Gå til innhold

Jeg finner ikke oppskrift på varm bringebær eller bjørebærsaus!

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg lagde en varm bringebærsaus før, den inneholdt bl.annet hvitvin.

Uansett, er det noen som har en oppskrift på god varm bærsaus?

Skal serveres til dessert:)

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Bærsaus er vel piece of cake, vel. Tin bærene, press dem gjennom en sil for å fjerne frøene, så kan du varme sausen langsomt opp i en kasserolle, og søte etter smak-voilà en standard bærsaus. Kan seff tilsette hvitvin om du vil det, da kan jeg tenke meg ca 0.5 dl vin pr 5 dl bær.

Skrevet

Bærsaus:

Kjøp en pakke frossne bær. Skogsbærblanding er veldig godt, men min favoritt er bjørnebær. En blanding av bringebær og jordbær er også godt.

Kok opp 2 dl vann og 1 dl sukker.

Ta av platen og ha i bærene.

La bærene stå i sukkerlaken i ca. 10 minutter.

Sil av det meste vannet om du ønsker å servere de som varme bær til f.eks is, panekotta, cremè brullè, sjokolademousse el.l.

Ønsker du å lage en jevnere saus uten tydlige bær, f.eks til riskrem eller is, så kjør bærene raskt i en foodprocessor eller med stavmixer. Men ikke for lenge, da mange bær har frø som blir bittre når de knuses.

Et lite tips; når du serverer bærene varme direkte på desserter, så er det både dekorativt og godt med små biter av marshmellows på toppen. I noen sammenhenger kan et lett strø med melis også passe bra.

På en blanding av jordbær/bringebær kan man istede for melis bruke litt revet sjokolade.

Lykke til, og velbekomme! :-)

Kos deg!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...