Gå til innhold

Forlovelsesringer

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Hei,

nylig forlovet et vennepar av meg seg. Da jeg traff dem sist, viste kvinnen stolt

frem den flotte ringen hun hadde fått. Jeg gratulerte, og lurte samtidig på hvor

ringen til mannen var, siden jeg ikke så noen ring på hans fingre.

Da så de bare himmelfalne på meg, og lurte på om jeg tullet? Mannen har jo ikke ring, det er jo han som frir med ringen, så ringen er jo forbeholdt kvinnen! Da jeg

bekreftet at jeg ikke tullet, men at jeg trodde begge skulle ha ring, ble det en rar og nesten flau stemning.

Dette er en praksis jeg stiller meg uforstående til. Er dette virkelig vanlig? Alle par jeg kjenner til som har forlovet seg, har vitterlig hatt ring begge to?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

At kvinnen kun har ring, og da gjerne en diamantring, er vel i utgangspunktet en engelsk/amerikansk tradisjon. Her i Norge så har det stort sett vært tradisjon med enkle gullringer til begge parter, men stadig flere velger at kvinnen kun har diamantring.

Skrevet

Alle våre vennepar som er forlovet har ring begge to, og det kommer vi også til å ha!

Har hørt om de som frir med en diamantring til dama, men jeg synes det blir litt rart, og ikke noe jeg selv vil..

Skrevet

Jeg ble fridd til med en diamantring, og bare jeg har ring frem til vi gifter oss og setter på vanlige gull-gifteringer.

Grunnen til dette, er at min elskede er engelsk, og ønsket da å gjøre det på den måten. I England eller amerika, er det vanlig å gjøre det på denne måten.

jeg er veldig fornøyd uansett jeg, om jeg har ring eller ikke, er det i hjertet alt står skrevet....!

Alle våre vennepar som er forlovet har ring begge to, og det kommer vi også til å ha!

Har hørt om de som frir med en diamantring til dama, men jeg synes det blir litt rart, og ikke noe jeg selv vil..

Skrevet (endret)
Jeg ble fridd til med en diamantring, og bare jeg har ring frem til vi gifter oss og setter på vanlige gull-gifteringer.

Grunnen til dette, er at min elskede er engelsk, og ønsket da å gjøre det på den måten. I England eller amerika, er det vanlig å gjøre det på denne måten.

jeg er veldig fornøyd uansett jeg, om jeg har ring eller ikke, er det i hjertet alt står skrevet....!

Ja, det blir selvfølgelig noe annet dersom man har engelske linjer i blodet. :)

Vi er derimot 100% norske begge to, og sambo ønsker å bære ring han også, for å vise verden at han har funnet "jenta si" :hjerte: I tillegg liker vi den norsk tradisjonen.. Slik har foreldrene våre gjort det, å slik gjør vi det. :jepp:

Endret av Caos
Skrevet
Ja, det blir selvfølgelig noe annet dersom man har engelske linjer i blodet. :)

Vi er derimot 100% norske begge to, og sambo ønsker å bære ring han også, for å vise verden at han har funnet "jenta si" :hjerte: I tillegg liker vi den norsk tradisjonen.. Slik har foreldrene våre gjort det, å slik gjør vi det. :jepp:

Rett innstilling! viktig å følge tradisjonene....! (men jeg må si jeg er litt snurt fordi han ikke har ring på fingeren da.. hehe - vil jo gjerne vise "verden" at han er MIN, hvis du skjønner hva jeg mener... )

:popcorn: -men ikke lenge til han får ring nå da.... hehe... 9.august sitter'n!

Skrevet

Vi har også ringer begge to :)

Skrevet
Rett innstilling! viktig å følge tradisjonene....! (men jeg må si jeg er litt snurt fordi han ikke har ring på fingeren da.. hehe - vil jo gjerne vise "verden" at han er MIN, hvis du skjønner hva jeg mener... )

:popcorn: -men ikke lenge til han får ring nå da.... hehe... 9.august sitter'n!

:jepp: Skjønner hva du mener! Er jo litt koselig å holde hånd i hånd, og begge har ring! Men dere er jo like mye forlovet selv om ikke han har ring! :) Å jammen er det ikke lenge til 9 august! Det går fort!!

Skrevet

Vi har valgt at bare jeg skal ha ring, fordi det føles riktig for oss. Vi kunne godt ha hatt ringløs forlovelse også, men nå ble det sånn.

Vi ønsker å ha "sette på ringer"-del under vielsen, og har skjønte at de fleste som har forlovelsesringer bruker de samme ringen. Har man ingen sånn del da, eller tar man av seg ringene for å sette de på igjen?

Gjest Gjest
Skrevet
Vi ønsker å ha "sette på ringer"-del under vielsen, og har skjønte at de fleste som har forlovelsesringer bruker de samme ringen. Har man ingen sånn del da, eller tar man av seg ringene for å sette de på igjen?

Det er ikke så vanlig å ha delen med å sette på ringer under vielsen i Norge, men det har blitt mer vanlig i nyere tid.

Vi har valgt å ha forlovelsesring i sølv, for så å ha tradisjonelle gifteringer i gull etter vielsen. Min forlovede ville ikke tenke tanken på å ikke ha ring når jeg hadde ring, så det var ikke et spørsmål hos oss. Han var opptatt av at vi skulle vise verden at vi hørte sammen og at han var min. Så vi følger egentlig ikke noen tradisjon, men vi syntes det var det mest koselige. Vi ville ikke ha samme gifteringer som forlovelsesringer heller fordi vi ønsket en forandring når vi var gift, at det skulle føre med seg større forandringer (ikke bare med skifte av ring, men også mange andre skift i tilværelsen) og vi ser på ringen som et viktig symbol. For oss så er gullringer gifteringer, så vi ville ha det når vi var gift og ikke når vi var forlovet.

Men vi skal ikke ha den delen av vielsen hvor vi setter på hverandre ringer, selv om det sikkert ville vært naturlig siden vi faktisk skal skifte ringer og alt på Dagen, av den enkle grunn at da ville vi ha bekymret oss altfor mye. Min forlovede er veldig sjenert og blir fort bekymret for ting, jeg er vel av samme typen, og da passer det ikke å lage til situasjoner hvor vi vet at ting kan gå veldig galt for seg.

Gjest Gjest_lone_*
Skrevet

Når setter man egentlig på ringene om man ikke gjør det i kirka? Vet det ikke har vært vanlig å bytte ringer i kirka i Norge, men har aldri vært i et bryllup hvor det har foregått på et annet tidspunkt.. Sniker man den liksom bare på, eller ?

Gjest Gjest
Skrevet
Når setter man egentlig på ringene om man ikke gjør det i kirka? Vet det ikke har vært vanlig å bytte ringer i kirka i Norge, men har aldri vært i et bryllup hvor det har foregått på et annet tidspunkt.. Sniker man den liksom bare på, eller ?

Den norske tradisjonene er jo at man setter på seg ringene når man forlover seg. Så da trenger man jo ikke å sette dem på en gang til ;)

Selv hadde vi en ringløs forlovelse og satte derfor på oss ringene da vi giftet oss. Men det var mest fordi vi brukte så lang tid på å skaffe ringene at det var så kort tid igjen til bryllupet da vi fikk dem.

Skrevet

Jeg fridde på skuddårsaften, og da kjøpte jeg ring til han og benyttet sjansen til å snike inn en diamantring til meg selv også :skratte:

Vi kjøpte helt enkle ringer i hvitt gull (min med en diamant i spenn inni), men ble dyrt nok. Mulig vi kommer til å levere inn ringer for å gjøre litt om på dem før vielsen, slik at vi kan sette dem på på nytt da. Jeg kjenner en gullsmed, og han foreslår å lage en "bue" på hver ring, slik at når de ligger inntil hverandre så danner buene et hjerte.

Veldig romantisk tanke, så tror vi skal gjøre det. Kostet ikke verst mye heller, og vi beholder ringene vi har med en liten vri.

En venninne av meg smeltet forlovelsesringene og laget nye gifteringer, sånn at det er samme ringen, bare ny.

Finnes mange kreative løsninger, men jeg personlig syns begge skal gå med ring. Min kjære gleder seg til å gå med ringen (vi får dem på fredag!).

Skrevet

Hos oss er det bare jeg som har forlovelsesring. Han gikk ned på kne og holdt frem en nydelig diamantring. For meg var det helt riktig. Tror jeg er litt påvirka av amerikansk tv...

Men er faktisk mange som spør om det er en forlovelsesring, så tror det er en del par som gjør det på denne måten også. Selv om det ikke er norsk tradisjon da:)

Gjest Gjest
Skrevet
så tror det er en del par som gjør det på denne måten også. Selv om det ikke er norsk tradisjon da:)

Akkurat som at folk kalte barna for "amerikanske navn" på 80-tallet osv. Ooveramerkaniserte tendenser er ikke noen nyhet..

Gjest Gjest_Sanna_*
Skrevet

Kjæresten min fridde til meg på nyttårsaften og hadde kjøpt en enstens diamantring i hvittgull! Den var bare så utrolig nydelig! Om det ikke er norsk tradisjon, ja, det gir jeg faktisk katta i! Når min kjære fridde og hadde dratt på egen hånd og kjøpt ring til meg, da synes jeg at det er det som er det viktigste:) Og ikke hvilken tradisjon man følger. Alle som ser ringen min spør om jeg er forlovet, så tror heller ikke at det er direkte uvanlig. Går man derimot med en gullring så vil de fleste tro at man har giftet seg. Og ikke noe galt med det, for det ligger jo i kortene at man skal gifte seg!

Men poenget mitt er at det er ikke en ting som er riktig for alle. En må gjøre det en føler er best for seg selv :)!

Skrevet

Skal jeg ha ring, skal han ha ring. Punktum!

Skrevet

Det er mange måter å gjøre det på, og det ene er vel ikke mere riktig enn det andre. Selv går jeg med en alliansering med fire diamanter og en gullring; er forlovet, gifter oss nå til sommeren.Min kjære fridde med gullringen, helt enkel ring med hamret overflate, noe som gjør at den glitrer veldig pent.Han sier selv at gullringen er "terettoriumsmerke", synes den var litt søt.

Diamantringen fikk jeg nå til jul, med en sten for alle i familien.Det er mange som tror at den er forlovelsesrigen og gullringen er gifteringen, og noen har lurt på hva jeg gjør med ringer når vi da endelig blir gift. Eneste forandringen blir nok at jeg får dato for bryllupet gravert inn i gullringen.

Min kjære går ikke med ring nå og kommer heller ikke til å gjøre det når vi er gift. Han får helt fnatt av å ha noe som på hender eller rundt halsen, og går heller ikke med klokke eller smykker. Egnetlig er jeg fornøyd om jeg får på ham et slips til bryllupet! Hehe....

Skrevet

Vi tar på oss ringene i kirka. Jeg har nå en helt enkel ring i gull med en liten sten som jeg fikk da han fridde, og det er rett og slett fordi vi ikke hadde råd å kjøpe gullringer til oss begge da vi forlovet oss, så da har vi heller valgt å vente til vi gifter oss

Skrevet
Min kjære går ikke med ring nå og kommer heller ikke til å gjøre det når vi er gift. Han får helt fnatt av å ha noe som på hender eller rundt halsen, og går heller ikke med klokke eller smykker. Egnetlig er jeg fornøyd om jeg får på ham et slips til bryllupet! Hehe....

Jeg får også fnatt av ringer på fingrene mine.

Blir kanskje litt problematisk den dagen jeg eventuelt blir forlova.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...