Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg er ei jente på 24 år som nettopp har flyttet sammen med kjæresten min. Har vært litt lunken i forhold til samboerskapet som institusjon, men var villig til å ta forholdet til en ny fase.

Det har gått over all forentning. Ingen høylytte krangler eller gnissinger.

Men; som fryktet og forventet, mannen er så typisk "mann"... Sorry hvis jeg fornærmer noen nå. Men jeg er ikke sånn over huslig av meg jeg heller, men merker klart at jeg er den eneste som ser at leiligheten er skitten. Han kan for eksempel vaske koppene, men da ligger det masse matrester igjen i sluket. Han kan vaske doen, men da ligger det masse gugg og papir igjen på dobørsten. Hvis han har støvsugd og tørket støv i leiligheten, ser det ikke ut på vaskerommet...Og så videre og så videre... Ja, dette virker som bagateller, og jeg hadde nok himlet litt med øynene om det var jeg som leste dette for noen måneder siden. Men det er faktisk i ferd med å bli et enormt irritasjonsmoment for meg. Selv om han prøver, så blir det liksom litt "feil" allikevel. Og så føler jeg at han tar altfor lite initiativ til å rydde, vaske og gjøre det levelig rundt oss.

Dette har gjort at jeg erkjenner at jeg kanskj trivdes bedre alene, da var leiligheten min. Jeg kunne ha det fint, ryddig, koselig, tenne lys og ha min lille jentekåk akkurat som jeg ville. Nå er det bare kartonger, flasker, klær og cd`er. Selv hvor mye jeg rydder, og han forsøker....

Argh!!!

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest_Kula_*
Skrevet

Skjønner deg så godt!!!!!!!!!

Vi har akkurat flyttet sammen. Og evig kaos er det her også. Jeg rudder og vasker, mens han steger over alle avisene han av en elleer anne grunn har lagt på gulvet????

Blir dritt lei alt nå. Men jeg kommer til å forlange at det blir forandring.

Hva med å sette opp en ukeplan (barnehagesteg) men vurderer det faktisk. Hva sm må gjøres og NÅR.

For han kan hvis han vil, det har jeg sett.

Skrevet

Thank you!!! Godt å høre at det ikke er bare meg:D Eller at jeg overreagerer.

Hvis samboer glemmer å ta inn melkekartongen, så blir det faktisk jeg som må ta det. Hvis ikke jeg tar initiativ til å gå ut med søpla, åante flasker eller legge papp i papp-pressa, vel da blir det faktisk ikke gjort.

Hva er det med slike menn da? De oppfører seg som bortskjemte late drittunger. Jeg er faan meg ikke morra hans altså...

Problemet er at han ikke ser det selv. Jeg må likom peke på det for han, og det virker jo mot sin hensikt, for da gjør han ikke noe for å bare demonstrere selv. Resultatet blir et hjem jeg ikke slapper av i, synes er koselig å komme hjem til eller føler meg hjemme i lenger.

Gjest Gjest_Kula_*
Skrevet

Ja det er slitsomt å rydde huset. Så er han alen ett par timer og dermed er det helt bomba. Skjønner ikke hvordan han klarer det, huff.

Men ikke gi opp. Selvom de er rotete så er de koselige dyr å ha i huset også da. Men ikke sett deg ned og rydd opp etter han. Da blir du sittende der.

Har tenkt å ta samtalen "en gang til" med han om hvordan jeg ikke trives med sånt rot.

Behøver ikke å skure huset vær dag, men at man rydder opp etter seg. Det gjør han ikke og da blir det rotete for han er aktive med å dra frem det ene etter det andre

Skrevet

Jeg mener det er to ting som er ekstremt viktige når man bor sammen. Det første er at man må lage en rimelig konkret avtale over hva som trengs å gjøres, når og hvordan. Det andre er at begge må være enige omkring disse løsningene - og akkurat her er det veldig viktig at man ser at man har forskjellige standarder og terskler for hva man ser som rot/skittenhet, og at man gjør ting på forskjellig vis.

Å bo sammen med noen andre medfører kompromisser. Om dette betyr at man vasker litt oftere enn den ene vil, og litt sjeldnere enn den andre vil - ja, så betyr det nettopp det. Han kan ikke innbille seg at han kan ha det like rotete rundt seg som da han bodde alene, og hun kan ikke innbille seg at hun kan ha det like "jentete" (som trådstarter beskriver det) som da hun bodde alene. Man er tross alt to mennesker som bor sammen, og det skal være komfortabelt for begge. Og det er nok en stor overgang i starten, men forhåpentligvis går det seg til ;)

Skrevet

Lurer på hvordan jeg skal få tatt opp dette på en real måte. Han tar jo alt som personlig kritikk. Men jeg kan jo skjønne at han blir litt fortvilt selv også. Han prøver jo tross alt å være flink og vasker kopper. Men når det da ligger igjen en kartong etter middagen på benken, eller mat i sluket, så må jo jeg enten ta det selv, så det ikkel igger der og råtner, eller så må jeg be han gjøre det. Og er ikke komfortabel med å be kjæresten gjøre slikt. Da føler jeg meg som mamma på en måte.

En skal jammen meg ikke undervurdere betydningen av slike ting altså. Jeg merker at jeg blir skikkelig irritert og mister litt følelser på grunn av dette--

Gjest Gjest_Kula_*
Skrevet

Akk ja:)

Går mye på kompromis her, mest for meg da. Vi har en litt liten leilighet nå, skal kjøpe større, blir derfor fort rotete.

Litt avsporing:

Tror faktisk ikke menn ser at det blir skittent. Jeg prøvde en uke å slutte å rydde. Ryddet ikke opp etter meg selv heller. Satte fra meg glass og talerkner rundt om kring, sokker på gulvet. Ikke noe vask eller støvsuging. For å se hvor lenge han orket å gå sån før han kommenterte det. Etter en uke, gav JEG opp. Når jeg konfronterte han med det så kikket han seg rundt: ja det er vel kanskje litt rotete nå når du sier det ja.

???????????????

Så her er det en del ting som må settes en slagplan for ja:)

Skrevet

Jeg for min del tar hele samboerskapet som et stort prøveprosjekt. Er ikke interessert i å gå og plukke opp ting etter kjæresten min, eller mase fordi han tisser utenfor doen. Jeg trodde jeg ble sammen med en mann og ikke en uansvarlig gutt.

Vi har også en liten leilighet, og hvis det nå blir slik at han ikke bedrer seg etter en god og lang forhåpentligvis konstruktiv samtale, vel så er det uaktuelt for meg å bo sammen med han. Jeg GREIER ikke å se på alt rotet og griseriet. Da blir jeg ei skikkelig MEGGE...Uff!

Skrevet

Jeg lurer på to ting:

1. Hvordan så leilighetene der kjærestene deres bodde uten dere ut?

2. Dersom mannen ikke hadde vasket opp, ville dere måtte både vaske opp og tømme sluket for matrester, betyr ikke det noe?

Gjest Gjest
Skrevet
Jeg lurer på to ting:

2. Dersom mannen ikke hadde vasket opp, ville dere måtte både vaske opp og tømme sluket for matrester, betyr ikke det noe?

Gode poeng, synes jeg. Jeg synes du bør se det positive i at han faktisk vil, og prøver! Kanskje dere kan gjøre en foreløpig avtale på at når han har vasket opp eller støvsugd, så rydder du vaskerom og ordner sluket. Og når du har vasket opp/støvsugd, er det hans oppgave. Ellers er vel alternativene å enten overse at det blir igjen litt rot, eller si fra på en grei måte.

Gjest Frk Åberg
Skrevet
Litt avsporing:

Tror faktisk ikke menn ser at det blir skittent. Jeg prøvde en uke å slutte å rydde. Ryddet ikke opp etter meg selv heller. Satte fra meg glass og talerkner rundt om kring, sokker på gulvet. Ikke noe vask eller støvsuging. For å se hvor lenge han orket å gå sån før han kommenterte det. Etter en uke, gav JEG opp. Når jeg konfronterte han med det så kikket han seg rundt: ja det er vel kanskje litt rotete nå når du sier det ja.

Jeg digregerer videre. Mine personlige erfaringer skulle tilsi at menn enten er blinde for rot og støv, eller at de er ekstremt pertentlige. Jeg hører om mange rotete gutter, og har truffet noen i kollektiv, men jeg har samtidig en samboer, en far og et par kamerater som er veldig opptatt av å ha det rent og ryddig. Andre gutter og menn jeg kjenner, er veldig rotete. Jeg antar at det fins normale menn som befinner seg i mellom et sted, men jeg har enda til gode å treffe dem. Eller kanskje mine ryddige bekjentskaper egentlig har helt normal ryddestandard, men at de virker så pertentlige i kontrast til sine rotete medbrødre?

Vel, et sidespor, bare.

Jeg ville satt opp lister over ting som skulle gjøres. Forhåpentligvis vil det automatiseres noe etter hvert om begge gjør det som står på lista, slik at det over tid blir innarbeidet uten at man trenger å lese på en liste. Samtidig bør man kanskje se på seg selv om man setter standarden for høyt, med tanke på at man skal leve med en person som tenker på en annen måte. Jeg syns noen kvinner som er usedvanlig opptatt av orden, krever for mye av mennene om de skal følge det opp like mye. Men en viss standard bør man jo ha, for trivselens skyld.

Skrevet

Det ville ikke vært så mye å vaske opp, eller vaske hvis han ikke bodde der. Det ville heller ikke vært noe mat igjen i sluket etterpå. Det ville ikke stått kartong på bordet, flasker på benken, klær på soveromsgulvet og ledninger i kryss og tvers. Det er mye mer arbeid på meg å ha fått samboer, og det føles ekstra ille når jeg må gjøre opp igjen det han ikke gjorde bra nok i utganspunktet.

Tar ett eksempel: Jeg ryddet og vasket hele kjøkkenet gullende rent en lørdag formiddag. Det tok litt over en halv time. En time etterpå skulle han lage mat til oss. Det er jo kjempesnilt og koselig av han det, men kjøkkenet så ikke ut. Matrester, søl, kartonger, fat og kopper slengt utover. Alt jeg hadde gjort var "rasert". Mulig jeg hisser meg for mye opp over dette, men skjønner ikke at sambo ikke ser dette selv. Da jeg kommenterte det ble han sur..

Gjest Gjest_Kula_*
Skrevet

Ikke gi han opp enda.

Samboeren min har små forbedringer men detter fort tilbake i de gamle sporene sine.

Men jeg gir ikke opp, blir også MEGGE når jeg blir sur skal jeg hilse å si. Men han skjønner meg for han vet at han er rotete (iriterende å vite at han vet, men ikke gjør noe med det)

He he blir lit mye bitching når jeg fyrer meg opp over slike ting:)

Skrevet

Hei!:)

Jeg er også helt ny i samboergreiene, og "kjenner" til problemet ditt. I begynnelsen irriterte jeg meg litt over det, men nå sier jeg ingenting og tar det heller ikke opp.

Etter at han har ryddet og vasket etter seg, så går jeg etter og retter opp slik jeg vil ha det.

Nå har vi faktisk en deal på at han støvsuger og tørker støv, mens jeg gjør alt annet huslige ting.

Håper det ordner seg!

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg er ikke samboer ennå, men kjæresten min er oftere og oftere på besøk. Det virker som han (og kanskje flere menn?) er mer skippertak-personer enn jenter flest. De kan la det flyte ut og bli skikkelig ille: grisete toalett, overflod av kopper som skal vaskes, brukt opp alle klærne sine som ligger i hauger på gulvet - helt til det ikke går lenger. Til det ikke fins rene klær igjen, eller tallerkner, eller doen er så fæl at det blir kvalmt. Da kan han gjerne ta en hel dag med vasking og skuring, til det blir rent.

