Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_leah_*
Skrevet

Hei,

jeg har en eks som har skylder meg og min fam mye penger. Vi fikk endelig satt oss ned sammen, og han signerte et gjeldsbrev sist uke. Beløpet kom på 100.000, og han skal betale oss 2000 den siste i hver måned.

Nå nærmer det seg en uke siden 29. feb da første betaling skulle finne sted. Han sier at pengene er på vei, og at det bare er min bank som er veldig treig når det gjelder sånne ting. Jeg bruker DnbNor, er ikke sikker på hvilken bank han har, lurer på om det er Sparebanken Vest, men han har i hvertfall en annen bank enn meg.

Kan hans forklaring stemme? Tar det virkelig så lang tid? Han har løyet mye og manipulert når det gjelder veldig mange andre ting, så jeg stoler dessverre ikke et halvt sekund på gutten mer... er stygt redd dette bare er enda en bortforklaring og løgn fra hans side, men jeg får vel vente noen dager til og se om pengene kommer. Noen som vet noe om hvor lang tid slike pengeoverføringer vanligvis tar?

Takknemlig for alle svar :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har hørt at det kan ta en uke, men i de aller fleste tilfellene tar det bare "over natten". Det gjør det når jeg overfører mellom mine to banker i hvert fall, og når jeg overfører til regningskontoen som er hos samboers bank.

Skrevet

Hvis pengene ble overført fra nettbank eller via telegiro så skulle pengene vært på konto nå. Er det derimot betalt over skranke, kan det fort ta en uke.

Skrevet

Nett- eller telegiro tar vanligvis en virkedag.

Gjest ts leah
Skrevet

uffda... dette lover ikke bra. han skal ha gjort det selv via nettbank nemlig... han sier jo han har gjort det, dette er så frustrerende.

Er akkurat sånn det har vært hele det siste året siden vi slo opp. Jeg prøver etter beste evne å samarbeide, men han sier en ting, jeg finner ut at det aldri stemmer med virkeligheten, og så har han en dum unnskyldning forklaring til det etterpå... :kjefte: Orker virkelig ikke mer... Jeg får vel gi det en dag til siden det er gått en uke i morgen? I tilfelle det faktisk tar en uke. :lur:

Takker for svar forresten :)

Gjest Gjest
Skrevet
uffda... dette lover ikke bra. han skal ha gjort det selv via nettbank nemlig... han sier jo han har gjort det, dette er så frustrerende.

Er akkurat sånn det har vært hele det siste året siden vi slo opp. Jeg prøver etter beste evne å samarbeide, men han sier en ting, jeg finner ut at det aldri stemmer med virkeligheten, og så har han en dum unnskyldning forklaring til det etterpå... :kjefte: Orker virkelig ikke mer... Jeg får vel gi det en dag til siden det er gått en uke i morgen? I tilfelle det faktisk tar en uke. :lur:

Takker for svar forresten :)

Du kan be om å få kvittering fra ham på betalingen. En kvittering som viser at beløpet er trukket fra kontoen hans (ikke en utskrift som bare viser at den ligger til betaling), og be om at det hver måned oversendes en slik kvittering til deg.

Hvis han ikke vil gi kvittering kan du argumentere med at hvis han har betalt og det er trukket fra hans konto, må du ha kvittering for å kunne etterlyse beløpet i din bank. Det skulle han vel ikke ha noe i mot hvis han faktisk har betalt.

Kontakt evt. banken din for å etterlyse beløpet.

Gjest AnneShirley
Skrevet

Har han overført pengene via nettbank så tar det en virkedag. Ikke noe snikk, snakk der. Skal han kunne påstå at det har skjedd noe, så får han i det minste backe opp påstanden ved å vise kontoutskrift el.

Skrevet

Som andre har sagt, over nettbank er det på din konto neste virkedag, så her snakker han bullshit.

Om han HAR betalt skal han ikke ha problem med å gi deg en kvittering som viser at det er trukket, og kan han ikke vise deg det, ja da lyver han. Bruk argumentet at du trenger den for å etterlyse pengene i banken din, for om han REELT har overført i nettbank for en uke siden (og ikke bare lagt det til forfall om 15 år da) så må du etterlyse dem i banken. Sjangsen for det er dog minimal...

Skrevet (endret)
Som andre har sagt, over nettbank er det på din konto neste virkedag, så her snakker han bullshit.

Om han HAR betalt skal han ikke ha problem med å gi deg en kvittering som viser at det er trukket, og kan han ikke vise deg det, ja da lyver han. Bruk argumentet at du trenger den for å etterlyse pengene i banken din, for om han REELT har overført i nettbank for en uke siden (og ikke bare lagt det til forfall om 15 år da) så må du etterlyse dem i banken. Sjangsen for det er dog minimal...

Det er ikke ts som skal etterlyse pengene i sin bank, men derimot personen som har betalt. Er pengene gått ut av kontoen er det avsenderbanken som skal spore hvor pengene har gått videre og ikke mottagerbanken.

Endret av Alison
Skrevet

Hmm, det var sant ja, det er avsender som pleier etterlyse... Har etterlyst mang en gang på jobb, men da er det jo penger vi har betalt...

(men såpass lettere blåst som denne typen virker, så vet han sikkert ikke det...)

Men UANSETT skal han kunne vise kvittering for at han er trukket dersom han reelt har betalt, og pengene er "underveis"...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...