Gå til innhold

Konkret, hva gjorde du?

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Irene_*
Skrevet

Har søkt på mange jobber, fått avslag på et par og ikke hørt noe fra de andre (noe som vil si avslag tenker jeg, lenge siden jeg søkte på endel av de).

Jeg vil jobbe fullt, men det virker som at alle arb.givere bare trenger folk som kan jobbe i 2-10 timer i uka...

Jeg trenger råd! Hvordan er det mest sannsynlighet for å få jobb? Konkret og detaljert, hva bør jeg gjøre?

Har hørt at det lønner seg med åpen søknad, møte opp på steder uten å avtale på forhånd osv... Vil gjerne høre svar fra folk som har hatt suksess sånn, eller ved andre metoder.

Jeg er nettopp ferdig med vgs og har lite jobberfaring.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Først:

Hvilken by jobber du i?

Hva slags jobber har du søkt?

Har du noe jobberfaring i det hele tatt?

Har du vist jobbsøknadene dine til noen?

Gjest Gjest_Irene_*
Skrevet
Først:

Hvilken by jobber du i?

Hva slags jobber har du søkt?

Har du noe jobberfaring i det hele tatt?

Har du vist jobbsøknadene dine til noen?

Jeg bor for øyeblikket (vurderer å flytte til høsten) i Sandefjord og vil helst jobbe der, men jeg har bil, så jeg kan jobbe andre steder også. Nabokommunene og noen av deres nabokommuner skal gå greit.

Jeg har søkt på dagligvarebutikker hovedsaklig, men også bensinstasjoner, postbud, barnehager og andre butikker.

Jeg jobbet i barnehage i litt over et halvt år.

Har vist søknadene til en i skranken på Nav, som syntes den så kjempebra ut og sa at ingenting trengte å forandres. Og jeg har vist den vil foreldrene mine og venner som også synes de har sett bra ut.

Jeg har litt problemer med å skryte av meg selv og få arb.giver til å tenke at han bør ansette akkurat meg. Jeg er redd for å fucke opp i jobber, så jeg søker på de som egentlig skal være lettest å få, og som jeg tror jeg vil takle. Vil ikke sikte for høyt, liksom... Men teit å søke på noe man ikke er kvalifisert til og...

Men kanskje jeg må våge, og søke på noe jeg egentlig ikke tror jeg mestrer, så lenge det ikke er helt umulig for meg da.

Skrevet

For å ha suksess med en åpen søknad skal man helst ha noe veldig relevant å tillføre bedriften man søker hos, og man må ha gode argumenter for hvorfor man vil jobbe akkurat hos dem, og ikke hos noen andre. Dette høres ikke som om er relevant for deg.

Å dukke opp uten en avtale ville jeg ikke anbefale til noen.

Butikker baserer seg veldig ofte på deltids-folk, da det er billigere for dem enn å ha folk på heltid. Kunne du tenke deg å jobbe i kontor? Der er det gjerne større sjanse for heltidsjobber. Man trenger ikke å kunne alt som står i annonsen for å få jobben. De fleste som ansetter noen er forberedt på å lære dem opp, og som regel er personlighet mye viktigere enn erfaring og kunnskap, ihvertfall på det nivået du er nå.

Alle heltidsjobbene jeg har hatt har jeg fått gjennom vikarbyrå. Top Temp har f.eks mange jobber som man ikke trenger noe særlig erfaring med. Jeg vet ikke hvilke vikarbyråer som finnes der du bor, men ta en titt i telefonkatalogen, og begynn å ringe rundt.

En ting som kan være viktig å tenke på er hva du vil i fremtiden, og prøve å finne en jobb innenfor det. Det blir mye mer interessant å ansette deg hvis du sier at du gjerne vil jobbe med X, og håper på å få litt erafring innenfor bransjen før du bestemmer deg for hvilken utdannelse du skal satse på, enn hvis du bare gir intrykk av at du har lyst på pengene. Her er det lov å komme med små vite løgner, hvis du ikke helt vet hva du vil enda. Du må gi arbeidsgiver intrykk av at du vil jobbe for akkurat dem.

Så helt konkret:

Fortsett å søke på så mange jobber du orker.

Dukk opp på jobbintervju, selv om du ikke tror du egentlig vil ha jobben. Det gir god trening.

Ha selvtillit når du er på intervjuet. Vær ærlig og ikke lyv på deg kunnskaper, men du trenger ikke å fremheve dårlige sider heller. Det mange ser etter er en positiv holdning og villighet til å lære. Sier du at du kan alt, så er det faktisk mindre sjanse for at du får jobben enn hvis du sier at du kan en del av det, og er ivrig etter å lære resten.

Kontakt ulike byråer. De er som regel flinke til å finne ut av hva slags jobber du passer til og de selger deg inn til arbeidsgivere når du ikke helt klarer det selv.

Lykke til!

Gjest Gjest
Skrevet
Jeg bor for øyeblikket (vurderer å flytte til høsten) i Sandefjord og vil helst jobbe der, men jeg har bil, så jeg kan jobbe andre steder også.

Jeg bor også midlertidig på et sted. Vet ikke om jeg kommer til å slå meg ned her eller flytte. La oss si at jeg bor et sted i Lier nå, og vil søke jobb i Drammen. Det er ikke mer enn 15 minutter å kjøre, men jeg vurderer uavhengig av jobben å flytte til Drammen. Bør det nevnes i søknaden til f.eks barnehage, butikk osv i Drammen? Blir det bare teit, eller kan det oppfattes positivt?

Mener ikke å kuppe tråden, syntes ikke nødvendig å lage ny tråd.

:)

Gjest også gjest
Skrevet

Jeg kan ikke se at mulig flytting kan ha noen betydning, med mulig unntak av helt spesielle jobber, så lenge det ikke er snakk om svært lange avstander, som halvannen times kjørevei eller hvor du har måttet ukependle. Om du bor i Lier eller Drammen spiller nok ingen rolle så lenge du møter tidsnok på jobb:)

Til trådstarter så tror jeg i motsetning til et innlegg lengre opp at det er veldig smart med personlig oppmøte i og med at det er snakk om butikkjobber og lignende som ikke krever spesiell utdanning osv.

Gjest Gjest_anna_*
Skrevet

Etter å ha sendt inn en søknad (evt før du sender inn søknaden) er det viktig å ringe/oppsøke arbeidsgiver for å vise interesse. Jeg gjør selv alltid dette når jeg søker deltidsjobber. Arbeidsgiver legger da merke til deg mer enn andre som ikke tar kontakt. Virker i alle fall som at dette har gitt positivt utslag for meg når jeg søker jobber.

Når du ringer spør du bare enkle spørsmål som når de gjør ansettelsene, hva jobben går ut på, når arbeidstider er, osv.. Ikke vær redd for å ta kontakt, arbeidsgivere liker folk som viser interesse for stillingen!

Skrevet (endret)

.....

Endret av Abraxas
Skrevet
Jeg bor for øyeblikket (vurderer å flytte til høsten) i Sandefjord og vil helst jobbe der, men jeg har bil, så jeg kan jobbe andre steder også. Nabokommunene og noen av deres nabokommuner skal gå greit.

Kan søke på Horten Kino, vi trenger stadig nye medarbeidere :)

Skrevet

Hva mener du med åpen søknad? At du kan jobbe som "hva som helst" bedriften? Det kan forklare hvorfor du får tilbud om deltidsstillinger.

Personlig er jeg veldig fan av spesifikke søknader. Hvis det er heltidsstilling du vil ha, så skriv det eksplisitt.

Gjest Gjest_Stine_*
Skrevet
Kan søke på Horten Kino, vi trenger stadig nye medarbeidere :)

Hva går den jobben ut på? Og hvordan er lønna? Horten er ikke aktuelt for meg, men det er da kinoer der jeg bor også :)

Skrevet
Hva går den jobben ut på? Og hvordan er lønna? Horten er ikke aktuelt for meg, men det er da kinoer der jeg bor også :)

Hvis du hadde regitrert deg kunne jeg jo sendt deg en pm, for vil ikke gå veldig inn på det med tanke på taushetsplikt.

Men kan fortelle at vi har noen som jobber i kiosk og tar imot telefonbestillinger, mens andre er lært opp til å bli maskinister og er ansvarlige for at filmene starter til rett tid.

Gjest Gjest_Stine_*
Skrevet
Hvis du hadde regitrert deg kunne jeg jo sendt deg en pm, for vil ikke gå veldig inn på det med tanke på taushetsplikt.

Men kan fortelle at vi har noen som jobber i kiosk og tar imot telefonbestillinger, mens andre er lært opp til å bli maskinister og er ansvarlige for at filmene starter til rett tid.

Ok. Det var egentlig nok svar :) Å være maskinist høres litt gøy ut! Men tror ikke det er noe for meg...

Skrevet

HA selvtillit. Søk på jobber som kanskje ER utenfor ditt kvalifikasjonsområde. Arbeidsmarkedet har aldri vært bedre! Vis initiativ og vilje til å lære. Legg vekt på tilpasningsdyktighet, åpenhet, ikke lyv, vær direkte, positiv og kreativ. Du blir ikke ansatt hvis du ikke har troen på deg selv.

Sett deg ned og skriv ned dine interesser, egenskaper som person og faglige egenskaper. 3 av hver! Vær ærlig med deg selv, du ønsker vel å finne en jobb hvor du trives. Bruk dette til å finne ut hva slags jobber du skal søke på, og til å forberede deg på en evt intervjuprosess.

Det handler i dagens marked like mye om de er den riktige arbeidsgiveren for deg som at du skal være den riktige for dem. Ikke søk på jobber du ikke vil ha.

Hvis du ser en stillingsannonse, ring dem og spør hva stillingen går ut på og hva de ser etter i en søker. Dette hjelper deg med å skrive den beste søknaden. Tilpass søknaden til stillingen, ingen arbeidsgivere ser to ganger på en masseprodusert søknad (her er det litt annerledes hvis du ikke søker på en spesiell stilling).

Hvis du blir innkalt til flere intervjuer, gå på dem som virker minst interessante først. Så får du litt trening og føler deg tryggere når du går på det intervjuet til den jobben som du virkelig har lyst på.

Prøv å vise arbeidsgiver at de vil gjøre lurt i å få deg inn i sin bedrift! Ikke tvil på egen kompetanse, de fleste jobber har grundig opplæring i forkant.

LYKKE TIL! :)

Skrevet
Jeg trenger råd! Hvordan er det mest sannsynlighet for å få jobb? Konkret og detaljert, hva bør jeg gjøre?

Kontakt vikarbyrå!

Skrevet (endret)

Posten på Borgeskogen søker stadig folk. Det ligger jo mange andre firmaer der også som sikkert trenger folk.

På Kullerød er det mange selskaper også, komplett, mpx, netshop osv som sikkert trenger folk i forhold til salg og andre ting.

Sandefjord motorhotell søker folk stadig.

Obs er en stor butikk som har mange ansatte og trenger sikkert folk.

I selve Sandefjord er jeg ikke så veldig kjent, men med tanke på barnehage er det sikkert mulig å melde seg som vikar i flere barnehager. Du får sikkert jobbe så mye du vil om du kan leve med å ikke ha fast turnus.

Selv jobber jeg halv stilling på et sykehjem her i Vestfold og jeg kunne sikkert jobbet 120% og enda mer om jeg hadde villet det bare der og om det hadde vært lov.

Før jeg begynte der jeg er nå ringte jeg et annet sted for å spørre om de trengte vikar for jeg kunne tenke meg å jobbe litt ekstra. Var inne å snakke med de og hun ringte tilbake dagen etterpå og tilbydde 100% stilling. Er fagarbeider.

Hva slagsutdannelse har du fra vgs?

Endret av Oliven
Gjest Gjest
Skrevet
HA selvtillit. Søk på jobber som kanskje ER utenfor ditt kvalifikasjonsområde. Arbeidsmarkedet har aldri vært bedre! Vis initiativ og vilje til å lære. Legg vekt på tilpasningsdyktighet, åpenhet, ikke lyv, vær direkte, positiv og kreativ. Du blir ikke ansatt hvis du ikke har troen på deg selv.

Gode tips! Men, jeg har sett etter ledige jobber og har merket meg at Wow, BikBok, Lene V og GinaTrikot ønsker medarbeidere. Jeg har en helt annerledes stil enn hva som er typisk for de butikkene. Hvordan kan jeg bevise at jeg kan jobbe der fordet? De vil ha medarbeidere som er interessert i mote... Det er ikke jeg, selv om jeg følger litt med på hva som er "riktig" nå.

Jeg er litt bevisst på hvordan jeg kler meg, men jeg stikker nesten aldri snuten innom de typiske jentebutikkene. Jeg er veldig glad i shopping av klær, men liker best Fretex og andre bruktbutikker samt f.eks ShopGirl og Bodymap. Har endel klær fra H&M, Vero Moda og GinaTrikot også...

Andre jobber jeg har tenkt på er hos Optikkerforretning og pizzaresturant. Hører ikke helt hjemme der heller, men kan det gå fint fordet?

Skrevet

Jeg har et par kommentarer:

Du skrev at du vurderer å flytte til høsten. Betyr det at de kan risikere å miste deg til høsten? Jeg ville ikke ansatt en person nå dersom jeg trodde at personen ville slutte allerede til høsten. Det er slitsomt å pendle, og hvis du får noe nærmere der du bor/dit du flytter til så kan det ende med at du slutter. Da har butikken brukt mye tid på å lære opp en person for ingenting (hvis du skjønner hva jeg mener...)

Hva svarer du når du får spørsmål om når du kan jobbe? Kan du jobbe når som helst i sommer, eller må du ha ferie de og de ukene? Du må være villig til å la butikken bestemme når du skal ha ferie. Du kan selvfølgelig komme med ønsker, men hvis du får en jobb nå i en butikk så er det antakelig fordi de trenger ekstra folk i ferien. Da er det veldig irriterende å få vite at du ikke kan jobbe i fellesferien for eksempel. Kommentarer som "jeg hadde tenkt til å ha ferie de to første ukene i Juli" er forferdelig irriterende...

En liten kommentar til slutt: i butikker er det mye rydding, støvtørking og støvsuging. Det er veldig hyggelig om du viser at du er villig til å gjøre sånne ting (at du er villig til å jobbe...)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...