Bomull Skrevet 5. mars 2008 #1 Skrevet 5. mars 2008 Jeg har styrer litt frem og tilbake her nå, men vi lurer på hvor man burde dra av disse to stedene om man skal til Egypt? :klø: Mange sier at Hurghada er et kjempestygt sted og at El Gouna er kjempefint, men det blir fort en del dyrere å reise til El Gouna. Er det noen som har vært disse stedene og kan komme med noen råd?
Solknapp Skrevet 5. mars 2008 #2 Skrevet 5. mars 2008 Hei. Vi har vært i El Gouna, og på dagstur til Hurgada. Først og fremst var vi ute etter sol, avslapning og en billig ferie. Ingen av oss var spesielt begeistret for Egypt, men valget falt likevel på El Gouna. Vi bodde på Three corners ocean view, og hadde all inclusive noe som var helt topp. De hadde mye god mat, og forskjellige temadager som gjorde at det var varierte måltider. Det er som du kanskje vet en kustig laget by. Er nok lite typisk Egyptisk her, men mange gode restauranter, og absolutt helt ok for avslapning og sol. Det er muligheter for å dra på snorketur, spille tennis og minigolf - så litt kan man gjøre... Vi reiste til Hurgada en dag, var der kanskje en halvtime før vi reiste tilbake. Det var en forfærdelig opplevelse. De rev og slet i oss, tigde og ville dra oss inn i butikkene sine. Dette var ikke noe for oss. Mulig man må gi det en sjanse, men vi orket ikke.
Gjest kenneth Skrevet 5. mars 2008 #3 Skrevet 5. mars 2008 Jeg var én uke i Hurghada, og anbefaler IKKE å dra dit. Et høl uten like. (Byen er visstnok kåret til verdens styggeste i en eller annen kåring for et par år siden - forståelig nok). Det skal visst være fint å bade/dykke der, men så fort man kommer i land, er det bare en orgie av søppel, skrot og tiggere. Styr unna! Det andre stedet kjenner jeg ikke til, men det kan umulig være verre enn H.
Gjest Gjest Skrevet 6. mars 2008 #4 Skrevet 6. mars 2008 Har dere råd, dra til El Gouna. VELDIG mye koseligere enn fryktelige Hurghada. Men Hurghada er supert dersom dere ikke har behov for å være i byen. Har vært der to ganger. Ingen av gangene har vi reist noe særlig til byen - hotellområdet er mere enn stort nok når man bare skal ligge på stranda og nøyer seg med middagsbuffeten hotellet serverer. Og reisearrangørene arrangerer turer til Luxor o.l. som er mye bedre å bruke tiden på enn Hurghada by. Hurghada er et billigere alternativ. Så hvis dere ikke har behov for å dra til byen så mye, er det et godt alternativ å bo i H og å dra på dagstur til El Gouna for å se litt "by". Men El Gouna er altså en veldig mye hyggeligere by å bo i, men dyrere. God tur uansett!! Ta med godt med antibac-servietter/væske!
Bomull Skrevet 6. mars 2008 Forfatter #5 Skrevet 6. mars 2008 (endret) Etter anbefaling fra reiseselskapet valgte vi Hurghada. I tillegg har vi lest mange fine tilbakemeldinger på nett og snakket med venner som har vært i Hurghada og El Gouna. Jeg tror det kommer ann på hva man er instillt på, og hva man er vant med fra tidligere. Jeg har reiste som backpacker i fattige strøk i Asia, og bodd på 5 stjerners hoteller i Europa så jeg tror jeg skal takle det meste. Det de sa hos reiseselskapet er at hvis man ønsker å oppleve Egypt styrer man unna El Gouna og velger Hurghada. Hun sa at El Gouna er en konstruert by for rike egyptere og turister uten særlig fastboende (bare de som jobber på hotellene etc), og viser ikke hvordan Egypt egentlig er. Mitt inntrykk etter de ulike tilbakemeldingene er at de som har vært i El Gouna hatet Hurghada, mens de som bare hadde vært i Hurghada og andre steder i Egypt elsket det... Så siden vi ikke har vært noen av stedene tipper jeg vi får det fint i Hurghada Endret 6. mars 2008 av Sunshine
Gjest Gjest Skrevet 7. mars 2008 #6 Skrevet 7. mars 2008 Hurghada er helt ok! Kan anbafale det. kjempeflott å dykke og å snorkle:-) Selve sentrum er ikke særlig spennende, men jeg syns det var fint å ha mulighet til å føle litt ekte egyptisk liv og ikke bare være i en oppkonstruert turistby. Om man vil kan man også holde seg på hotellområdene i Hurghada på dagtid og på kveldstid. Og så MÅ dere til Luxor! Ta lokalbussen og finn dere et koselig hotell v nilen en natt eller to. Jeg syns stemningen i Luxor var magisk, særlig kveldstid.
Bomull Skrevet 7. mars 2008 Forfatter #7 Skrevet 7. mars 2008 Vi har veldig lyst på en tur til Luxor Det jeg er litt usikker på er hvor lenge vi skal være der siden vi bare skal være i Egypt en uke.. Jeg innbiller meg at 2 dager i Luxor spiser opp mye av feiren? :klø:
Tropehus Skrevet 7. mars 2008 #8 Skrevet 7. mars 2008 Hei. Vi reiste til Hurgada en dag, var der kanskje en halvtime før vi reiste tilbake. Det var en forfærdelig opplevelse. De rev og slet i oss, tigde og ville dra oss inn i butikkene sine. Dette var ikke noe for oss. Mulig man må gi det en sjanse, men vi orket ikke. Signerer denne. Jeg og sambo reiser endel men i fjor hadde vi en uke ferie til overs og ville bare ha litt sol på kroppen. Jeg er ikke spesielt fan av kanariøyene og derfor falt valget på Egypt - passe klima og passe lang flytur for en ukes tur. Vi bodde på Mövenpick Resort i ElGouna og hadde en kjempeflott uke. Dette var i overgangen oktober november. Selv om ElGouna er dyrere enn Hurghada betalte vi omtrent like mye for 1 uke i ElGouna med DIGER frokosbuffet, 5-stjerners hotell, deluxerom med utsikt til en lagune + et korallrev 20 m fra vannet og oppgradert sete på fly som det vi hadde betalt for en 2/3 stjernes leilighet på Grand Kanaria 300m fra vannet og byen. Når jeg reiser ønsker jeg som regel å se ting som det ikke bare oser turisme av (derav "frykten" for kanariøyene) og jeg og sambo leier ofte bil og kjører litt utenfor allfarvei for å få med oss litt mer autentisk miljø. Da vi var i ElGouna dro vi også inn til Hurghada. Det var mel eller mindre et sjokk. For det første er det den styggeste byen jeg har sett på alle de 4 kontinentene jeg har vært. Den er også kåret til verdens styggeste by av ZINE Magazin. Det var møkkete, uhygienisk, bråkete, forurenset, det var søppel overalt, selgerne halte og dro i deg, jeg ble seksuelt antastet av typen at folk kom å berørte brystene mine ved 2 annledninger den ene ettermiddagen vi var der. Jeg er ikke spesielt skvetten av meg, og har aldri vært redd før for å gå alene noe sted. Men i ettertid kan jeg si at jeg ikke ville turt å gå ute i Hurghada alene (uten mann). Det var større handlemuligheter i Hurghada enn det er i selve ElGouna, men på den annen side er det begrenset hva disse destinasjonene av interessante ting. Det går stort sett i : parfyme, vannpiper, piratkopier av merkeklær og nips. Jeg vil aldri dra til Hurghada igjen og vi var lykkelige over at vi hadde valgt å bo i ElGouna. Det får være så kunstig det bare vil, for det var mye tryggere og koseligere enn Hurghada. Kan også nevne at vi som hadde vært i ElGouna var omtrent de eneste som ikke var matforgiftet på flyet hjem. Så spander for all del en diarevaksine før dere reiser nedover!
Bomull Skrevet 7. mars 2008 Forfatter #9 Skrevet 7. mars 2008 Kan også nevne at vi som hadde vært i ElGouna var omtrent de eneste som ikke var matforgiftet på flyet hjem. Så spander for all del en diarevaksine før dere reiser nedover! De jeg kjenner som var i El Gouna dro på seg en skikkelig magesyke så det gjelder nok ikke bare for Hurghada Men diarevaksine blir det uansett
Tropehus Skrevet 7. mars 2008 #10 Skrevet 7. mars 2008 De jeg kjenner som var i El Gouna dro på seg en skikkelig magesyke så det gjelder nok ikke bare for Hurghada Men diarevaksine blir det uansett Tviler ikke på at man kan bli syk i ElGouna også men ingen fra vårt hotell var dårlige. Men jeg blir så og si aldri dårlig (heller ikke i jungelen i Thailand eller Kenya) Men tror det kan være litt smart å avstå fra salat utenfor hotellkompleksene og isbiter i alle fall uten at man skal være helt hysterisk..
Gjest kenneth Skrevet 7. mars 2008 #11 Skrevet 7. mars 2008 Om man vil kan man også holde seg på hotellområdene i Hurghada på dagtid og på kveldstid.Ja, for da er det mye vits i å dra utenlands, hvis man skal være på hotellet. Når det gjelder Hurghada, så er det forsåvidt like greit å holde seg på hotellet...
søndagsengel? Skrevet 8. mars 2008 #12 Skrevet 8. mars 2008 Vi har nettopp vært en uke i Hurghada, og hadde en fantastisk ferie! Det skyldes først og fremst hotellopplevelsen, det var et nydelig all inclusive hotell som passet perfekt for oss som reiste med en toåring. Hurghada er en tredelt by, som består av New Hurghada, Sekalla og Downtown. Vi bodde i Sekalla, og området utenfor hotellet var pent laget som en handlegate med marmorlignende fortau og palmer og pynt (typisk "syden" - og laget for turisme). Vi møtte noen pågående selgere der, men hadde ikke problemer med å slippe unna dem. New Hurghada så omtrent likt ut som Sekalla. Vi var ikke i Downtown, så det kan jeg ikke uttale meg om. Men vi fikk høre at det er der man kan oppleve noe av det "ekte" Egypt, med marked, kaféer med vannpiper osv, men som også omfatter fattigdom, tiggere og pågående selgere. Det som gjør Hurghada mindre pent, er de utrolig mange tomme og uferdige hotellene som står over alt. Vi kjørte gjennom en større del av området med buss til/fra flyplassen og da vi skulle kjøre "Aquascope", og så masse av det. Hurghada er ikke akkurat en by som oser av sjarm, det må jeg si meg enig i. Vi hadde ikke de store kulturelle opplevelsene der. Men hvis dere har anledning til det, så bør dere benytte dere av noen av utfluktene som tilbys av reiseselskapene. Man kan dra på ørkensafari med firehjuling, besøke en beduinleir, dra på dykkeutflukter, kjøre u-båt osv. Og Luxor eller Kairo er sikkert verdt et besøk - man kan ta enten buss eller fly. Vi oppholdt oss for det meste på hotellområdet. Jeg ser en her skriver at det ikke er noen vits i å reise utenlands hvis man bare skal være på hotellet, men vi syntes jo det, da Hotellet var stort med egen strand, flere bassenger og mange restauranter, og vi var på stranda hver dag for å bade og få sol på kroppen (det var en stor, fn lekeplass på stranda - perfekt!). Sønnen vår på 2 år storkoste seg med at mamma og pappa hadde tid til ham hele tiden, og for ham hadde det ikke vært bedre å farte rundt for å shoppe og se på kulturskatter Det får vi heller gjøre ved en senere anledning, for vi skal tilbake! Vi tok ikke diarévaksine, da den ikke er godkjent lenger, fordi den ikke virker (fikk vi høre på vaksinasjonskontoret). Vi hadde med håndsprit som vi brukte ofte, og drakk ikke vann fra springen. Ellers var vi ikke forsiktige med noe av det vi spiste eller drakk på hotellet, men kjøpte ikke mat på gata osv. Ingen av oss ble syke. Reisearrangøren tipset om at hvis noen ble syke av bakterier der nede, så skulle man kjøpe tabletter på apotek i Egypt (de finnes over alt), i stedet for å ta de man får kjøpt i Norge (pga at de i Egypt virker på de rette bakteriene, og dermed mye raskere enn de norske). Sunshine: hvilket hotell har dere bestilt?
Bomull Skrevet 8. mars 2008 Forfatter #13 Skrevet 8. mars 2008 Takk for svar Søndagsengel! Vi har bestilt Deluxerom på Intercontinental Resort. Vi har ikke bestilt All inlclusive enda for vi er litt usikre på hvorvidt det lønner seg, men vi tenker litt på det...
søndagsengel? Skrevet 8. mars 2008 #14 Skrevet 8. mars 2008 Vi kjørte forbi Intercontinental, det så kjempefint ut! Det ligger vel i New Hurghada, tror jeg, lengst fra Downtown (men bare ca 4 km fra).
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå