Væren Skrevet 4. mai 2003 #1 Skrevet 4. mai 2003 Kan noen gi meg oppskrift på rundstykker/småbrød med olivenolje? Her i byen hadde vi en italiensk restaurant som pleide servere sånne i en kurv mens man ventet på maten. Jeg kunne greid meg med en 10-12 sånne rundstykker i stedet for pasta'en... *sukk* De skal være myke og smakfulle inni og ha litt mørkbrun skorpe oppå.... Skal ikke være vanlige norske rundstykker, om dere skjønner... Må være gode med bare smør på, eller kanskje hvitløksmajones...mmm... Er det noen som kan hjelpe meg? :D Da blir jeg jammen glad! Klem fra
Iset Skrevet 4. mai 2003 #2 Skrevet 4. mai 2003 er det kanskje foccaccia du mener? de er litt flate runde brød med olje,salt og rosmarin på. mannen min er italiensk, og jeg MÅ bake disse til ham så ofte jeg kan de er himmelske. her er iallefall oppskriften, og selv om det kanskje ikke er disse, så MÅ du prøve dem. lette å lage og HIMEMLSKE! : ITALIENSKE FOCCACCIA SOM I TOSCANA Som tilbehør til 8-10 pers.: 50 g gjær 3 ½ dl lunkent vann 3 ss god olivenolje ½ ts tørket rosmarin 1 ts salt (gjerne grovt) ca. 10 dl hvetemel (finbakstmel) Dessuten: Olivenolje, grovt salt og rosmarin til pensling og pynt. Smuldre gjæren i bakebollen. Tilsett fingervarmt vann (37 gr). Rør til gjæren er oppløst. Tilsett salt, rosmarin og olje. Ha i litt mel om gangen. Elt med hånd eller elvisp så det ikke blir for mye mel. Kna deigen til den er blank og smidig. La den heve under kjøkkenhåndkle ca. 40 minutter. Ha deigen tilbake på melet bakebord og kna den gjennom. Del i 10 like deler. Formes til runde boller. Flat dem ut til ca. 12 cm runde kaker. Ha dem på papirkledd bakeplate. Får etterheve under håndkle ca. 20 minutter. Prikk groper i kakene med fingertuppene. Pensle med olivenolje. Dryss på grovt salt og malt rosmarin. Stek brødene midt i ovnen på 220 grader i ca 15-20 minutter. Helst doble eller 3-doble oppskriften og ha masse gode brød I fryseren. klem Iset
Væren Skrevet 4. mai 2003 Forfatter #3 Skrevet 4. mai 2003 Takk for oppskriften, Iset! Det er nok ikke foccaccia jeg mener, men jeg prøver gjerne denne oppskriften også! Har oppskrift på foccaccia fra før, men har aldri prøvd dem. Kanskje på tide, ettersom de høres så knallgode ut! Klem fra
Væren Skrevet 25. mai 2003 Forfatter #4 Skrevet 25. mai 2003 Fremdeles ingen som har oppskrift på noen sånne småbrød? *sukk*
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå