Gå til innhold

Penselalger anyone?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Har tre akvarier her i huset(60,80,250l), og etter at vi flyttet på oss er de ikke akkurat vakre lenger. Har lest meg frem til at det er penselalger som kan være problemet. Har prøvd å koke alt av røtter og stein i det ene akvariet, samt renset bladene så godt vi kunne. Problemet er der fortsatt.

Der vi bodde før hadde vi aldri noe problem med alger, men nå gror karene ned. Akvariebutikken her på stedet er ikke særlig upp to date, så der er det ikke noe hjelp å få.

Noen som vet hvordan vi skal bli kvitt problemet? Har lest om en spesiell fisk som kanskje kan ta algene, men hvor mange trenger man evnt?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du kan jo ta en titt her. 3 artikler, og en haug tråder i forumet som går på penselalger :)

Skrevet

Jeg har vært inne på det forumet og lest, og har utført mange av rådene der, men algene kommer like herlig.

Tenkte derfor å prøve her, siden vi har en aldri så liten akvarieekspert her inne. :-D

Gjest Gjest_Malla_*
Skrevet

Siamesisk algeeter (sae) er glad i penselalger - særlig ivrige som unge. Disse bør være min. 5 i lag for å trives, og krever etterhvert å kunne flytte til det største karet ditt. Ps. Les om fisken i fiskebasen på akvaforum, da der fins fisker som kan forveksles med denne, og disse vil du ikke ha.

Penselalger er "smittsomt" så om du først har fått dem i et kar, kan de overføres med en dråpe vann! Liker seg spesielt godt i sterk strøm (ved utblåset til pumpa feks.)

Fjern blader ol med alger og bytt vann oftere en periode.

Hos meg kommer og går de, men har aldri fått overtak.

De er ikke blandt de peneste algene, nei :riste:

• 11 år senere...
Skrevet

Jeg vet at jeg bumper opp en eldgammel post nå, men den ligger helt på topp når man googler problemer med penselalger, så jeg tenkte å dele mine beste tips. 

Som andre har nevnt er siamesiske algeetere gode til å spise penselalger. Problemet er at disse blir store, så du trenger minst 300+ liter for at de skal trives. Et mye bedre alternativ er amanoreker. Disse går godt i de fleste akvarier, og er faktisk ganske billige. Kjøper man 6-7 amanoreker på dyrebutikken for rundt 200-300kr så blir man kvitt problemet ganske raskt. 

Foruten dette kan det vært lurt å ta en titt på vannkjemien. Ekstra fosfat i akvariet kan være en årsak til problemet. Så da må man ta vannbytter en stund. Noen typer mat har visst mye fosfat, så for noen har det fungert å bytte til en annen type. Et par tips i forhold til å endre vannverdier finner man her: http://akvaportalen.no/guide-bli-kvitt-penselalger/. Der går man litt mer dypt inn i problemet, og kommer med en lang oversikt over forskjellige løsninger. Men for meg fungerte det bra med amanoreker. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...