Dette er helt fjernt fra mine vaner. Når toalettet ser bittelitt møkkete ut, tar jeg børsten med en gang. Vasker klær selv om jeg har igjen rene klær i skapet (liker ikke tanken på en stoooor skittenklesdunge), og vasker gjerne koppene mine rett etter middagen, selv om det bare er et glass, et fat pluss et sett bestikk. Da går det så fort, og det rekker ikke bli særlig rotete, og jeg slipper å ha en lang dag med bare husarbeid og vasking. Det er bare flere små ti-minutters-økter innimellom.

Jeg ser for meg at dette kan bli problematisk når vi flytter sammen....

Gjest Gjest_Kjersti_*
Skrevet

Hmm...jeg ser litt motsatt på saken jeg...

Mannen min er veldig flink til å hjelpe til hjemme synes jeg.

Han baker brød, går ut med søpla, flytter de tunge møblene når vi vasker eller støvsuger, vasker koppene -når jeg ikke orker (som regel er det jeg som vasker koppene), skifter på rent sengetøy og han har hovedansvaret for klesvasken (vi har fellesvaskeri i kjelleren). I tillegg er han flink til noen middagsretter, så de får han lage.

Så smårydder jeg litt etter han sånn no og da. for han lar også ting ligge her og der etter å f.eks ha baket brød, eller sveipet over gulvet med moppen...men han har jo baket brødet da, og moppet gulvet, så da er det ikke så mye ryddings etterpå lissom - og jeg slipper å gjøre det han gjør...synes det er helt greit jeg. Og så lager jeg ikke så mye oppstuss om at jeg må sette moppen på plass eller rydde sammen melet på benken, for det er jo bare utrivelig. Ikke føler jeg meg som en mamma heller...men vet at vi har litt forskjellig terskel for hvor ryddig og rent vi liker det...

Skrevet
Jeg lurer på to ting:

Jeg slenger meg på denne jeg også...

Hvis du mener han gjør feil når han faktisk gjør ting rett, så syns faktisk jeg at du er masete ja! Hva gjør det om det ligger litt matrester i oppvaskkummen?? det er tross alt ikke en hel oppvask som ligger der å venter... og hva gjør det om det er rotete på vaskerommet for at støvsugeren har vært i bruk?? du slipper å støvsuge...

Jeg syns mannen din er flink jeg... selv om jeg er enig i at melkekartongen er unøvendig av han å la stå ute ;)

Skrevet (endret)

Skal fortelle en hemmelighet..

.. det er sånn mange menn gjør husarbeid. - Halvveis -.

Det er fordi dama skal bli misfornøyd og ser helst å gjøre det selv.

Gi det noen år, så kan jeg banne på at du er lei av bitching om det, og bare ler av tanken av han med en mopp.

Mission accomplished kanskje? :ler:

Endret av caso
Skrevet

He he, ja typisk mannetriks det her. Gjør ting slik at dama ikke er helt fornøyd, så hun etterhvert irriterer seg så mye at hun like gjerne gjør det selv :fnise:

Men seriøst:

La han gjøre ting på sin måte, og ikke kritiser ham for at det ikke er bra nok i dine øyne. Da slutter han iallefall å gjøre noe, når det ikke blir verdsatt.

Gjest Landra
Skrevet
Han kan for eksempel vaske koppene, men da ligger det masse matrester igjen i sluket. Han kan vaske doen, men da ligger det masse gugg og papir igjen på dobørsten. Hvis han har støvsugd og tørket støv i leiligheten, ser det ikke ut på vaskerommet...Og så videre og så videre...

Selv om han prøver, så blir det liksom litt "feil" allikevel. Og så føler jeg at han tar altfor lite initiativ til å rydde, vaske og gjøre det levelig rundt oss.

Selv hvor mye jeg rydder, og han forsøker.

Hei gjest!

Skjønner at du syntes det han IKKE gjør er godt nok og dette irriterer deg, men vil bare si at han gjør MYE mer enn mange andre gutter/menn.

Kanskje du skal se det han gjør og gi god respons og heller si at det hadde vært mer koselig hvis du tok bort gugg og papir etter rydding.

Lykke til! :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...