*Tausa* Skrevet 6. mars 2008 #1 Skrevet 6. mars 2008 Dere som har tatt med eller skal ta med brudekjolen på fly, hvordan gjorde/gjør dere det? Kan man legge den sammen med den vanlige bagasjen, bør det være spesialbagasje, eller bør man helst ta den som håndbagasje? Og hvilke rettigheter har jeg hvis brudekjolen skulle forsvinne sammen med bagasjen? Jeg har vanlig reiseforsikring, men er kjolen noe jeg bør forsikre spesielt?
Gjest Gjest_mina_* Skrevet 6. mars 2008 #3 Skrevet 6. mars 2008 Er den overkommelig i størrelse så ville jeg spurt flypersonellet om det var mulig å ta den med inn i flyet. Det er vel kanskje akkurat den ene dagen i livet ditt du ikke vil at flyselskapet skal rote bort baggasjen din..... Jeg har bestemt meg for å ta toget hjem før bryllupet jeg. Tar mye lengre tid enn hva det ville gjort med fly, men kommer til å ha med meg så mye verdifull baggasje og den vil jeg ha kontroll på selv.
Betsy Skrevet 6. mars 2008 #4 Skrevet 6. mars 2008 En venninne av meg som giftet seg i utlandet, fikk lov til å ta med brudekjolen inn på flyet som håndbagasje. Hun ringte og klarerte dette på forhånd, da kjoleposen var større enn "vanlig" håndbagasje. Tror det var Norwegian hun reiste med.
chr Skrevet 6. mars 2008 #5 Skrevet 6. mars 2008 En venninne av meg som giftet seg i utlandet, fikk lov til å ta med brudekjolen inn på flyet som håndbagasje. Hun ringte og klarerte dette på forhånd, da kjoleposen var større enn "vanlig" håndbagasje. Tror det var Norwegian hun reiste med. Min søster fraktet min brudekjole med fly. Hun tok den bare med som håndbagasje. Hun måtte legge den i hyllene over sete da (i kjolepose). var ikke mulig å henge den opp et sted, men det gikk greit.
Gjest Gjest Skrevet 7. mars 2008 #6 Skrevet 7. mars 2008 Jeg la min forsiktig ned i en koffert og sendte den som ekspedert bagasje. Det gikk fint, men jeg var rimelig nervøs frem til jeg stod med den i hånden igjen..
Tropehus Skrevet 8. mars 2008 #7 Skrevet 8. mars 2008 Dere som har tatt med eller skal ta med brudekjolen på fly, hvordan gjorde/gjør dere det? Kan man legge den sammen med den vanlige bagasjen, bør det være spesialbagasje, eller bør man helst ta den som håndbagasje? Og hvilke rettigheter har jeg hvis brudekjolen skulle forsvinne sammen med bagasjen? Jeg har vanlig reiseforsikring, men er kjolen noe jeg bør forsikre spesielt? Jeg ville nok ikke sjekket den inn. De fleste reiseforsikringer dekker bare opp til et vist beløp, vanligvis 10-15 000. Dessuten, selv om du får den igjen etter noen dager eller får den erstattet så hjelper det vel lite å stå med 15 000 i labben på et fremmes sted og kort tid til bryllupet? Jeg hadde aldri turt å sjekke den inn, for det første fordi du kan miste den, for det andre dersom andre har sjekket inn væske som knuses- det kan det misfarge dine klær. Jeg var i bryllup i Roma og hadde da SVÆR kjole med 50 000 håndsydde perler. Stor og ikke minst tung. Det var ikke noe problem å ha denne i kjolepose i håndbagasjen i tillegg til vanlig håndbagasje. (fløy Norwegian) De søte flyvertinnene hang den inne i cockpiten hos kapteinen så den hang der hele turen ned. Men uansett om du sjekker den ikke eller tar den i håndbagasjen ville jeg nok tatt med et lite strykejern slik at du kan glatte på det som trengs. Jeg sjekket inn min på vei tilbake, men da var det jo ikke så farlig...
Gjest Gjest Skrevet 8. mars 2008 #8 Skrevet 8. mars 2008 Jeg hadde min kjole med inn på flyet og fikk henge den i et skap helt foran. Nå var ikke kjolen min veeeldig stor, men det er jo greit at den kunne henge allikevel. Virket som flyvertinnene synes det var stas med brudepar og kjole ombord
*Emma* Skrevet 9. mars 2008 #9 Skrevet 9. mars 2008 Jeg stappet min kjole i en hardplast koffert og sendte den med vanlig baggasje hele veien over tilUSA Gikk så fint så. Vi ankom på en fredag og skulleikke gifte oss før tirsdag så om den haded blitt borte så hadde den sikkert kommet frem i tideuansett. Hvis den virkelig skulle bli ødelagt så hadde jeg sikkert klart å finne en ny kjole der borte før bryllupet uansett.... Den hadde kanskje ikke blitt like fint men bryllupet hadde nok blitt flott uansett Jeg var veldig nervøs for dette en tid før bryllupet og tenkte mye fremog tilbake på hva jeg skulle gjøre...menj eg var sjeleglad for at jeg slapp å bære med meg den blytunge kjolen rundt på flyplassen, på flybytter osv osv. Og da jeg tok den opp av kofferten var den like fin. Jeg hadde bestilt steaming forid jeg regnet med den ville bli skrukkete - men det kunne jeg bare avbestille
marsy Skrevet 10. mars 2008 #10 Skrevet 10. mars 2008 Jeg fraktet min som håndbagasje. Hadde den i kjoleposen. Kjolen var ikke kjempestor, så da kunne jeg brette posen i to, og hekte den på kleshengeren. Brukte plastkleshenger. Flyet var ikke fullt, så da la jeg bare kjolen i hylla over setene våre. Vi fraktet både kjole og dress slik. Klarerte ikke dette med flyselskapet (Norwegian) på forhånd, men spurte på flyplassen når vi sjekket inn. Hadde de sagt nei, hadde vi bare puttet det i kofferten og sjekket den inn. Hadde 3 døgn fra vi kom frem til bryllupet, så da passet vi bare på å henge opp kjole og dress så fort vi kom frem på hotellet.
