Gjest Gjest Skrevet 6. mars 2008 #1 Skrevet 6. mars 2008 Hvor variert skal man egentlig spise før man kan være rimelig sikker på å få i seg det man trenger av vitaminer og mineraler, tro. Tar du kosttilskudd av noe slag? Hva? Hvorfor? (Og er kostholdet ditt sånn generelt ok?)
Tabris Skrevet 6. mars 2008 #2 Skrevet 6. mars 2008 Jeg tar kosttilskudd daglig siden jeg har kuttet ut såpass mye animalsk fra kostholdet. Jeg tar en multivitamintablett, en B-12-tablett og to Omega 3-tabletter.
Gjest imli Skrevet 6. mars 2008 #3 Skrevet 6. mars 2008 Tar ikke kosttilskudd. Så lenge man spiser noenlunde variert, trenger man ikke det (med mindre man er veganer e.el). Det er faktisk fare for å få overdose av div. vitaminer om man tar for mye kosttilskudd. Man bør faktisk rådføre seg med lege først...
Gjest Huldali Skrevet 8. mars 2008 #4 Skrevet 8. mars 2008 Jeg tar kosttilskudd: mulitivitaminer, jerntabletter, c-vitaminer, kalsiumtabletter med d-vitamin og omega 3. Hvorfor: fordi jeg spiser dårlig og ikke får i meg det jeg skal av de riktige næringsstoffene og vitaminene gjennom normal kost.
Gjest Catwoman Skrevet 9. mars 2008 #5 Skrevet 9. mars 2008 Jeg tar 2 multivitamintabletter, 2 omega3-tabletter, 2 kalktabletter og 1 b12 tablett hver dag. Fordi jeg spiser litt rotete til tider - og sannsynligvis ikke klarer å dekke behovene gjennom kosten.
Gjest frama Skrevet 9. mars 2008 #7 Skrevet 9. mars 2008 Vanligvis tar jeg bare tran. Nå tar jeg også jerntabletter (etter anbefaling fra legen) pga lav blodprosent.
Gjest Gjest Skrevet 9. mars 2008 #8 Skrevet 9. mars 2008 Tar B-vitaminkompleks (Vegetamin) og akkurat nå tar jeg jern. Tar også Cerebrum, et vegetarisk omega3-tilskudd, når jeg ikke tar linfrøolje.
Scheherazade Skrevet 9. mars 2008 #9 Skrevet 9. mars 2008 Jeg spiser ikke kosttilskudd. Jeg har en boks med tranpiller stående, den er vel minst et år gammel, og det har ikke minket så veldig. Jeg lever etter mottoet om at det helst går bra, og jeg spiser variert, med mye grønnsaker og frukt, økologisk for det meste (abonnerer), fet fisk, nøtter, bønner, fisk, kjøtt og så videre. Er i nedre del av jern-skalaen, men ikke slik at jeg har for lite, men tygger litt jern etter hver blodtapping. Hvor variert man bør spise, varierer veldig etter hvem du spør. Selgere, tilhengere og markedsførere av kosttilskudd mener vel at det er nærmest umulig å spise rett, andre har et betraktelig mer avslappet forhold til det. Det er ikke dermed sagt at ikke kosttilskudd er bra, noen tilskudd er jo det, blant annet folat om man ønsker å bli gravid. Multivitaminpiller "for sikkerhets skyld" er jeg mer skeptisk til.
Gjest Marillia Skrevet 9. mars 2008 #10 Skrevet 9. mars 2008 Jeg har et sunt og variert kosthold, og spiser ikke annet kosttilskudd enn trankapsler og kalktabletter. Det siste fordi jeg hverken tåler eller liker melk.
Gjest *Mim* Skrevet 10. mars 2008 #11 Skrevet 10. mars 2008 Jeg tar ingenting fordi jeg spiser variert og mye. Burde vel ha tatt tran, men...
Gjest Gjest Skrevet 11. mars 2008 #12 Skrevet 11. mars 2008 Jeg tar omega-3 fordi vi spiser for lite fisk, og en multivitamintablett noen ganger i uka. Jeg begynte å ta kosttilskudd fordi jeg manglet noe (hadde hjertebank og flere andre symptomer), men siden den tid har jeg også endret ganske mye på kostholdet - spiser mye og nesten bare økologiske grønnsaker, reint kjøtt og mye kylling, bruker sunne planteoljer osv, så jeg kan vel vurdere å slutte med vitamintilskuddet. Samtidig synes jeg det er greit med et tilskudd om vinteren, om sommeren tar jeg bare omega-3. Forresten har jeg en tendens til å bare spise middag, pluss en liten frokost/lunsj. Så det er ikke sikkert jeg får i meg det jeg skal.
Gjest Frosk Skrevet 11. mars 2008 #13 Skrevet 11. mars 2008 Jeg tar et multivitamin-tilskudd (med B12) for vegetarianere. Og så tar jeg linfrøolje når jeg husker på det / gidder. (Har fått sjekket jernlagrene mine, og de er fine.) Jeg har stort sett et bra kosthold, men vet jeg kan få i meg lite B12 siden jeg er vegetarianer og spiser lite melkeprodukter og egg.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå