Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Trenger bare gode tips og råd til frokost uten melk... Det burde jo i prinsippet ikke være så vanskelig, men siden jeg elsker frokostblandinger (musli, havregryn, sånt noe) er det litt trist å finne andre gode alternativer. Brød er heller ikke helt bra for magen min, så holder meg unna det til frokost.

Det blir ofte knekkebrød, men jeg vil gjerne ha andre alternativer også! Knekkebrød er nå en gang best med gulost, og siden det er et melkeprodukt prøver jeg å holde meg unna det og. Egg til frokost er som regel ikke aktuelt (med mindre jeg har hardkokt egg fra dagen før,men det må jo spises med knekkebrød) da jeg av og til føler det blir for kraftig med omelett/eggerøre tidlig på morgenen, blir rett og slett kvalm.

Andre alternativer? Og ikke minst, noen alternativer til melk som man kan bruke i frokostblanding? Hvordan funker f.eks rismelk? Har brukt laktoseredusert melk lenge nå, men skal prøve å holde meg helt unna melk en stund for å se om det hjelper på en mage som har litt humørsvingninger ;)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du kan prøve rismelk, soyamelk eller havremelk. Havremelk har jeg ikke prøvd enda, men jeg synes personlig rismelk er godt i frokostblandinge.r Den har en naturlig søtlig smak som jeg synes passer. :)

Gjest Gjest
Skrevet

Hvis du vil ha en "lett" frokost, kan du lage fruktsalat (banan syns jeg må med, den metter..:o) med nøtter, tørket frukt...

Smoothie med appelsinjuice, banan, og for eksempel frosne blåbær...

Gjest Eurydike
Skrevet

Jeg liker havregrøt kokt på vann, med en blanding av eplebiter, tørket aprikos i biter og litt rosiner i. Kjempegod med kaneldryss på.

Ellers kan jeg anbefale avokado som pålegg til knekkebrød. Det er mettende og samtidig veldig lett fordøyelig. Godt med en skvis sitron, og ellers kan du ha på feks litt frisk eller soltørket tomat, og noen ringer vårløk.

Hvis du liker det, kan også peanøttsmør og bananskiver være godt på knekkebrød. Eller feks tomat, agurk, paprika (og/eller annet grønt) og majones.

Gjest Gjest
Skrevet

...du kan også skvise en banan og ha i den ferdigkokte havregrøten.

Skrevet

Takk for svar så langt!:)

Tror jeg må prøve rismelk til frokostblanding, for å se om det funker. Har selv smakt havremelk, det funker kjempebra i pannekaker, men havresmaken er såpass fremtredende at jeg tviler på at det er godt til havregrøt/havregryn... :ler:

Når det kommer til å lage havregrøt er problemet at jeg foretrekker melk over havregrøten... :sjenert: Men det er jo i bunn og grunn bare en vanesak.

Sukk, denne melka altså!

Pøs gjerne på med flere ideer..:)

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg bruker juice (den orange mana'n) på hjemmelaget müsli :tommelopp:

Kunne ikke tenke meg å ha melk på :eeeh:

Skrevet

Jeg bruker rismelk på havregrøt, fordelen med det er at rismelk er såpass søtt at jeg ikke trenger sukker på i tillegg. Med kumelk må jeg alltid ha noen teskjeer sukker på.

Gjest Gjest
Skrevet

jeg bruker også rismelk på havregrøt og frokostblanding, og synes det er kjempegodt. Det er kanskje litt tilvenningssak, tidligere brukte jeg alltid kumelk, men fant ut at kroppen liker bedre å ikke få i seg dette. Nå spiser jeg etter hvert også havregrøt uten annet enn vann hvis jeg har glemt å kjøpe rismelk (bor et sted hvor tilgangen er elendig, helsekostbutikken har sluttet å ha matvarer og dagligvarebutikken har bare hatt ris- og soyamelk (med vaniljesmak, urk) helt tilfeldig, derfor må jeg huske å handle i byen..), så ja, det er vel en vanesak :ler:

Gjest Gjest
Skrevet

Hvis du kjøper den blå soyamelken det står '+ calcium' på og lager havregrøt med den (en slump vann oppi for å tynne ut) og kanel så får du fantastisk god og søtlig melkehavregrøt. :)

Skrevet

Har du proevd geitemelk? Jeg har alltid vaert skeptisk til det, trodde det skulle smake beskt av en eller annen grunn, men en venn sa jeg burde proeve. Min dom er at geitemelk er godt. Naa drikker ikke jeg ren melk, bruker det til frokostblanding og matlaging. Geitemelken smaker ikke saa mye, den er litt soet, og en del lettere enn kumelk. Og bedre for magen :)

Vet ikke helt hvor lett geitemelk er aa faa i Norge, men stoerre butikker boer vel ha noe? Her i Storbritannia er det enkelt aa faa tak i, koster litt mer, men verdt pengene, og har ogsaa funnet yoghurt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...