Gjest sexysadie Skrevet 4. mai 2003 #1 Skrevet 4. mai 2003 Jeg har akkurat lest en gammel favoritt:Cobra saken av Richard Preston ifra 1997; men mere aktuell enn noensinne da den handler om kjemiske og biologiske våpen fra Mellomøsten,USA og Russland. Inspirert av noen tanker ifra denne boka vil jeg høre.... Det høres kansje litt søkt ut; men er virus som SAHRS, HIV og Ebola egentlig "fabriksvirus" frekmstillt til kjemiske våpen eller kommer d virkelig reelt ifra aper, regnskog mm som d er blitt påstått?HVIS d kommer ifra fabrikker; er de da slippet ut v uhell eller har noen bevisst sluppet disse virus løs? Verden er jo overbefolket. Er d tilfeldig at ett virus som SAHRS har størst utbrudd i Kina?Er d gjort med hensikt ifra noen syke menneskers side- eller er d naturlig utvelgelse ifra naturen?Altså naturen kjemper tilbake for å komme overbefolkningen til livs? Denne tråden er ikke laget for å komme med syke konspirasjonsteorier, men fordi jeg gjerne vil høre deres mening om dette spesifikk tema. Hva tror du selv? Men er sådanne virus oppfunnet av geniale/syke vitenskapsfolk som har sluppet ut disse tingene for å se hvordan survival of the fittest virkelig handler om? eller er d naturen selv som leker med vår kjennskap til sykdomsbekjempelse? Jeg ble ferdig med boken igår og dette har puslet litt i hjernen min.Litt konstruktiv feedback takk'
Elisjeba Skrevet 4. mai 2003 #2 Skrevet 4. mai 2003 Det er meget mulig SS. Slike sykdommer kan ha blitt utviklet i lab og så sluppet løs for å løse befolkningsproblemer. Men det er også mulig at de er resultater av naturlig utvalg, eller til og med en reaksjon på den moderne livsstil. Men det er verdt en tanke.
Gjest Hilde K S Skrevet 4. mai 2003 #3 Skrevet 4. mai 2003 Slettet nettop et langt innlegg ved et uhell, men prøver å se om jeg kan finne pointet mitt igjen ! Kanskje kommer disse virusene av at vitenskapen har funnet opp så gode medisiner mot alt mulig at virus og bakterier har mutert til å bli så ufattelig motstandsdyktige ? Mener å ha lest et sted at disse virusene er fra moder jord og at det kan ses på molekylstrukturen ( eller noe sånt ) at de ikke er fabrikklaget ! Eller kanskje det er naturens straff til oss for å ha trengt oss inn i dyrenes territorier ? I dag løper jo Julia Roberts og enhvermannsen inne i regnskogene og koser med apene der.... Klart man blir smittet av noe innimellom da. Hadde vi latt dyrene få være i fred så hadde nok de holdt virusene for seg selv også ! Jeg tror uansett at dersom det nå skulle være slik at noen meeeeget syke forskere skulle slippe ut slike virus, ville de kanskje gjort det i deler av verden der det er litt mer variasjon blant helsetilstanden til folket. Jeg mener i Kina er det jo mange deler av landet som er overbefolket av fattige og underernærte med generelt dårlig helse. En vanlig influensaepidemi tar livet av folk der. Mens i deler av verden der folk har generelt god helse, måtte det jo være mer interessant å slippe ut et slikt virus for å se hvem som overlevde ? Kanskje...
Gjest Kinga Skrevet 4. mai 2003 #4 Skrevet 4. mai 2003 Mange virus' egen evne til å spre seg er infam. Drøssevis av studier av andre populasjoner viser jo at sykdom oppstår ved for stor populasjonstetthet pga pressede levevilkår for organismene (= mer mottakelig for sykdom). Om syke forskere skal spre virus er nettopp en populasjon som ikke er i optimal balanse det perfekte mål. Men faktum er at virus fikser sånt utrolig bra sjøl. Så har vi de sykdommer som rammer "hvemsomhelst", eller finner hvemsomhelst sitt "svake" punkt. Mulig en forsker som klekket ut slike farlige virus hadde pådratt seg litt av hvert selv under arbeidet med mer eller mindre tilfeldig genetisk manipulering av virus-DNA/RNA for å skape et nytt "monster". Tviler på det er mulig å styre manipulering av virus i den grad at man får det akkurat slik man vil ha det. De har det med å ta over styringen selv. Vibeke
Gjest Dr Zoidberg Skrevet 5. mai 2003 #5 Skrevet 5. mai 2003 Tuberkolose ble laget av trollmenn og magikere på 1800-tallet. Svartedauen ble frem-manet av hekser rundt 1300. Mhm Mhm.
Gjest Kinga Skrevet 5. mai 2003 #6 Skrevet 5. mai 2003 Forøvrig: Skal man produsere et nytt virus for å spre det, er det smart å bruke et motstandsdyktig og lett dyrkbart virus som grunnstamme (som allerede er kjent). Og man skal dessuten ha jævlig flaks for å treffe riktig når man manipulerer viruset for nye virulensfaktorer slik at resultatet blir et nytt virus som sprer sykdom. SARS-viruset er nevnt; neppe spredd med vilje. Det er omtrent umulig å dyrke i et laboratorium i stor skala. Vibeke
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå