Gjest Gjest Skrevet 5. mars 2008 #1 Skrevet 5. mars 2008 Jeg er av de som får "feriemage"på sydenturer. Uasett å flink jeg er med å vaske hender, ikke spise salat osv, så kommer mageknipen!! Dette gjør at jeg vegrer meg mer og mer for å reise utenlands. Tar alle forhåndsregler, starter med Idoform i god tid og kjører på med div. "kulltabletter. Har hørt om en ny form for diarevaksine, er det noen som har erfaring med denne? Er også veeeldig påpasselig med maten jeg spiser uten at det hjelper. Men det er vel den generelle bakteriefloden og kanskje varmen som gjør det?
Gjest Gjest Skrevet 5. mars 2008 #2 Skrevet 5. mars 2008 Tok diarevaksinen før ferien i fjor i asia. Verken jeg eller mannen ble syke. Mannens mage tåler lite før den kommer i ulage og han hadde ingen problemer på turen. Min magederimot tåler mye og jeg har aldri blitt dårlig på ferie samme hva jeg har spist så kan ikke si at jeg merket så stor forskjell med vaksine. Men det skader jo ikke å ta den da, bedre å være føre var.
Nabodama Skrevet 5. mars 2008 #3 Skrevet 5. mars 2008 Har tatt denne vaksinen to ganger, og har aldri vært syk på ferie. Ved ett tilfelle hadde jeg litt vondt i magen noen dager, men hadde ikke diare, og kunne være med på alt av aktiviteter. Altså ikke verre enn å være litt uvel i magen her hjemme. Bruker ikke andre magetabletter eller noe på forhånd, men det er likevel greit å ha med noe diarestoppende/magestabiliserende på reisen, om en skulle være veldig uheldig. Jeg har ikke vært forsiktig med hva jeg har spist. Har spist alt over alt.
gard Skrevet 5. mars 2008 #4 Skrevet 5. mars 2008 Hei Jeg regner med at det er dukoral du tenker på....se http://www.helsenett.no/reisemedwap/dukoral.shtml . Jeg har tatt denne flere ganger men det er selvfølgelig litt vanskelig å vite om den har fungerte eller ei...men jeg har aldri hatt noen problemer når jeg har reist. Men det er viktig å understreke at denne ikke beskytter mot matforgiftning men det reduserer kun problemer med variasjon i bakterieflora. Men jeg vil også si at det gjelder å være eventyrlysten når det gjelder mat når man reiser...mat er en viktig del av kulturen og det er viktig å smake på de lokale delikatessene :-)
Grissini Skrevet 7. mars 2008 #5 Skrevet 7. mars 2008 Vi tok Ducoral før vi reiste på backpacking i bl.a. Sør- Øst Asia. Vi ble ikke dårlige noe mer enn "vanlig", og vi spiste ALT vi hadde lyst på. Vi ble imidlertid matforgiftet èn gang, men det kunne like gjerne ha skjedd på Mac'en i Norge.
Tropehus Skrevet 7. mars 2008 #6 Skrevet 7. mars 2008 Jeg er av de som får "feriemage"på sydenturer. Uasett å flink jeg er med å vaske hender, ikke spise salat osv, så kommer mageknipen!! Dette gjør at jeg vegrer meg mer og mer for å reise utenlands. Tar alle forhåndsregler, starter med Idoform i god tid og kjører på med div. "kulltabletter. Har hørt om en ny form for diarevaksine, er det noen som har erfaring med denne? Er også veeeldig påpasselig med maten jeg spiser uten at det hjelper. Men det er vel den generelle bakteriefloden og kanskje varmen som gjør det? Jeg tar den når jeg reiser utenfor Europa. Har tatt den før Egypt, Kenya, Tanzania, Thailand, Malaysia osv. og aldri vært dårlig. Jeg styrer unna kjøtt som ikke er sikikkelig stekt og ser ting litt ann. Men har spist mat fra gateboder, pusset tennene i drikkevann etc og aldri blitt dårlig. Den koster ikke så mye. Før du reiser tar du en dose x antall dager før og så en ca 10 dager før du drar. Jeg synes den smaker noe forjæ****, men har gladlig 30 sekunder ubehag fremfor en hel ferie på potta. Dersom man har tatt den før trenger man bare 1 dose ca 10 dager før avreise.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå