Gå til innhold

Hva er forskjellen på Macro og Telelinse?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg skal akkurat til å gå til innkjøp av mitt første digitale speilreflekskamera, og tenker å kjøpe Nikon d40x. Ønsker å kunne ta både portretter, landskap, og vanlige candid shots av ting som skjer rundt meg. Er stor fotoentusiast, men har til nå bare brukt kompakt digitalkamera (og film-speilrefleks, men det begynner å bli lenge siden). Så nå trenger jeg en oppdatering på hva ulike objektiver brukes til. Ser at noen skriver om Macro og telelinser... kan noen forklare meg forskjellen? (Evt. hva de ulike linsene er gode til å ta bilde av og hva jeg bør kjøpe til det kameraet og den bruken jeg har forklart over?)

Videoannonse
Annonse
Gjest StockDama
Skrevet

macro er for...vel..macro bilder, små ting som insekter og lignende.

Skrevet

Normal-zoom: ligger vanligvis et sted mellom 16 og 80 mm, med variasjoner innenfor dette. Det mest anvendelige objektivet du kommer til å kjøpe, jeg anbefaler deg å legge litt penger i det for å få et med bra lysstyrke og god kvalitet ellers.

Macro: Nærbilder i en til en-format. For spesielt interesserte, selv om de ofte er knivskarpe og fungerer veldig bra som portrettobjektiver. Koster litt for de med best kvalitet, det er derfor ikke noe man kjøper bare for å ha det, det bør ligge et behov i bunnen.

Tele: Det som lar deg zoome nært inn på ting som er langt unna, enkelt forklart.

Husk! når du vurderer D40X (samt D40 og D60) er det viktig at objektivet har fokusmotor. Ellers vil du ikke få autofokus.

Skrevet
Macro: Nærbilder i en til en-format. For spesielt interesserte, selv om de ofte er knivskarpe og fungerer veldig bra som portrettobjektiver. Koster litt for de med best kvalitet, det er derfor ikke noe man kjøper bare for å ha det, det bør ligge et behov i bunnen.

Med en til en-format menes her at motivet kan være like lite som bildebrikken, og likevel fylle hele bildet. For D40X er det ca 24 mm i bredden. Det betyr at du må veldig nært motivet, og det er nettop evnen til å fokusere på svært korte avstander som gjør et objektiv til "Macro".

De fleste ekte macro-objektiver har fast brennvidde, altså ikke zoom.

Mange zoomobjektiver har også "Macro" i navnet, men det betyr sjelden 1:1 macro, heller noe slikt som 1:3, og det holder for de fleste.

Skrevet (endret)

Jeg har en 1:2 på 180-300mm, det er mer enn godt nok for "daglig" bruk. Både Tamron og Sigma har 1:2-makro på enkelte av sine rimelige tele-objektiver.

Det dedikerte makro-objektivet bruker jeg bare når jeg går inn for det med stativ og hele oppakningen.

For folk uten den spesielle interessen så kan det absolutt være greit å kjøpe teleobjektiv med "juksemakro", dette vil i de aller fleste tilfeller være tilstrekkelig. Skal man ha et skikkelig makroobjektiv så flyr tusenlappene fort, og da skal man ha en interesse for det for at investeringen skal være verd det.

Endret av Dru
Skrevet
Husk! når du vurderer D40X (samt D40 og D60) er det viktig at objektivet har fokusmotor. Ellers vil du ikke få autofokus.

Dette var kjempegode forklaringer, tusen takk alle sammen! Føler meg litt "lost" i jungelen. Særlig dette md fokusmotor hadde jeg ikke peiling på, og det var jo ikke noe jeg spurte om, så takk for den klargjørelsen!

Skrevet

Det er et så viktig punkt med disse kameraene at det nesten bør klargjøres selv om spørsmålet ikke er stilt. :)

• 2 uker senere...
Skrevet

En til en betyr at 1 cm i virkeligheten blir 1 cm på bildet. Semi-macro objektiver ligger på 1:2 til 1:3, det vil si at 2(eller 3) cm i virkeligheten blir 1 cm på bildet.

Veldig forenklet forklart.

Macro:

Forstørrer 1:1 eller bedre, semi-macro rundt 1:2-3. Macro objektiver har også kort nærgrense slik at du kan fokusere tett inn på motivet.

Tele:

Vanlig forstørrelses grad er 1:4, altså mindre forstørring enn macro. Tele har også mye lengre nærgrense, ofte må man 1 meter eller mer unna motivet for å kunne fokusere.

Anbefaler deg å kikke på www.dpreview.com på forum sidene deres, mye nyttig informasjon og tips. Mye at fotoinfoen som du finner på KG er helt feil.

Vil anbefale deg å gå til innkjøp av Sigma 17-70 f/2.8-4.5 HSM macro, dette er et semi-macro objektiv som lar deg fokusere inntil 20 cm unna motivet. HSM betyr at det har motor i objektivet, det er fremtiden så trenger ikke å bekymre deg for at D40X trenger dette.

Opp til 70 mm gir deg helt grei dagligdags zoom. Objektivet er meget skrapt og gir flott kontrast. En stor oppgradering fra kit-objektivet.

Mitt favoritt objektiv til daglig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...