mens andre dager så gleder jeg meg til å ha ett år å bare tenke på meg selv på, men da får jeg jo selfølgelig fryktelig dårlig samvittighet etterpå... Også er det noen som sier at ved dette kan far kreve meg for ganske hefitge barnebidrag, stemmer dette?? Andre ting vi burde tenke på? andre med erfaring?
Honey Bee Skrevet 6. mars 2008 #2 Skrevet 6. mars 2008 Jeg syns overhodet ikke at du er en dårlig mor,vil heller si at du er en fantastisk en som unner barna og exen din dette.Hurra for deg Når det gjelder bidrag så er det det jo bare rettferdig at du også hjelper til å forsørge barna dine.Det virker som om dere har et fint samarbeid og klarer sikker å bli enig om et fornuftig beløp.
Gjest Frk.Uhåndterlig Skrevet 6. mars 2008 #3 Skrevet 6. mars 2008 (endret) Sålenge dette også er noe dere har diskutert nøye med barna og barna vil dette ser jeg ingen grunn til at dette ikke skal kunne gjennomføres. Det er også kun for 1 år slik jeg forsto det og ikke noe permanent. Du har tross alt et godt forhold til barnefaren, så dette går nok bra skal du se. Du får jo ikke fulgt opp like mye mht. skole, fritidssysler mm. men i disse dager finns jo både telefon og mail oa. så... Dessutene så skal du jo besøke dem av og til så da får dere se hverandre da. Det viktigste her er hva barna vil og at dem forstår hva som skal skje. PS!Klart du må betale bidrag sålenge barnefaren nå får "alle" utgiftene, det er mer eller mindre en selvfølge. Endret 6. mars 2008 av Frk.Uhåndterlig
Gjest Binta Skrevet 6. mars 2008 #4 Skrevet 6. mars 2008 Vi har selfølgelig pratet med barna også, men de er veldog bereiste og elsker å reise og har bare kjempelyst. Det er ikke det at jeg ikke vil være med å betale for barna mine, men jeg aner ikke hva som er normalt å betale av bidrag. Tviler dessuten på at far vil kreve bidrag av meg, men er litt redd om det er mye penger det er snakk om. Han får tross alt fri bolig og bli der nede, samt god lønn, og det er ett svært billig land å bo i. Det er i latina-Amerika, så får ikke akkuratt billigbiletter ned dit, og det kommer derfror til å gå mye penger bare på å besøke de. Ser for meg at om jeg må betale bidrag for to barn, så vil jeg ikke ha mulighet til å besøke de noe særlig der nede
Gjest Gjest Skrevet 6. mars 2008 #5 Skrevet 6. mars 2008 Barnebidraget kan du regne ut på NAVs bidragskalkulator. Reiseutgifter til barna skal deles mellom foreldrene. Dere står selvsagt fritt til å lage en privat avtale med det barnebidraget dere selv mener er rettferdig.
Honey Bee Skrevet 6. mars 2008 #6 Skrevet 6. mars 2008 Ser for meg at om jeg må betale bidrag for to barn, så vil jeg ikke ha mulighet til å besøke de noe særlig der nede Du kommer til å bli overrasket over hvor mye mindre penger du bruker når du er samværsforeldren.Utgiftene går drastisk ned iforhold til hva du betaler i bidrag.
Gjest andrassy Skrevet 7. mars 2008 #7 Skrevet 7. mars 2008 Hvis far har fri bolig og god lønn + sikkert andre frynsegoder som utenlandsstasjonert, så syns jeg ikke at du skal betale bidrag. Du får heller være med å dekke barnas reiser og dine egne turer dit. Det er greit at du skal være med på dine barns forsørgelse, men du kan uansett ikke flytte på hybel eller på annet vis spare mye penger fordi om barna er borte et år. Når dere har så vidt godt samarbeid som det høres ut, så er det vel ikke noe problem å finne en ok ordning på dette og? lykke til - det er en opplevelse med utenlandsopphold!
Gjest Ragtime Skrevet 7. mars 2008 #8 Skrevet 7. mars 2008 Hey. Jeg synes heller ikke du skal betale bidrag, det er jo du som er grei og lar han få tamed seg barna, selv om du mer en gjerne sikkert ville hatt de hjemme hos deg selv. Synes denne situasjonen er litt anderledes enn mange andre. Man har jo ikke mindre bo utgifter eller sånt selv om barna er borte, og om du skal besøke de i Latin-Amerika eller hvor det var så er jo det kjempedyrt. du kunne jo bare nektet han å ta med barna, så kunne du krevd bidrag av han mens han var vekke. Men det høres jo ut som om dere har ett fantastisk forhold sammen da, så da blir det nok greit. Kan høres ut som om ganske mange her burde lære litt av dere...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå