marsy Skrevet 5. mars 2008 #1 Skrevet 5. mars 2008 Vi skal ha et vennepar på middag på lørdag, men jeg her helt blank ang hva jeg skal servere... Bruker å lage tapas, men vil prøve noe nytt. Noen som har tips til en rimelig middag, som likevel er god og kan imponere? Gjerne dessert også. Vi har mye kylling i fryseren, så gjerne noe med det....
Gjest hyggelig Skrevet 5. mars 2008 #2 Skrevet 5. mars 2008 hjemmelaget chicken curry er kjempegodt og koster ikke allverdens å lage heller. særlig hvis du allerede har masse kylling liggende hjemme. serveres med gresk salat, naanbrød og ris.
Gjest Gjest Skrevet 5. mars 2008 #3 Skrevet 5. mars 2008 Kylling er jo veldig godt Ovnsstekt hel/oppdelt hel kylling eller kyllinglår (som er saftigere og etter min mening bedre enn kyllingfilet) pleier å være suksess her i huset i hvert fall... Det er godt å bare marinere med sitron, salt, pepper, evt hvitløk og urter, eller sennep, steke sammen med grønnsaker som gulrot, løk og persillerot eller sellerirot, og servere med f eks ris. Ellers er det mange gryteretter kylling er godt i, alt fra franske varianter til indisk, etiopisk eller nordafrikansk. Om kyllingen kanskje er av ikke toppkvalitet synes jeg den har godt av å bli servert i en krydret gryte...
Tropehus Skrevet 5. mars 2008 #4 Skrevet 5. mars 2008 Til hovedrett kan du steke kyllingfileten i fom i ovnen og fylle den med blåmuggost & parmaskinke(eller rimeligere spekeskinke evt bacon) - du trenger forresten ikke så mye, holder med 1 skiver pr. filet. Så serverer du ris & en god salat til. Ellers så pleier jeg ofte (fordi jeg er lat) å lage en grønnsaksform, den kan man servere til nesten hva som helst. Jeg bruker ikke noen eksakt oppskrift men ingrediensene er som følger: poteter søtpoteter rød og eller gul paprika rødløk hvitløk hvis man vil halloumi eller fetaost Potetene skjæres i 1/2cm tykke skiver, søtpotetene litt tykkere skiver, paprikaen i store terninger, løken i båter og hvitløken skrelles og beholdes som hele fedd. Alt kastes i en ildfastform sammen med en generøs mengde salt & pepper og litt olivenolje ( vend litt på det slik at alt er "smurt" inn). Dette godgjør seg i ovnen på ca 190 grader i 1-1/2 time. Til sist kan du slenge på litt haloumi eller fetaost og griller den 5 min. Veldg enkel, veldig god og passes seg stort sett selv. Til dessert synes jeg alltid hjemmelaget fruktsalat er godt (og ganske billig). Jeg bruker å ta utangspunkt i en boks med hermetiske ferskener eller pærer og putter oppi det jeg har lyst på; eple, appelsin, banan, pære, frosne bær hvis jeg har, kiwi, papaya, mango, melon osv. For å sprite opp kan man koke en sukkerlake med vanilje eller stjerneanis, kanel eller annet krydder man synes er godt. Man kan servere krem eller vaniljeis eller saus til og ha ristede nøtter på toppen, man kan ha valnøtter i den eller svisker/rosiner. En skvett brun rom oppi er også ganske godt. Dersom du går for indisk som var nevnt tidligere så kan du jo ta den helt ut og lage mangolassi til dessert? Mango, yoghurt, appelsinjuice & isbiter kjøres i blender ogserveres i høye glass. MMM
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå