Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Har bestilt meg canon 450d. Og vil kjøpe noen gode linser til. Ønsker meg spesielt en god zoom linse pluss en macro linse.

Noen som har noen anbefalinger? Bør jeg kjøpe canon linser, eller er det andre merker som er gode? Er helt ny på dette, så jeg har lite peiling...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva har du fra før av? Når du sier zoom, hva mener du egentlig? Tele?

På makro har vi tre alternativer som alle er veldig bra kjøp. Tamron 90mm f/2.8, Sigma 105mm f/2.8 (har denne selv og er strålende godt fornøyd) og Canons egen 100mm macro. Av disse spiller det ikke allverdens rolle hva du velger.

Skrevet

Som sagt så har jeg ikke så god peiling. Har ingenting fra før, har som sagt bestilt canon 450d. Men vil ha noe mer enn den linsen som følger med kameraet. Vil ha en linse med god zoom. Er det tele linser det heter? Så er det nok en sånn jeg vil ha.

Når det gjelder makro, så har jeg hørt om tamron linser, at de skal være bra. Er det sånn at canon linser er mye dyrere enn tamron og sigma?

Skrevet

Zoom er bare det som betegner brennviddeområdet, dvs at alle objektiver som ikke har fast brennvidde (mm) er pr definisjon zoomobjektiver. Tele er altså den korrekte betegnelsen.

Jeg har ikke så veldig god kontroll på teleobjektiver til Canon, så der kan jeg ikke hjelpe deg sånn foreløpig. Jeg kan gjøre et forsøk hvis du spesifiserer hvor mye du er villig til å betale for det.

Skrevet
Når det gjelder makro, så har jeg hørt om tamron linser, at de skal være bra. Er det sånn at canon linser er mye dyrere enn tamron og sigma?

Det kommer helt an på. Canon lager billige ting de også, men det er ikke sikkert kvaliteten er allverdens. Tamron sin 90mm har visst vunnet priser, og den er ikke så aller verst priset.

Skrevet

Tror jeg kommer til å kikke etter tamron linser da ja. Har også hørt andre snakke bra om dem. Men det er noen som snakker at det er lurt å kjøpe tele linser med is...image stabiliser!? Vet ikke helt hva dette er?

Skrevet

Bildestabilisering. Og de som sier det har helt rett. De koster litt mer, men du vil virkelig tjene på det i form av mange færre uskarpe bilder på full tele. Så absolutt en investering det er verd å gjøre.

Men ikke gå blindt etter et merke, de fleste produsenter har objektiver av varierende kvalitet. Jeg har selv en skitbillig 70-300 fra Tamron til mitt kamera, den betalte jeg 750 for. Og den optiske kvaliteten er deretter. Jeg har bildestabilisering i selve kameraet, så jeg slipper å kjøpe objektiver med bildestabilisering.

Her er et eksempel på teleobjektiv med bildestabilisering:

http://www.prisguide.no/product.php?productId=79164

Det er i den billige enden av skalaen. Hvis du vil ha det enda billigere så har du samme som jeg har her:

http://www.prisguide.no/product.php?productId=41695

Nå begynner de å bli både store, tunge og dyre:

http://www.prisguide.no/product.php?productId=36177

Nå vil jeg bare si at det ikke er så lett å anbefale noe så lenge jeg ikke vet noenting om hva som er viktig for deg. Topp optisk kvalitet? Pris? Størrelse? Tyngde? Byggekvalitet?

Skrevet

Et lite apropos. Lefdal har for tiden kjempesalg på Sigma-objektiver. Kan være verd en titt.

Skrevet

Som telezoom vil jeg sterkt anbefale Canon EF-S 55-250mm F4-5.6 IS. Den er rimelig og har god skarphet i hele zoomområdet.

Canon sitt EF-S 60 mm F2.8 macro er rett og slett en liten juvel.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...