Gå til innhold

studielån


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

er det mulig på noen måte å få studielån på denne tiden av året? skal ut på en lengre reise i sommer, og det er jo mye mer økonomisk om jeg hadde fått tatt meg opp et studielån i stedet for å gå i banken!

er det mulig å søke fks om ex-phil på bali eller noe, for så å ikke reise, men likevel beholde lånet? icon_wink.gif

håper noen vet noe om dette icon_smile.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du skjønner at dette er å snyte på det offentlige, og at det er vi "vanlige" uten lange sydenturer å finansiere som i tilfelle hadde sponset turen din?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Hei!!

Du kan i alle fall melde deg opp til et åpent universitets studium. Eller Ex. phil. Søknadsfrist 15. april. Du kan da søke lån i lånekassen. Du kan søke om å få lånet tidligere. Tror det er mulig å få det så tidlig som i mai!!

Om du ikke har noen planer om å studere, er det bare å annulere de eksamener du har meldt deg opp til..

Håper du fikk noe ut av dette!!

Klem

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Det skal nok litt til for at du skal få studielånet så tidlig.

Det blir ofte ikke betalt ut før skolestart, men ring å forhør deg.

Men husk at de tar stikk prøver på lånetakerne, og hvis du ikke går på skole som du skrev så kan det bli veldig kjedelig for deg. Du mister fks retten til støtte senere o.l

Jeg ble tatt stikk prøve på bosituasjonen når jeg gikk på skole. heldigvis så hadde jeg fortalt sannheten om det. 12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du ikke tar eksamen når du har fått studielån, så blir du regnet som forsinket i studieprogresjonen. Du har lov til å være et år forsinket, blir du mer enn det får du problem med å få lån/stipend. Mange sliter litt med dette spesielt mot slutten av studiene.

En venninne av meg ble tatt etter at hun hadde reist rundt i verden et semester. Jeg husker ikke helt hvordan Lånekassen reagerte, men året etter hadde hun kjempeproblemer med økonomien.

Kjæresten min ble tatt i stikkontroll, han tjente litt mer per måned enn hva som er lov. De neste semesterne ble han trukket i både stipend og lån.

Lånekassen utfører ganske mange stikkontroller, så sjansen for å bli tatt er til stede. Du må huske på at det kan ha innvirkning på muligheten til å få lån/stipend hvis du skal utdanne deg videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og verre blir det visst!

For med den nye ordningen hvor stipend blir omgjort til lån etter bestått eksamen, må du dokumentere hver eneste eksamen.

Og blir du tatt kan du bli nektet støtte i så lang tid som du jukset. (Og da har du kanskje behov for pengene!!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

og ære være systemet for det!

Jeg har ikke råd til å sitte å sponse ferieturene dine! Ikke er jeg særlig interessert i det heller.

Nei, skal du ut å reise, og har samvittighet og forståelse nok til å skjønne at disse pengene kommer fra en plass, så tar du opp ett annet lån dersom du absolutt MÅ reise selv om du ikke har råd! 12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hva er alt dette pratet om sponsing??

dette er dyre personlige lån som skal betales tilbake, og ikke bare penger man får..

om man mener man har råd til å ta opp lån et ekstra 1/2 år eller så, så er det vel ingenting i veien med det??

det mange gjør er å korte inn på studiene ved å begynne på et nytt fag i eksamensemesteret. da går det opp i opp i forhold til studieprogresjonen..

det beste er å møte til den eksamen man event har meldt seg opp i slik at de ser at du har prøvd iallefall..

mange reiser også for å bo billig i utlandet mens de leser, også vender de tilbake til eksamen.

det finnes diverse sommerkurs også på de fleste universiteter som du kan melde deg opp i, slik vil du kunne få lån om sommeren også. men behandlingstiden er iallefall 6 uker, så du må være tidlig ute!

12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dyre lån??? Hvis du kaller rentefrie lån det så! Det er vel der det er snakk om "sponsing". Og så er det vel også snakk om stipend?

Forresten er det vel krav om å oppholde seg på samme sted som skolen!

Bevisst svindel av statlige midler kaller jeg det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

studielånet er ikke rentefritt..

det er bare mens man studerer at det er det.

man betaler ca 3 ganger så mye tilbake som man har lånt..

dine dyrebare skattepenger blir nok helt sikkert brukt på annet statlig tull,

ettersom lånekassen pr. i dag har nok penger til å finansiere sine utlån. det er faktisk som en vanlig bank med den forskjell at man får lån der uten sikkerhet (banken skal gjøre deg i stand til å få en utdanning slik at du får inntekt og dermed betale tilbake)

god uke!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig med deg Svima. Når man tar lån i lånekassa så snylter man ikke på andre folks skattepenger. Blir man liggende etter i studieprogresjon så går det ut over en selv. Og med de nye reglene så lønner det ser jo å gjøre studiene unna slik at man ikke får problemer senere med tilbakebetaling.

Husker selv da jeg studerte og vi solgte vafler i gågata for å få noen ekstra kroner til en veldig viktig og relevant studietur til Brussel. Da kom det en gammel kjerring i pels sammen med sin voksne sønn. Sønnen ville ha en varm vaffel i kulda, men mora hylte og bar seg om at sønnen ikke fikk kjøpe vaffel fordi hun ikke ville finansiere festinga vår. Og så fortsetter hun å hyle og skrike om at det var hun som betalte studielånet vårt gjennom skatteseddelen. Jeg ble helt stum av forbauselse. For det første så betaler vi jo tilbake tre ganger når vi begynner å jobbe, og høyt utdanna folk er mye mindre til bry for det norske trygdesystemet, det er jeg helt sikkert på.

I tillegg så solgte vi jo en vare, det var ingen innsamling vi holdt på med. Akkurat som om man kan gå inn på en kafé hvor man selger vaffler og kreve at innehaveren ikke bruker pengene på hva han vil...

De som hyler høyest om trygdesvindel og om hva deres skattepenger går til, er ofte de som snylter selv (på seg selv kjenner man andre) eller som har bidratt minimalt til fellesskapet selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svima: Jeg vet at det kun er i studietiden at det er rentefritt, og når du er regidtrert arbeidsledig hos Aetat, og når du er alenemor med bare overgangsstønad, og om du er syk i lang tid, og om.....

Og skulle du forsvinne fra denne verden så strykes alt (hvor mye koster en gjeldsforsikring?) det samme om du skulle bli ufør. (hva er prisen for en uførekapitalforsikring?)

Jo høyere lån du har i Lånekassa, jo billigere i forhold til banker. (Da har du jo hatt rentefritt lån i laaaang tid.)

Sambo bandt renta til 5,6%, DET kan de færreste banker matche.

Jeg snakker ikke om å snylte på andres skattepenger. Men med all stipend som blir gitt hvert år,og rentefritakene, så kom ikke og fortell meg at Lånekassa er som en bank, og går med OVERSKUDD!!! Så hvem er det da som dekker underskuddet??? Jeg bare spør.

Jeg snakker ikke om snylting, men om SVINDEL!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...