*Emma* Skrevet 10. mars 2008 #11 Skrevet 10. mars 2008 Jeg forsøkte forresten å spørre flyselskapet på forhånd (IcelandAir) men fikk beskjed om at egentlig er det ikke lov å ha den med inn (pga str) men at det var mye mulig det ville gå greit uansett...det var opptil den som sjekket oss inn å bestemme..... Jeg gadd ikke ta sjansen på å møte en sur en v innsjekk og pakket den som tidligere sagt i kofferten....
*Tausa* Skrevet 12. mars 2008 Forfatter #12 Skrevet 12. mars 2008 Takk for mange svar! Jeg tror jeg ender opp med å frakte den som håndbagasje - hvis det tillates i innsjekkingen. Jeg prøvde å ringe SAS, men det var ikke mye dama kunne si, annet enn at jeg måtte forholde meg til standardreglene for håndbagasje og at jeg kunne spør når jeg kom til innsjekkingen. Var de få personer med flyet, kunne jeg høre om kabinpersonalet kunne henge den opp. Hvis ikke, tror jeg neppe det er problem å putte den i hattehyllen. (Må bare være tidlig inne på flyet... ) Jeg bare håper jeg slipper å sende kjolen. Selv om det er et innenlands direktefly, har jeg flere ganger opplevd forsinket bagasje (opptil ca 4 dager på det meste!), og det har jeg ikke nerver til for tiden!
marsy Skrevet 12. mars 2008 #13 Skrevet 12. mars 2008 Takk for mange svar! Jeg tror jeg ender opp med å frakte den som håndbagasje - hvis det tillates i innsjekkingen. Jeg prøvde å ringe SAS, men det var ikke mye dama kunne si, annet enn at jeg måtte forholde meg til standardreglene for håndbagasje og at jeg kunne spør når jeg kom til innsjekkingen. Var de få personer med flyet, kunne jeg høre om kabinpersonalet kunne henge den opp. Hvis ikke, tror jeg neppe det er problem å putte den i hattehyllen. (Må bare være tidlig inne på flyet... ) Jeg bare håper jeg slipper å sende kjolen. Selv om det er et innenlands direktefly, har jeg flere ganger opplevd forsinket bagasje (opptil ca 4 dager på det meste!), og det har jeg ikke nerver til for tiden! Pass på at ingen legger bagasjen sin oppå kjolen - for da blir den garantert skrukkete Flyvertinnene har et eget skap for å henge fra seg jakker - hvis ikke kjolen din er for stor kan du kanskje få henge den der.
Gjest Vi gifter oss i Paris i april Skrevet 12. mars 2008 #14 Skrevet 12. mars 2008 Vi blir å legge all brudeklær og stas i en koffert, både til meg og brudgom og vårs 3 barn. Så blir noe borte/forsinket, så blir det likt for alle. Vil ikke tenke på at det kan skje, men skjer det, så skal vi nok finne noe annet å kle på oss! Er optimistisk jeg!
*Emma* Skrevet 12. mars 2008 #15 Skrevet 12. mars 2008 Er det lenge til du skal gifte deg? Jeg var "lettere hysterisk" ang akkurat dette en stund før bryllupet - men når det nærmet seg fant jeg ut at det uansett ville ølses og slappet litt mere av
*Tausa* Skrevet 12. mars 2008 Forfatter #16 Skrevet 12. mars 2008 Er det lenge til du skal gifte deg? Jeg var "lettere hysterisk" ang akkurat dette en stund før bryllupet - men når det nærmet seg fant jeg ut at det uansett ville ølses og slappet litt mere av Vet ikke om det var meg eller hun over du siktet til, men med meg har det vel vært motsatt. Har ikke sett på det som et problem tidligere. "Det ordner seg nok," har jeg hele tiden tenkt. Det er kun den siste uken jeg har stresset litt med det. (Men har aldri vært i nærheten av noe hysteri, da... ) Nå har jeg roet meg litt. Heldigvis, for jeg reiser i morgen.
*Emma* Skrevet 13. mars 2008 #17 Skrevet 13. mars 2008 Jeg mente deg ja Nei altså hysterisk var vel ikke jeg heller - men jeg lurte endel på hvordan jeg skulle få det til. Tilslutt fant jeg ut at det viktigste var nå tross alt bryllupet og skulle den bli borte/ødelagt så hadde jeg funnet en ny uansett. Det hadde ikke blitt "kjolen min" men dagen hadde nok blitt like flott uansett (Det er forresten 1 år siden i dag ) God tur i morgen!!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå