Gjest i sofaen Skrevet 5. mars 2008 #1 Skrevet 5. mars 2008 Jeg var innom møbelbutikken Living i går og jøss for noen kjempesofaer, enorme modulsofaer og kule club-aktige skinnsofaer digre som rakkern. Men hvordan i all verden, hvem har plass til dem? I allefall i nye leiligheter der det skal være plass til digre kjøkkeninnredninger i ene delen av rommet, for åpne løsninger er vanlig i moderne boliger. Og sofabordene er lave og brede og lamper/lysekroner ruver og flatskjermene er minst 40" og kjempestore spisebord med mange og svære dekorting og tang på og plass til ti personer rundt bordet, minimum! Massevis av dekor er typisk stort; pynte-ting, gardinmønster, osv osv. Jeg vet at det meningen at folk skal drømme seg bort, men er dette salgbart? Har du plass hos deg til denne møbeltrenden? Jeg kjøpte lampebord jeg som skal duge som salongbord. For vi har liten stue, (prioriterte plass til hjemmekontor dengang vi kjøpte) og måtte i sin tid spesialbestille i dyre dommer for å få lekre sofaer som var små nok til å passe inn. Vi har riktignok stort kjøkken, 30 kvadrat, men tør ikke tenke på hvordan det ville bli med de lekre kjøkkenmodulene som de viser i kataloger og butikker. For vi skal ha plass til langbord og gulvplass også. Så jeg opplever en følelse av nedstemthet og trangboddhet jeg når jeg ser alle disse lekre og supersized møbler og interiører for jeg syntes jo at det er kjempelekker også! Nesten glad jeg ikke trenger nye møbler, faktisk! Men hadde vært interessant å vite hvordan dere som er i ferd med å møblere hjemmet deres tenker og prioriterer og hvilke løsninger dere ender opp med! Hvor viktig er sofaen egentlig, går det an å droppe den?
Gjest i sofaen enda Skrevet 5. mars 2008 #2 Skrevet 5. mars 2008 Vil bare legge til at dette ikke er fordekt markedsundersøkelse eller studieoppgave eller noe! P.S: jeg så for noen år siden et program på svensk tv der de hadde laget et litt uhøytidelig eksperiment hos utvalgte familier. Hvordan de klarte seg uten sofaen sin i en periode, og hvordan det påvirket aktiviteter og adferd osv. Ganske så morsomt!
Gjest Gjest Skrevet 5. mars 2008 #3 Skrevet 5. mars 2008 Jeg er i ferd med å kjøpe meg et stort hus og er veldig interessert i store sofaer. Husk at det ikke er alle som bor i små leiligheter
Arkana Skrevet 5. mars 2008 #4 Skrevet 5. mars 2008 Vi har god plass, men jeg ville aldri valgt slike møbler. Jeg har sett et par stuer innredet på denne måten, og til tross for god plass føles rommet betydelig mindre med disse møblene. I tillegg synes jeg rett og slett ikke det ser hverken pent eller stilig ut, så jeg holder meg til "normal" størrelse på møbler.
loffen Skrevet 5. mars 2008 #5 Skrevet 5. mars 2008 Jeg er enig med deg. Synes disse møblene er stilige, men vi har kjøkken på 9kvadrat, og stue på 25. Og med åpen løsning. Her er det ikke plass til sånt. Fant drømmesofaene på Ikea, og et lavt glassbord som er 50x140 cm stort mellom dem.
Gjest i sofaen enda gitt Skrevet 5. mars 2008 #6 Skrevet 5. mars 2008 Jeg er i ferd med å kjøpe meg et stort hus og er veldig interessert i store sofaer. Husk at det ikke er alle som bor i små leiligheter Nei, heldige er du Ikke jeg heller egentlig, for i Oslo er leiligheter på 120m2 ikke regnet for spesielt lite. De fleste i stor radius rundt møbelbutikken på Skullerud hvor jeg var i går bor ikke i store hus, dessverre! I en artikkelen på Din Side om boligmarkedet står det at utviklingen går mot stadig mindre leiligheter. Så om leilighetene blir mindre og mindre og så blir da møblene større og større. Det er jo en trøst
Wildy Skrevet 5. mars 2008 #7 Skrevet 5. mars 2008 Liker ikke disse gedigne møblene jeg, føler meg litt bortkommen i store stoler og sofaer.Jeg er såpass kort i bena at jeg har ofte problemer med å sitte vanlig i normale sofaer, i oversizesutgavene må jeg enten trekke med meg bena helt oppi ( ikek alltid like akseptabelt...) eller vangle på kanten som ei høne på pinne.
Gjest Gjest Skrevet 5. mars 2008 #8 Skrevet 5. mars 2008 Kanskje de sikter seg inn på de som bor i ferdighus fra 70-90-tallet, jeg synes i hvert fall det er noen oversized stuer i mange av disse husene - hvor man nesten ikke ser over til andre enden av rommet og det er et stort åpent landskap midt i uansett hvor mye møbler man slenger inn. Det vittige er hvor små de andre rommene i slike hus gjerne er, soverom og kontorer på 10-15 kvadrat er jo "kjempekoselig" og praktisk for de som kanskje driver med noe annet enn pc-arbeid (men hvem gjør vel det )
Gjest Gjest Skrevet 5. mars 2008 #9 Skrevet 5. mars 2008 ... eller vangle på kanten som ei høne på pinne. For å passe bra i disse møblene bør man ha laaange lår og korte legger. Og laaange armer for å nå bort til sofabordet. Så du kan vel være glad til ...
Wildy Skrevet 5. mars 2008 #10 Skrevet 5. mars 2008 For å passe bra i disse møblene bør man ha laaange lår og korte legger. Og laaange armer for å nå bort til sofabordet. Så du kan vel være glad til ... * artige bilder i hodet* Hehe... er fonøyd med å være kort i lortfallet, jeg.....
Caos Skrevet 5. mars 2008 #11 Skrevet 5. mars 2008 Vi har en slik svær sofa, med pall forran på ene siden.. Liker den kjempe godt jeg! Men, så skal det sies, at i stuen har vi normale 2 og 3 setere, den stoore sofaen står på tvrommet, hvor vi ser film, fotballkamper og denlags. Synes den er kjempe deilig jeg, vi har stor god plass og kan kvile oss maksimalt! I tillegg er det koselig, for vi har god plass til å ligge begge to, å se på romantisk film..! Når vi har besøk av svigermor derimot bruker vi den vanlige sofaen i stuen..
Gjest Gjest Skrevet 5. mars 2008 #12 Skrevet 5. mars 2008 Moren min hadde alt for stor sofa og stoler, det så helt håpløst ut i stuen hennes. Huset er fra 60-tallet med en ganske liten vinkelstue. Men disse møblene er ganske gamle, typisk burgunder skinnsalong med høy rygg. de kjøpte dem sikkert for 10 år eller lenger siden. Jeg måtte alltid kommentere hvor fæle de var og moren min ble like sur hver gang og skylder på faren og søsteren min som var med da de ble kjøpt. Det var de som valgte akkurat den salongen. For den så ikke spesielt stor ut i butikken! Nå har hun flyttet inn i leilighet og har kjøpt seg ny sofa, passe stor og mer i hennes stil. Men hun bruker den ikke, den er ikke så god å ligge i som den gamle. Broren min har overtatt både huset og den fæle salongen og han er tydligvis helt fornøyd.
Nabodama Skrevet 6. mars 2008 #13 Skrevet 6. mars 2008 Jeg var innom møbelbutikken Living i går og jøss for noen kjempesofaer, enorme modulsofaer og kule club-aktige skinnsofaer digre som rakkern. Men hvordan i all verden, hvem har plass til dem? I allefall i nye leiligheter der det skal være plass til digre kjøkkeninnredninger i ene delen av rommet, for åpne løsninger er vanlig i moderne boliger. Og sofabordene er lave og brede og lamper/lysekroner ruver og flatskjermene er minst 40" og kjempestore spisebord med mange og svære dekorting og tang på og plass til ti personer rundt bordet, minimum! Massevis av dekor er typisk stort; pynte-ting, gardinmønster, osv osv. Jeg vet at det meningen at folk skal drømme seg bort, men er dette salgbart? Har du plass hos deg til denne møbeltrenden? Jeg kjøpte lampebord jeg som skal duge som salongbord. For vi har liten stue, (prioriterte plass til hjemmekontor dengang vi kjøpte) og måtte i sin tid spesialbestille i dyre dommer for å få lekre sofaer som var små nok til å passe inn. Vi har riktignok stort kjøkken, 30 kvadrat, men tør ikke tenke på hvordan det ville bli med de lekre kjøkkenmodulene som de viser i kataloger og butikker. For vi skal ha plass til langbord og gulvplass også. Så jeg opplever en følelse av nedstemthet og trangboddhet jeg når jeg ser alle disse lekre og supersized møbler og interiører for jeg syntes jo at det er kjempelekker også! Nesten glad jeg ikke trenger nye møbler, faktisk! Men hadde vært interessant å vite hvordan dere som er i ferd med å møblere hjemmet deres tenker og prioriterer og hvilke løsninger dere ender opp med! Hvor viktig er sofaen egentlig, går det an å droppe den? Jeg må si at sofaen er viktig for meg, jeg kunne ikke droppet den nei. Nå har det nettopp kommet ny sofa i hus, altså har jeg nettopp tatt disse vurderingene, og trålet møbelforretninger etter "den rette". Det som var viktig for meg var å kjøpe en sofa jeg kan ha i mange år, altså en som er tidløs, men likevel litt utenom det vanlige. Slike modulsofaer er vel 2000-tallets svar på 90-tallets buesofa, og kommer nok rimelig fort til å bli noe "alle" har, og umoderne. Nå er kanskje Living spesiell i forhold til supersizede sofaer, for der jeg har vært, har det vært stor variasjon på størrelsene. Så det å finne sofa, gikk forsåvidt greit. Da er det verre med bord. Nå er det jo mange variasjoner der også, men jeg skjønner ikke vitsen med å ha så lave bord. Det må da være fryktelig upraktisk når en skal spise noe der.
Vienn Skrevet 8. mars 2008 #14 Skrevet 8. mars 2008 Stort skal det være. Til vår tilmålte borettslagsleilighet så sliter vi med å finne vinkelsofa med normale mål til en gunstig pris. Da er det kun det norsk-produserte som matcher. Alternativet er sjeselonger og divaner og greier, men vi mister jo god sitteplass.
kevlar Skrevet 8. mars 2008 #15 Skrevet 8. mars 2008 (endret) Sofasogood i Oslo har mange flotte modulsofaer, og noen av dem tilbys også i flere dybder på modulene (så dem som er ekstremt lange i lårene kan kjøpe sofa som er 110cm dyp, mens de kortbeinte kan skaffe ned i 80cm). Lekre designsofaer skreddersydd til dine behov. I tillegg selger de fatboys \o/ Endret 8. mars 2008 av kevlar
Gjest Bond Skrevet 8. mars 2008 #16 Skrevet 8. mars 2008 Jeg synes ikke at større er nødvendigvis stiligere.. Det kan jo passe i visse loftsleiligheter, men ellers ikke generelt ikke min smak. Jeg hadde ikke hatt plass for det uansett. Selv hvis jeg skulle ha nok plass er jeg typen som liker lite ting og ting som ikke tar mye plass. Liker heller ikke store tv-er som dikterer hele stuen, det er nok smaksgreie.
Gjest bv Skrevet 8. mars 2008 #17 Skrevet 8. mars 2008 Jeg synes det viktigste er at rommet gir et harmonisk inntrykk - at møblene passer i størrelse i forhold til rommet. Oversized sofa i en liten stue blir helt feil for meg, og rommet blir veldig trangt også. Men det virker som om folk flest ikke tenker på at den digre sofaen kanskje ikke passer like bra inn hjemme hos dem selv, som det ser ut som i butikken. 90-tallets buesofaer er gode eksempler på hvordan man ikke møblerer små stuer...
Gjest Catwoman Skrevet 8. mars 2008 #18 Skrevet 8. mars 2008 For å passe bra i disse møblene bør man ha laaange lår og korte legger. Og laaange armer for å nå bort til sofabordet. Så du kan vel være glad til ... Sitter som regel med bena sammenkrøllet oppi sofaen jeg da - ihvertfall hjemme hos meg selv. Er litt mer avslappende det enn å sitte rett opp og ned som en pinne synes jeg. Og da er det ok med litt bredde på sitteflaten - blir det for smalt føler man bare at man detter ut.
Gjest jobber på LIVING Skrevet 8. mars 2008 #19 Skrevet 8. mars 2008 [Litt rart å sitte og lese dette, for det dere kaller "super-size-sofa" er kjempe-populære. Men dette er jo ikke sofa som dere skal sitte og drikke kaffe, spise pizza i o.l. Det er en sofa som du kryper opp, fyller på med herlige myke puter, passer på å ha kjæresten i umiddelbar nærhet og koooooooser i. Nei, det går ikke an å sitte skikkelig å ha bena nede i gulvet på disse. Men det er det mange "normale" sofaer som du kanskje heller ikke kan. Vi er alle forskjellige, så spør om hjelp i butikken så finnes det en som passer deg også. Jeg har en super-size sofa og en vanlig sofa. Den vanlige blir nesten aldri brukt.......
Gjest Gjest Skrevet 19. mars 2008 #20 Skrevet 19. mars 2008 Vi har supersize sofa og er kjempefornøyd - hele familien kan ligge og slenge oppi sofaen samtidig. Men hos oss er det helt klart akseptabelt å ta bena oppi sofaen (evt på bordet), tror ikke man kan ha sånn sofa og forvente at folk sitter pent!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå